Forfatter Emne: Valg af materiale, flance for gearkasse  (Læst 8514 gange)

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Valg af materiale, flance for gearkasse
« Dato: Januar 27, 2013, 21:17:02 »
Hej folkens, jeg står med det problem at flancen på tilspændingsgearkassen på min schaublin 13 fræser er revnet (det er noget der er sket før jeg købte den, men jeg har ikke haft tid til at kigge på det før nu) spørgsmålet lyder som følger, den originale er lavet i støbejern, jeg overvejer om den kan laves i messing eller bronce, alternativt st. 52 eller noget CrNimo6 eller hvad jeg kan finde i skrotkassen hos den lokale pusher.



Hvis man kigger på højre side af gearkassen (klumpen med bananformet fastspændingsspor i venstre side) der går akslen ind i maskinen sådan 90 grader i forhold til gearvælgeren (den røde/grønne knop) flancen sidder fast i gearkassen med 4 stk M5 skruer, der er i flancen en inddrejning til en pakdåse og en lejepasning til lejet (bronceleje i den ende der vender ud imod os på billedet, og et kugleleje i flancen)

Hvad siger i mht. materialevalg??

Mvh.     
        

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #1 Dato: Januar 27, 2013, 21:53:48 »
Er der ikke noget med at støbejern kan svejses. Jeg har ikke så meget forstend på støbejern. Husker en motorblok på en bil som blev varnet op i en ovn til 600 c og så svejses og langcom afkøling. Hvis du nu kunne skruge gearkasse af og få den adskildt så kunne den måske redes på den måde.
Hans

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #2 Dato: Januar 27, 2013, 22:12:24 »
Jeg har væsentligt nemmere ved at finde noget materiale og dreje en ny selv end jeg har ved at finde en der kan svejse det. Så det er ligesom ikke en option !

Mvh.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #3 Dato: Januar 27, 2013, 23:37:21 »
Støbejern er ikke svejsbart sådan bare lige, det er faktisk tæt på hokus pokus, og uden garantier af nogen art.

Bjarne du kunne jo vælge at efterlyse en stump støbejern (støbegods) herinde, som du ved er jeg stor tilhænger af originale dele, og skal man kopiere, så gør man det ordentligt. Når så du ovenikøbet står med en Schaublin, så skal det være i orden.

Kan der komme et bedre billede, og også hvor vi ser bruddet tydeligt?

Palle

  • Gæst
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #4 Dato: Januar 28, 2013, 00:01:02 »
Nemlig, jeg efterlyser også billeder af god kvalitet fra flere vinkler.
Det billede du har på, har holdt mig fra at kommentere.
I øvrigt staves det "flange" ;-)

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #5 Dato: Januar 28, 2013, 20:27:10 »
Hehe,

Jamen Dr. Metal jeg har skam efterlyst støbegods herinde før (uden brugbart resultat) (læs jeg kan godt selv finde en der decideret forhandler, men det er mere ala om der var nogen der havde noget liggende)

Beklager mht. billed, men jeg har PT. ikke noget billed af flangen (stavepoliti  ;D ) men jeg kan oplyse at jeg har et færdigtmål der ligger snært omkring Ø 112 mm. og i omegnen af 60 mm. længde så et råemne over Ø 115 mm. 70-80 mm. længde ville være guld.

Er så absolut enig med dig mht. at det optimale er det samme som originalen (schaublinen ikke undertegnede) men hvis jeg ikke kan stø(b)ve noget støbegods op så bliver det sgu st. 52 eller messing/bronce

Mvh

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #6 Dato: Januar 28, 2013, 20:39:42 »
Støbejern kan GODT svejses, og det kan GODT holde - Min Eisele VM1 koldsav har fået svejst hele motoren samt styret til motoren, og det holder uden problemer.
Blot en smed, gemt i en maskinmester

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #7 Dato: Januar 28, 2013, 20:43:06 »
Sølvlodning, eller slaglodning, kunne måske være en mulighed, for at reparere revnen?
Du kan jo altid lave et nyt gearhus :)

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #8 Dato: Januar 28, 2013, 21:31:22 »
Argh hold nu op med alle jeres forslag om svejse/lodde, jeg eftersøger forslag til materialevalg, alternativt om der rent faktisk måske var nogen der havde noget brugbart liggende.

Det er ikke for at være picky, men jeg mener ikke det er et brugbart alternativ at svejse/lodde på noget der ikke har været skide nemt at komme til og skille. Jeg har det motto "hvis det er værd at lave, så er det værd at lave ordentilgt første gang"

Mvh

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #9 Dato: Januar 28, 2013, 21:35:22 »
Støbejern kan GODT svejses, og det kan GODT holde - Min Eisele VM1 koldsav har fået svejst hele motoren samt styret til motoren, og det holder uden problemer.


JA, men du har immervæk aldrig garanti,  som hvis det blot havde været jern der skulle co2 ristes. Det ses faktisk ret ofte at støbegods revner eller ikke binder, afhængig af kvaliteten.

Jeg skal i morgen på plyndring og tømme et restlager af guldstøv inden i varaner får adgang til det på auktion  ;) Jeg vil holde øje med om der er støbejern i de dimensioner.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #10 Dato: Januar 28, 2013, 21:36:31 »
Argh hold nu op med alle jeres forslag om svejse/lodde, jeg eftersøger forslag til materialevalg, alternativt om der rent faktisk måske var nogen der havde noget brugbart liggende.

Det er ikke for at være picky, men jeg mener ikke det er et brugbart alternativ at svejse/lodde på noget der ikke har været skide nemt at komme til og skille. Jeg har det motto "hvis det er værd at lave, så er det værd at lave ordentilgt første gang"

Mvh

Tak - Du er en ægte håndværker  :)

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #11 Dato: Januar 28, 2013, 21:36:34 »
Og så er det en flange, ikke selve gearkassen der er revnet, har cirklet den ind med rødt på nedenstående billeder (raskt stjålet fra internettet)


     

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #12 Dato: Januar 28, 2013, 22:58:57 »
Hvis du har messing eller bronze, vil det være fint til den flange..

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #13 Dato: Januar 29, 2013, 00:08:45 »
Hej Bjarne.
Kan ikke forstå du gøre så meget bøvl ud af det, fremstil den da i st235, og få det overstået. ;)
Kan ikke se ideen at lave det i rød gods eller andet dyrt materiale.
God arbejdslyst!   
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Valg af materiale, flance for gearkasse
« Svar #14 Dato: Januar 29, 2013, 11:42:56 »
Jeg gik udfra flancen, også er leje til akslen.
Så dur det ikke med stål, så skal der en bøsning i, og er der plads til det.
Mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.