Forfatter Emne: stikaksler  (Læst 5510 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
stikaksler
« Dato: Marts 03, 2017, 20:12:00 »
Stikaksler til knallert, et bestillings arbejde Lavet af rustfrit stål 316

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: stikaksler
« Svar #1 Dato: Marts 03, 2017, 20:14:21 »
flere

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: stikaksler
« Svar #2 Dato: Marts 03, 2017, 20:16:14 »
flere

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: stikaksler
« Svar #3 Dato: Marts 04, 2017, 11:32:06 »
 [th] Hold da op Hans - er der gået serieproduktion i den?  ;)

Er de drejet ned af et stykke, eller er hovederne "eftermonteret" [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: stikaksler
« Svar #4 Dato: Marts 04, 2017, 12:29:53 »
Nej det er drejet af et stk. 25 mm. Det kørte på den store remskive, spåner sad fast i loftet, vi kan ikke bruge hele dagen, godt at platter har flere hjørne, for man kan hurtig brande den af. Nu har jeg brugt hele formiddagen på at gøre rent, en stor skralde sæk er blevet fyldt med spåner

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: stikaksler
« Svar #5 Dato: Marts 04, 2017, 13:02:08 »
Nej det er drejet af et stk. 25 mm. Det kørte på den store remskive, spåner sad fast i loftet, vi kan ikke bruge hele dagen, godt at platter har flere hjørne, for man kan hurtig brande den af. Nu har jeg brugt hele formiddagen på at gøre rent, en stor skralde sæk er blevet fyldt med spåner

 ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: stikaksler
« Svar #6 Dato: Marts 04, 2017, 18:55:14 »
Der var da mange spåner der kom af den smule drejning  ;)
Eller var spånerne en fuglerede af lange tråde?  :)

Spøg til side, det ser godt ud.  8)

Larsen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 32
Sv: stikaksler
« Svar #7 Dato: Marts 04, 2017, 23:00:11 »
Det ser godt ud Hans  [th]

Ang. fuglerede - Så syntes jeg ikke det er nemt at slette dreje i rustfri uden lange spåner  :)
Den der har mest værktøj når han dør er vinderen

Bjørn H

  • Gæst
Sv: stikaksler
« Svar #8 Dato: Marts 05, 2017, 09:10:06 »
Tilspændingen gør det for dig Hans, ca 400omdr.  - 0.15 / 0.20mm/omdr, og masser af vand på så får du fine kommaspåner selv i 316

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: stikaksler
« Svar #9 Dato: Marts 05, 2017, 11:05:55 »
Jeg tror nu Hans er meget velbefaren udi at dreje..
Og han skrev jo også der sad spåner fast i loftet, så er det næppe lange spåner. ;D
Og at dreje i rustfast 316 adskiller sig jo ikke fra andre lidt langspånede materieler.
Nu er det jo ikke kun tilspændingen der gør hele tricket.
Andre ting såsom spåndybde, spånbryderens udformning/platte type, samt skæremeterene, og endelig en sidste faktor, er omkringflyvende spåner, som kan få en til at sætte tempo ned. (afskærmning så tæt som mulig på platten er vejen frem)
Og er der små diametre og lange emner som dem Hans har drejet, hvilket jo kan være en udfordring i sig selv, da det ofte kniber med at kunne køre o/m nok, samt afbøjning at kæmpe med.
Normalt køre man max ½ af næseradius i tilspænding. så en platte med næseradius 0,4mm køre man max 0,2mm-o/m tilspænding.


Men nu har Hans jo fået drejet nogle flotte aksler, så et stort skulderklap til Hans.
« Senest Redigeret: Marts 05, 2017, 11:13:07 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: stikaksler
« Svar #10 Dato: Marts 05, 2017, 12:03:51 »
Ja fuglereder har jeg altid været gode til at lave. Når de så løber med rundt om aksel og patron, så er det bare med at få stoppet for derefter med en krog eller et såkaldte syvtal få det hele rykket fra hinanden.
Rustfrit er et fantastisk materiale og findes i forskellig kvaliteter, men kan lave nogle fine overflader. Jeg har en del platter som jeg ikke ved hvad de skal bruges til, så de bliver nogen gange prøvet af med forskellig omdr og til spænding. Og når jeg så er kommet frem til et rimelig overflade så bliver vi der
Komma spåner er sådan set meget godt, men det giver en hår til spænding og tynde emner bøjer af
Men sådan må man lave sine egen forsøg. Nogen laver noget andet og har også et fint resultat af det