Forfatter Emne: Punktsvejser  (Læst 10117 gange)

Palle

  • Gæst
Sv: Punktsvejser
« Svar #15 Dato: November 02, 2012, 09:58:26 »
Såvidt jeg kan se, er det regnestykket, og ikke personen jeg går efter.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Punktsvejser
« Svar #16 Dato: November 02, 2012, 10:28:42 »
Jeg husker min tid som lærling automekaniker. Dengang havde vi ikke co2 - mik - mak eller hvad det nu heder nu om dage. Nej vi havde autogen og punktsvejser.
Punktsvejseren trak 25 amp og det var lige hvad instaliationen kunne magte.
Kompressor , lys udsugning og alt andet strømforbrug blev medsat så meget som muligt før end vi kunne punktsvejse
En tang med to koberstifter blev klemt sammen om emnet og så et tryk på en fodpedal. Og så skulle materialet være helt rent, ingen maling og rust.
Hans

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Punktsvejser
« Svar #17 Dato: November 02, 2012, 11:34:34 »
Såvidt jeg kan se, er det regnestykket, og ikke personen jeg går efter.
Regnestykket eller manden - tonen passer ikke her i forum!
Og når man skriver med versaler=at råbe.
Men det er fint at du påpeger fejl regnestykket, bliv ved med det.
« Senest Redigeret: November 02, 2012, 12:15:00 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser
« Svar #18 Dato: November 02, 2012, 12:06:40 »
Frylund: Jeg er ikke fornærmet over at Palle råber for at fange min opmærksomhed. Han kan sagtens have helt ret.

Palle: Min elektrodesvejser kræver 16A sikringer og 3 faser. Den slår 13A ud.

Mikroovnens trafo trækker op til 5A når den belastes. Jeg har viklet et 25mm² startkabel tre gange rundt, og kan måle 2.5V som tomgangsspænding.
Hvor mange A vil du mene at kortslutningsstrømmen er på sekundærsiden?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser
« Svar #19 Dato: November 02, 2012, 12:36:21 »
Er du sikker på din elektrodesvejse køre på 3 x 400 volt, der vil være meget usædvanligt. Normalt er det kun Co2 svejsere der er 3 fasede.

Det er nok ikke muligt at regne sig frem til hvad den vil yde, der vil være et ret stort tab i selve spolen.
Har du prøvet at måle kortslutningsstrømmen (volt)
Som jeg lige husker, har de microovnspunktsvejsere jeg har set på nettet ydet omkring 2-600 ampere.

Prøv at kikke dette link (gad vide om den pris holder, og hvad fragt og told vil løbe op i)
Den bruger 25 ampere på 230 volt, og yder 5500 ampere på sekundærsiden, og kan max svejse 2 x 1,8 mm plade.
http://www.harborfreight.com/welding/spot-welders/230-volt-spot-welder-45690.html
mvh jens
« Senest Redigeret: November 02, 2012, 13:14:51 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser
« Svar #20 Dato: November 02, 2012, 12:53:30 »
Er du sikker på din elektrodesvejse køre på 3 x 400 volt, der vil være meget usædvanligt. Normalt er det kun Co2 svejsere der er 3 fasede.
Jeg har ikke haft låget pillet af, men ja, der er to strømledninger på den, en med 220V og en anden med 3*380V.
Afbryderen skal så vippes til den ene eller anden side, afhængigt af hvad man har bundet den på.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser
« Svar #21 Dato: November 02, 2012, 13:00:45 »
Er du sikker på din elektrodesvejse køre på 3 x 400 volt, der vil være meget usædvanligt. Normalt er det kun Co2 svejsere der er 3 fasede.
Jeg har ikke haft låget pillet af, men ja, der er to strømledninger på den, en med 220V og en anden med 3*380V.
Afbryderen skal så vippes til den ene eller anden side, afhængigt af hvad man har bundet den på.
Ja alle 5 ledninger kan jo sagtens være i stikket, uden de er i brug.
Men kan den køre på både 380 volt og 230 volt, er den ikke til 3 faser.
Men nu er det jo også punktsvejsere der er temaet :)
mvh jens
« Senest Redigeret: November 02, 2012, 13:02:18 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: Punktsvejser
« Svar #22 Dato: November 02, 2012, 13:30:09 »
Din svejser kan sagtens trække mindre strøm på 400V. Du har sikkert en enkelt primærspole med flere udtag.
Når du skifter over på 400V, så bruger du den "lange" spole, som har noget højere modstand.
Og jeg tror ikke du bruger mere end 2 faser.
Det er altså ret besværligt at vikle en trefaser, og sekundæren er nærmest umulig at koble sammen, medmindre du DC på elektroden?

Det med at måle strømmen, eller beregne den, er mere end svært. Iøvrigt skal du nok regne med et meget stort tab.

STANKO

  • Gæst
Sv: Punktsvejser
« Svar #23 Dato: November 02, 2012, 14:07:17 »
Med det jeg har set ,og med det jeg har svejset med punktsvejser ,så ville jeg lave elektroderne meget  små på spidsen

det ville gøre trykket større pr overflade . og svejsningen mere koncentreret

så kunne man få en lille men ordentlig svejsning , men man kan jo bare lave flere af dem

jeg skal da selv prøve det på et tidspunkt

nu ved jeg sådan ca , hvad jeg skal holde øje med på skattejagten



Palle

  • Gæst
Sv: Punktsvejser
« Svar #24 Dato: November 02, 2012, 15:35:11 »
Man kan faktisk bruge andet end kobber til elektroder, hvis man vil lave meget små svejsninger.
4mm TIG elektroder er velegnede, men de skal være korte, og de skal forsynes igennem kobberskinner.
Har prøvet. De blev godt nok brugt til at svejse ikkelodbar kobbertråd fast til nogle terminaler.
Elektroderne holdt til 1000vis af svejsninger.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser
« Svar #25 Dato: November 02, 2012, 16:30:25 »
Din svejser kan sagtens trække mindre strøm på 400V. Du har sikkert en enkelt primærspole med flere udtag.
Nu fik du tændt min nysgerrighed nok til at jeg slæbte den frem og tog huset af.
Du har ret, der er kun ført 2 af de tre faser ind i primærspolen (og 0 via en termosikring).
På kassen er den opgivet til 220V 16A og 380V 20A.
Spændingen på elektroden er 20-24V, og strømmen hhv 40-150A og 50-190A.
(og nu den er skilt ad kommer der hjul under)
Men lige nu er projektet at få lavet to kobberklumper, som kan spændes fast på startkablet, så jeg kan se, hvor meget eller lidt der kan svejses med den. Er det for lidt, vender jeg tilbage til elektrosvejseren.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser
« Svar #26 Dato: November 02, 2012, 19:26:30 »
Jeg har lige lavet et lille eksperiment, med at lave en gammel kasseret elektrodesvejser om til punktsvejser, det gik desværre ikke ret godt ???

Jeg laver lige en selvstændig tråd, for ikke at lave for meget rod i din tråd.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.