Forfatter Emne: Kæde hjul og kæde  (Læst 8760 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Kæde hjul og kæde
« Dato: April 23, 2013, 17:45:28 »
Lige et spørgsmål. Hvis man har to kæde tandhjul, det kunne være til en cykel, så mener jeg at hvis man forøger det ene hjul med to tænder så skulle det passe med et led i kæden. Er der nogen som kan svarer på det. Det ene hjul har 28 tænder og det andet har 15 tænder så vil jeg forøge det lille med 2 eller måske 4 tænder så det for 17 eller 19 men jeg har ikke rigtig mulighed for at flytte akslerne
Ps jeg er ved at lave så boret kan hæves og sænkes ved hjælp af et snekke gear på søjleboremaskine
Hans

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Kæde hjul og kæde
« Svar #1 Dato: April 23, 2013, 19:41:09 »
Dovenskab længe leve nu kan det selv køre op og ned
Hans

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Kæde hjul og kæde
« Svar #2 Dato: April 23, 2013, 19:47:21 »
Hold da kæft du har for meget fritid  :o ;D, men et fedt lille projekt. Kan du ikke gøre dig selv og din kommende dårlige samvittighed, den tjeneste at få lavet en fin lille afskærmning, så dine børnebørn og andre pilfingre ikke får snitterne i klemme.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Kæde hjul og kæde
« Svar #3 Dato: April 23, 2013, 20:36:59 »
Hold da kæft du har for meget fritid  :o ;D,
Kig på tiden på de to indlæg. Hans gik i gang med at fræse tandhjulene kl 16:45 og var færdig med det hele kl 18:41. :o
Hans: Det er en fin ide udført utroligt flot.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Kæde hjul og kæde
« Svar #4 Dato: April 23, 2013, 21:57:22 »
Jeg skal nok få lavet en skærm, men skal lige finde ud af hvilken tandhjul jeg skal bruge, for det kunne godt gå lidt stærker med at komme op og ned. Man må jo prøve sig frem, der findes ikke nogen færdig brugsanvisning, men tak her fra det er sjovt at lave noget som kan bruges Motor er fra et gammelt pillefyr og så en børnecykel, resten er blevet til i drejebænken og lidt fræse arbejde
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Kæde hjul og kæde
« Svar #5 Dato: April 23, 2013, 22:27:56 »
Du kunne jo bytte om på tandhjulene, så vil det komme til at gå stærkere, og kæden vil stadig passe :)

(Den vil komme til at køre ca. 3 gange så stærkt)

mvh jens
« Senest Redigeret: April 23, 2013, 22:34:09 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Massa

  • Gæst
Sv: Kæde hjul og kæde
« Svar #6 Dato: April 24, 2013, 12:44:52 »
Flot lavet  :) man skulle næsten tro det var lavet sådan fra starten  :)

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Kæde hjul og kæde
« Svar #7 Dato: April 24, 2013, 19:06:20 »
Hej Hans. Nu var der jo ikke noget svar på dit spørgsmål men du kunne jo ændre det store med 1 tand større og det lille med 1 tand mindre så er kæden lige lang .
Jeg har bøjet mig i støvet over det flotte resultat, haleluja hvor er det flot  :)
Mvh Jørgen.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Kæde hjul og kæde
« Svar #8 Dato: April 24, 2013, 22:48:02 »
Tak for alle de gode råd og de pæne ord. Jeg kan ment lave det så motor ikke kan trække det, hvis jeg husker så er den kun på o,25 KW og der er mange kilo der skal trækkes op, men nu har jeg skiftet det lille hjul 16 t med et på 21 t så pas det med et led i kæden, Så svaret på mit første spørgsmål er 5 t øger kæden med et led, om det så er anderledes på stører eller minder diameter ved jeg ikke.
Ja sært at der ikke er nogen som har fundet på det noget før, for det har altid været træls at hive i det håndtag, men nu køre det rigtig godt så skal jeg lige have lavet en skærm og den skal være helt lukket, ikke på grund af finger men på grund af spånder som kan komme i kleme
Hans

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Kæde hjul og kæde
« Svar #9 Dato: April 25, 2013, 09:02:09 »
Jeg brugte en lignende ide for et par år siden da jeg blev træt af at flytte hovedet op og ned manuelt på min vertikalfræser.


krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Kæde hjul og kæde
« Svar #10 Dato: April 29, 2013, 11:52:36 »
Ja min eneste kommentar er at der er en tang på det ene billed der hænger lidt skævt. Men ellers har jeg siddet med åben mund og polypper og kikked på billeder.
Jørgen
Jørgen Neess