Forfatter Emne: Autogen med flaskegas.  (Læst 1939 gange)

Bent

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 31
Autogen med flaskegas.
« Dato: Maj 30, 2024, 18:24:06 »
Hej alle
Jeg har et fint gammelt Autogena anlæg, der virker OK med acetylen.
Jeg har drejet en ny nippel+ omløber, til en gammel acetylen- reduktions-ventil, så den passer på en gasflaske.
Meeen, hvordan gør man lige?
Indstiller man den til 0,4 bar, og gør lige som ved acetylen, eller hvad.
Er der nogen der har erfaringer?
Med venlig hilsen Bent
Bent

Maskinværktøj, Traktor, El, Smedning, Fil m.m.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2625
Sv: Autogen med flaskegas.
« Svar #1 Dato: Maj 31, 2024, 00:00:23 »
Bruger selv ilt, og butangas kan ikke huske gastrykket min gasflaske er tom pt. så jeg kan ikke lige nu sige hvad tryk jeg køre på.

Men eller må du jo prøve dig frem med trykket, butangas er ikke så brændbart som acetylen, så det kan være svært at få brænderen tændt, flammen har det med at blæse lidt uden for dysen, og så blæser den ud når man skruer op for ilten.

Jeg lukker kun ganske lidt på for gassen, og tænder så en anelse ilt, så skruer jeg skiftevis lidt op for gas og ilt, til jeg har en passende flamme.
Man kan også holde brænderen ned mod noget metal i ca 45 gr, og på den måde få styr på flammen og ligesom tvinge den på plads.

Nogle mener man skal bore dysen lidt op, når man bruger butangas, men det har jeg nu ikke gjort.
Husk altid at skille tingene ad.

Bent

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 31
Sv: Autogen med flaskegas.
« Svar #2 Dato: Juni 03, 2024, 19:24:20 »
Hej Jens
Tak for svaret.
Jeg prøver i første omgang at gøre som med acetylen.
Hvis jeg slæber det udendørs er der jo grænser for hvad der kan gå galt.

Jeg har i øvrigt lavet en overfyldningsslange, så jeg kan fylde en gammel flaske med ventil, fra en af de nyere med snap-kobling. Hvis man stiller den nye i sol, med bunden i vejret og den anden på en vægt kan man se hvornår den er fyldt.

Med venlig hilsen Bent
Bent

Maskinværktøj, Traktor, El, Smedning, Fil m.m.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2625
Sv: Autogen med flaskegas.
« Svar #3 Dato: Juni 03, 2024, 20:38:34 »
Med butangas kan man ikke få tilbageslag i gassen, så det er rimeligt sikkert at bruge.
Jeg fylder også selv over i en blå campingasflaske, den passer fint sammen med min 5 kg iltflaske.
Hvis man ligger den flaske der skal fyldes i fryseren går det også hurtigere, man bør veje flasken før og efter så man ikke kommer til at overfylde.
Mit sæt ser sådan her ud.
Husk altid at skille tingene ad.

Bent

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 31
Sv: Autogen med flaskegas.
« Svar #4 Dato: Juni 04, 2024, 10:35:39 »
Hej Jens
Det er da en elegant løsning med sådan en blå flaske. Sådan nogle er jeg jævnligt gået forbi, når jeg går tur på en skrotplads. Sådan en tyk gul 5kg flaske er jo noget klodset.
Det her med tilbageslag bliver man jo advaret imod, men sker det i praksis. Jeg har aldrig hørt om det. Det nærmeste er et lille knald når man lukker for acetylenen.
Med venlig hilsen Bent
Bent

Maskinværktøj, Traktor, El, Smedning, Fil m.m.