Forfatter Emne: Er det en sjusket billig kopi eller fejlbetjening?  (Læst 5074 gange)

Lars Dolleris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Er det en sjusket billig kopi eller fejlbetjening?
« Dato: December 12, 2012, 20:59:38 »
Jeg havde en lidt ubehagelig oplevelse med en skærebrænder i sensommeren.
Opgaven var at skære 40 stk. Ø30 mm. huller i 8 mm fladjern.
Det var 2. gang skæreindsatsen/sættet var i brug og trykker var ca. på 0,5 bar acetylen og 2,5 bar oxygen, skæredysen var fra 8-20 mm.



Pludselig skyder der en kraftig flamme ud af siden og jeg får slukket i en h...... fart.

Da jeg ikke havde handsker på under arbejdet, er det usandsynligt at, det er varmen som har slået tilbage.
Jeg har rettet henvendelse til forhandleren, som langt om længe, nu kan oplyse mig om, at det er en fejlbetjening...

Hvad er siger I?

Hilsen
Lars

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Er det en sjusket billig kopi eller fejlbetjening?
« Svar #1 Dato: December 12, 2012, 21:35:36 »
I de fire år jeg har været klejnsmed, der har jeg ALDRIG set eller hørt om dette kunne ske(Jeg syntes ellers selv jeg har set mange ting man skulle mene var umulige).. Har den haft en lille deformation? Blevet brugt af en polak? ... Fortæl fortæl... Det der, ER en støbefejl... !
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Er det en sjusket billig kopi eller fejlbetjening?
« Svar #2 Dato: December 12, 2012, 22:47:29 »
Ja det ser ud til at være noget billigt kinser bras
Køb noget autogena
Hans

STANKO

  • Gæst
Sv: Er det en sjusket billig kopi eller fejlbetjening?
« Svar #3 Dato: December 13, 2012, 04:22:10 »
Spørg lige den forhandler hvad han mener med ,,betjeningsfejl

han må jo så kunne fortælle dig hvad du gjorde forkert

evt udfordrer ham , sig du er villig til at købe en han kan vise fejlen med , så for han solgt to mere , den han kan ødelægge og den nye som du er nød til at købe

hvis han ikke vil være med til det , tjah ,, såøhh

man kan godt få det til at brænde indeni brænderen,, men det kan man se ved at der kommer sort røg ud hvis man kun har tændt for gas , eller høre mærke det hvis der også er ilt på , så slukker man bare hurtigt, og åbner igen for gassen for at være sikker på at det er slukket


men at der BÅDE skulle være ild indeni og ved dysen samtidig ,,,det har jeg svært ved at tro på

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Er det en sjusket billig kopi eller fejlbetjening?
« Svar #4 Dato: December 13, 2012, 20:55:04 »
Det er helt klart et tilbageslag. Jeg har set det før med 37 år som smed/svejser på arbejdsmarked. Der er jo kun ild for enden af dysen når du tænder den og ikke inde i brænderen, men acetylen brænder med ca. 29 m pr. sekund, så du når ikke at blinke med øjenene når det sker, hvis så skærebrænderen er af billig udførsel er rørne måske også tyndvæget. Så et tilbageslag vil gå lige igennem sådan som det ser ud på din brænder.
Du kan undgå, at få tilbageslag ved at bruge almindelig propan/flaskegas det brænder langsomere end det kommer ud af dysen, der skal dog ændres lidt på den lille dyse der sidder inde i selve brænderen for af få fuld udbytte af propanen, ellers skære den lige så godt med propan som acetylen og så er det meget billigere.
Har selv brugt det i mange år.
mvh Jens.ews

Lars Dolleris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Er det en sjusket billig kopi eller fejlbetjening?
« Svar #5 Dato: December 21, 2012, 13:07:25 »
Tak for forklaringen Jens, jeg vil arbejde på at skifte til alm. gas.

Heldigvis er det ikke mit kina-sæt, jeg har selv et AGA X11 :D
Jeg vil aldrig råde nogen til at købe ukendte kopiprodukter.

Hilsen
Lars