Forfatter Emne: Hvordan virker motorbremsen på en STANKO drejebænk model 1A616 fra 1973  (Læst 8154 gange)

STANKO

  • Gæst
Ja som overskriften siger
Hvordan virker motorbremsen på en STANKO drejebænk model 1A616 fra 1973

Skal have den til at virke på min (forhåbentlig)

Har set på en der virker
Når den står stille og man prøver at dreje centrer patronen klikker den og bremser (slår næsten bak)

Hvis man åbner ind til føleren der sidder bag på motoren og skubber den til en af siderne (ligegyldigt hvilken) klikker det i elboxen

Når man kører med bænken ,og stopper klikker det og der bremses
kort efter bænken er stoppet helt klikker det igen

Min bænk klikker overhovedet ikke ligegyldigt hvad jeg gør  ???

Jeg har set Kelds post ,men min ser ud til at have alle ledninger hvor de skal være

Er der nogen der har et el diagram over bænken

Nå ja hvordan virker bremsen egenligt
Slår den motoren i bak ,eller er der en mekanisk bremse et eller andet sted
eller noget andet ???

ksor

  • Gæst
Da  jeg fik maskinen var bremsen HELT frakoblet - ledningerne var simpelthen afmonteret !

Det fandt jeg ud af, da jeg ville til at tegne et diagram over styringen. Jeg tog chancen og monterede ledningerne igen, og ... den virkede, men med de klik, som du omtaler - og det er nok et justeringsspørgsmål at få disse fjernet.

Med de komponenter, som jeg kan konstatere til stede, tror jeg det sendes en JÆVNSPÆNDING ind på en af viklingerne til motoren står stille - hvor stor ved jeg ikke, men det kunne vel måles.

Jeg har ikke kunnet finde noget diagram heller.

Jeg har efterfølgende lavet en sikkerhedspedal, som jeg skal trykke ned for at maskinen vil køre - slippes pedalen under kørsel, bremser maskinen straks. Jeg fatter ikke det er lovligt at køre uden en sådan - det er det måske heller ikke nu on dage.

Mvh

STANKO

  • Gæst
Nå så virker svinet  ;D
Det var så simpel en ting som en SKRUE der var gået løs og faldet ud af det ene relæ
Når føleren på motoren påvirkes OG HÅNDTAGET STÅR PÅ STOP   kommer der strøm på et relæ ,der så skal smække (man skal høre et klak,og et split sekund efter skal endnu et klak lyde fra et andet relæ og bænken bremses (hvis den kører)

Hvis bænken ikke kører men man drejer centrer patronen hurtigt nok rundt gir den også et klak ,da føleren påvirkes

Bremse spændingen er 32 til 36 jævn ,volt(men ved ikke om det er halv eller hele )min er 36 en anden jeg målte var 32
Det er som sagt først efter det andet klak der bremses ,det er fordi man er nød til at være sikker på at magnet feltet i motoren er faldet .inden der bremses ,deraf et split sekund forsinkelse

Der sidder en stor 25 ampere sikring øverst til venstre for relæerne  ,
den er til bremse stømmen  :o

Styre strømmen er på 136 volt ,,så pas på pølserne hvis i roder derinde 

Et par spørgsmål til ksor
Klaker din ikke hvis du drejer centrer patronen hurtigt rundt ??+ når du stopper bænken

Hvordan virker din fod pedal ?? hvis den helt tar strømmen ,tar den jo også bremse strømmen
det ville jo være lidt dumt HVIS du virkelig fik brug for at bænken skulle stoppe hurtigst muligt


Ps skal man ha billederne et sted på nettet for at kunne vise dem her
Har billeder af relæet osv på min PC

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Hej
du kan uploade dine billeder her, det er gratis så kan du sætte linket ind her, så billederne kan ses her på siden.

http://billedeupload.dk/recent.html

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Du kan sagtens indsætte et billede her.

Ny besked.

Tryk på Øvrige funktioner.

Vedehæft - Gennemse

Max størrelse på billedet 256Kb

/Frylund
« Senest Redigeret: August 21, 2008, 15:18:20 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ksor

  • Gæst
Et par spørgsmål til ksor
Klaker din ikke hvis du drejer centrer patronen hurtigt rundt ??+ når du stopper bænken

Hvordan virker din fod pedal ?? hvis den helt tar strømmen ,tar den jo også bremse strømmen
det ville jo være lidt dumt HVIS du virkelig fik brug for at bænken skulle stoppe hurtigst muligt

Når bænken er stoppet, vil den "klakke", hvis jeg tager fat i patronen og førsøger at dreje den rundt.

Mine switche var åbenbart ikke kraftige nok - de brændte af efter  ca. 1 times drift.

Jeg har blot brudt ind i ledninger fra den originale omskifter til "resten af systemet".

Jeg tror nu KUN det er styrespændingen til de kraftige motorrelæer til FREM/BREMS/BAK som går gennem denne originale omskifter.

Ved nærmere eftertanke kan jeg nøjes med 1 bryde og 1 slutte funktion, og det vil jeg nu have i et selvstændigt relæ. Styrestændingen til dette nye relæ tager jeg så ud i min fodpedal - det er en simplere løsning.

Mvh KSor

STANKO

  • Gæst
Det er ikke så simpelt med den originale omskifter (frem stop bak )
den bestemmer mere end det først synes
Here we go
Der er et lille grå relæ i det bagerste skab ,det sidder lige under den 25 amp sikring til bremse strømmen

Når man vil  starte bænken ,tænder man for strømmen  :D og stikket skal være i og under spænding  ::)

Når man tænder OG OG OG omskifteren står på STOP
SÅ løber strømmen igennem omskifteren ,ned til det grå relæ

Det grå relæ smækker ,og holder sig selv nu (det vil sige at selvom man tar strømmen af det igen bliver det i smækket tilstand )

Det grå relæ sender FØRST NU styre strøm ud i systemet

Dette er skide smart
Fordi HVIS NU omskifteren står på frem elller bak og man tændte for strømmen
Ja så ville der intet ske ,bænken kører ikke
Man ville da være nød til LIGE at sætte den på stop ,og et klak vil lyde
Og FØRST nu ville man være start klar

det er ren sikkerhed

Men den samme strøm der sendes til det grå relæ når omskifteren står på stop er den samme strøm der bruges til at styre bremserelæet

bænken KAN KUN bremse HVIS der er strøm fra stop i omskifteren ( man vil jo heller ikke køre med bremsen trukket ;D)

Hvis man blot tar strømmen fra omskifteren stopper bænken ,men uden bremsning

Du skal lave et relæ der har en kontakt der holdes når du står på pedalen (en ledning forsyner  frem og  bak )+ en NÅR DU SLIPPER PEDALEN  tænder for strømmen til bremsen

Det er nu heller ikke umuligt

Kik i omskifteren det til frem og bak skal sidde i serie med om skifteren(hvor styrestrømmen kommer ind) ,således at BÅDE omskifteren + relæet(pedal)skal sige god for at der køres
kontakten til bremsen skal sidde PARRALELT med omskifteren,således at hvad enten omskifteren siger stop eller fodpedalen siger stop ,,SÅ STOPES OG BREMSES
der

Denne version vil stoppe og bremse bænken hvis du fløtter foden MEN MEN den starter igen hvis du træder på pedalen igen

Og heri ligger faren  hvis nu du stopper bænken med fodpedalen (slipper den ) OG IKKE slukker på omskifteren
OG så der så trædes på pedalen ,,ja så kører bænken igen

Dette kan ungås med endnu en kontakt (tror faktisk to) i fod pedal relæet
det skal sidde i serie med den ledning der sørger for at det lille grå relæ holder sig selv

Hvis dette gøres vil man skulle træde på pedalen OG sætte omskifteren på stop for at kunne starte igen

Håber det gav nogen mening

Ps kunne du bruge de downloads jeg sendte som zip/pdf med mail til dig for nogen tid siden

det var noget med at din dryppede olie  ???     

STANKO

  • Gæst
Her er det famøse relæ (med tidsforsinkelse )der var skyld i at jeg fik grå hår
der er fjernet en plade der normalt sidder foran

på det næste billede er den del af kontakten oppe som den er nå relæet IKKE er smækket

dernæst med den del af kontakten nede som den er nå relæet  er smækket
,men den kom aldrig derned når der var strøm på ??

Og her er hvorfor  >:( der var faldet en skrue ud der holdt kontakt delen og kernen sammen
Kernen var hele tiden nede  ::)

ksor

  • Gæst
Jeg holder nu fast i min enklere løsning - jeg ser det som en fordel, at jeg kan starte og stoppe med foden -
selv om man jo kunne fristes til at holde nu frie snitter for "tæt på".

Mvh KSor

STANKO

  • Gæst
Jamen bremser den når du løfter foden eller "løber den bare død "
Hvis den bremser er det da fint ,,bare man husker at slukke (stille den på stop )på den normale omskifter når man går fra den

Hvis dit nuværende relæ bare bryder styrestrømmen så den stopper ,så "løber den bare død ", men hvis du yderlig har en slutte funktion der gør som omskifteren gør når den står på stop vil den bremse

ksor

  • Gæst
Sv: Hvordan virker motorbremsen på en STANKO drejebænk model 1A616 fra 1973
« Svar #10 Dato: September 29, 2008, 20:02:04 »
Ja da den bremser selvfølgelig når jeg flytter foden fra fodpedalen.

Desværre brændte konstruktionen sammen forleden da jeg åbenbart havde for mange start og stop for hurtigt efter hinanden inden for for kort tid !

Så nu må jeg bruge et rigtigt relæ, som jeg så styrer med fodpedalen - surt show !

Mvh