Forfatter Emne: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.  (Læst 18992 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Dato: Maj 02, 2020, 17:54:24 »
Nå, nogle enkelte fritimer med opholdsvejr er det da blevet til.

Billede 1. Jeg er allerede forelsket. Se det plan :D 15x21 cm. Lige min maskinstørrelse [th]  ]flub[
Oversiden er skrabt med en spartel og skrubbet med en køkkensvamp. Jeg har ikke målt på det, men de mørke skygger er ikke mærkbare og tilsyneladende kun misfarvninger. Jeg tænker, at jeg kan løbe det over med en fin hvæssesten, hvis jeg vil have det pænere.
Skrustikken ser også ud til at være i fin stand, men alt for stor (tror jeg). Den er rar at have, og havner måske på min fræser.
« Senest Redigeret: Maj 02, 2020, 18:07:08 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep) en gammel shaper.
« Svar #1 Dato: Maj 02, 2020, 18:06:31 »
Billede 2 og 3. Knapt så sjovt. >:(

Svinghjuls og trækaksel. Underligt nok er det lige netop de 10 skruer, som indtil nu sidder uhjælpeligt fast.

Der er ingen slør i svinghjulet, så det får måske lov at sidde i fred.

Trækakslen derimod sidder kun i lejet/bøsningen i den en væg, og bøsningen er slidt oval, så trækhjulet "flakser". :(
Det er ØV og skal laves. Jeg ville gerne have akslen gennemgående, men det ser faktisk ud til, at tandhjul og aksel er i et stykke.
Jeg kommer nok til at bore skruerne ud. :-\
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #2 Dato: Maj 02, 2020, 18:43:20 »
Det ser lovende ud

Vedr de bolte/skruer.  Har du prøvet med lidt varme?
« Senest Redigeret: Maj 02, 2020, 18:57:47 af RH »

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #3 Dato: Maj 02, 2020, 18:50:33 »
Eller måske en slagskruetrækker?
Du kan låne en af mig.. ;)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #4 Dato: Maj 02, 2020, 19:07:33 »
Jeg har prøvet med varme, slagskruetrækker og banket på dem med en tilslebet luftmejsel. De sidder bare fast. >:(
En af de linseformede  (i bomføringerne) sprang ved ren håndkraft, så dem har jeg været lidt mere forsigtige med.

"Bette Sjep" skyldes en gammel smed fra det hedengangne Morsø Skibsværft, som kom trissende forbi, lige da jeg var begyndt at skille den ad. Han fik julelys i øjnene og havde nær glemt rollatoren midt på vejen, da han så at jeg stod og rodede med en "bette tjepper". ;D  Der smuttede en time, men det var rigtig hyggeligt.
« Senest Redigeret: Maj 04, 2020, 15:46:30 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #5 Dato: Maj 02, 2020, 23:03:22 »
Bare lige for en god ordens skyld, nu er det ikke links gevind?

Mvh Bjarne

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #6 Dato: Maj 03, 2020, 00:42:55 »
Bare lige for en god ordens skyld, nu er det ikke links gevind?

Mvh Bjarne

 Ha ha. Ja det er jo ikke til at se. :) Men selv om alt det andet har været ret gevind, så er det forsøgt uden held. ;D [th]

Den skrue, der sprang for mig, lignede faktisk støbejern i brudfladen, men det kan vel næppe passe [quest]

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #7 Dato: Maj 03, 2020, 17:30:22 »
Hej Tommy. Så kom der gang i sagen, vi venter jo utålmodig på spændende momenter.
Er den slag skruetrækker du taler om, en af dem man slår på med en klaphammer, for så plejer der at ske noget.
Jeg skiftede bremseskiver på en Ford V4 Taunus der sad 4 stk unbrako skruer med konisk hoved og 8mm
sekskant, de skulle have ca. 15 slag med fuld drøn på klaphammeren før de gav sig.
Jeg har lige slebet en 8mm Unbrako til 7mm, der sad 3 stk Unbrako med 10mm gevind jeg skulle have ud,
 det er vist en speciel størrelse.
Pøj Pøj med arbejdet, kan se at min er noget større. Altså shaperen. Så jeg er ved at lave et kran arrangement
over den.
Vh jensoc
« Senest Redigeret: Maj 03, 2020, 17:36:28 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #8 Dato: Maj 03, 2020, 17:55:21 »
Bare lige for en god ordens skyld, nu er det ikke links gevind?

Mvh Bjarne

 Ha ha. Ja det er jo ikke til at se. :) Men selv om alt det andet har været ret gevind, så er det forsøgt uden held. ;D [th]

Den skrue, der sprang for mig, lignede faktisk støbejern i brudfladen, men det kan vel næppe passe [quest]

En 12.9 bolt kan godt ligne støbejern i bruddet..
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #9 Dato: Maj 04, 2020, 14:42:45 »
skruger Som 40 i auto brancsen så er det ikke de første fastsiddende skruger som jeg har mødt
Især dørhængsler på  Volvo 544
Du tager en kørner sliber den lidt flad i enden 2mm og holder den skrot mod kærven i skrue retning og et slag med en god solid bænkhammer, så går den løs. Det er ikke gevindet som holder den fast, men hovet.
Hvis det mod forventning ikke hjælper så tager du en autogenbrænder og varmer lige midt på skrue hovet og når den er gløden så kan du skrue den af, ha en stålbørste klar til at fjerne brænte malingsrester

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #10 Dato: Maj 04, 2020, 20:41:04 »
Uha, som det ville være dejligt, at have tid, til alt det man gerne vil. ???

Nå men skruerne kom ud uden at blive ødelagt.
Da jeg fik lavet et styr til den lille luftmejsel (en blok med hul i ;)) og de fik klø nok vinkelret ind i kærven, kunne de skrues ud med håndkraft.
"Hovedlejet" får lov at blive siddende. Der er ikke antydning af slup i svinghjulet, og de er for fine til at tage chancen med.
Den der flækkede for mig var mage til. Jeg ved ikke, hvad den var lavet af, men den blev ikke mishandlet.

Som det ses er trækaksel og tandhjul ud i et.  >:(
Jeg vil gerne have det gennemgående, så jeg overvejer at bore et 8 mm gevind ind i enden og forlænge det med en tykkere aksel, som så skulle drejes ned, så det bliver lige.
Det er kun ca. 8 cm. Vil det holde, eller er det kun "proforma" [quest]

Den gamle mand, som hjalp mig med navnet har i øvrigt nok ret i, at den har kørt med brede remme.
Motorophæng og remskærm var tydeligt hjemmelavede, og "stubben" som stikker ud, havde en smørerille gemt under skidtet. Desuden har den tydelige slidspor, hvor noget har roteret rundt om den.
Han mente også helt sikkert, at den var Norsk og fra omkring 1. verdenskrig.  [quest] [quest] [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #11 Dato: Maj 04, 2020, 20:51:03 »
Så er "kassen tom" ;D og bakset om i rodehjørnet i baghaven. Jeg er blevet så gammel, at jeg er UTROLIGT glad for min værkstedskran. 8)

Resten ligger i blød i en balje dieselolie og jeg er også UTROLIGT træt af gammel Tectyl. ;D
Ikke desto mindre, har det gjort et rigtigt godt job. Den smule rust, som ses på siden af den ene bomføring, er det eneste jeg har kunnet finde. ]jul[

Er der nogen, som kender danske navne på "dimserne i sådan en. [quest]
« Senest Redigeret: Maj 04, 2020, 21:00:10 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #12 Dato: Maj 04, 2020, 21:14:32 »
Nu er der da rigtig kommet gang i projektet  [th]  [th]
Hvad er grunden til du gerne vil forlænge akslen med tandhjulet på, og er det i den ende med tandhjulet ?
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #13 Dato: Maj 04, 2020, 22:58:15 »
Tandhjulet sidder lige inden for væggen - det gør svinghjulet så naturligvis også. ;)

Bøsningen til akslen er helt tydeligt slidt oval - diagonalt ned mod motoren, hvor trækket kommer fra. Hvis jeg forlænger den 8 cm. kan den nå igennem modsatte væg og få støtte i en bøsning der.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #14 Dato: Maj 04, 2020, 23:10:01 »
Synes bare ikke at den med et M8 gevind, vil blive så stabil, at det har den store effekt.
Og den gamle bøsning har vel holdt i "hundrede år"  så hvis du laver en ny bøsning, mon så ikke det er en ok løsning?
Husk altid at skille tingene ad.