Forfatter Emne: Kloge hoveder - Dashin Prince?  (Læst 9883 gange)

Palle

  • Gæst
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #15 Dato: Oktober 18, 2012, 23:02:20 »
Hvis man kommer op i den størrelse, så hænger de på træerne (nej de falder nok ned).
Folk går mest efter en garage eller kælderstørrelsebænk, derfor er priserne meget højere.
Jeg ved ikke hvad du er indstillet på at byde på den, men du skal ikke gå voldsomt meget over jernprisen (+lidt %)

Palle

  • Gæst
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #16 Dato: Oktober 18, 2012, 23:06:40 »
Og hvis du har tænkt dig at dreje lange aksler, så sørg for at du får begge briller med.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #17 Dato: Oktober 19, 2012, 09:48:32 »
En som den du linker til ved damb2b, har direkte start på spindlen. Kender flere der har reddet sig sådan een, for at finde ud af deres 16A propper ryger ud af væggen. :D
Maskinerne er bundsolide, men meget produktionsbetonede... Har stået rigtigt mange timer ved dem, og kan rigtigt godt lide dem.. Men har nok fået "finere" fornemmelser efter at have brugt Schaublin og Weiler i nogen år nu. :D

Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #18 Dato: Oktober 19, 2012, 11:55:40 »
Hvis jeg skulle anbefale en drejebænk så heder den Harrison, lavet i England fås i flere størrelser og har et flot designen Håndtag ,betjening sidder hvor de skal , men jeg tror ikke man finder en sådan under 50,000. Der blev en solgt på KJ Auktion for nogen tid siden for 43000 og så kommer salær og moms moms på.
Ja man får hvad man betaler for! Der findes også andre fine maskiner, men dem kender jeg ikke?
http://www.metal-supply.dk/machine/view/55549/brugtharrisondrejebaenk_260_x_2000_x_80_mm
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #19 Dato: Oktober 19, 2012, 13:05:43 »
Nu fik jeg fundet en anden drejebænk - som jeg heller ikke kender noget til... En H. Ernault Somua - Er det noget i ved noget om?

Ja det er en rigtig fin bænk, sådan nogle  har stået ved i næsten 25 år i produktion.
Så har du spørgsmål, burde jeg vide det meste.

Det er en yderst holdbar maskine, de findes med forskellig størrelse motor, og spindelboringer.
Men den du linker til, har ingen ledeskrue, så den kan ikke skære gevind, det tror jeg du vil komme til at fortryde.
Har den kørt rigtig meget, kan vangerne være slidt, så den ikke drejer lige, så er det galt lige uden for trekloen, hvor den har kørt mest.
(ikke at forveksle med alm. spidsning, som er nemt at justere, da hoveddoggen kan justeres)
Men ellers kik efter slør osv.
Det er vigtigt at der er værktøj med, såsom brille både fast og medfølgende, samt hurtigskiftsstålholder og gerne drejestål. da det er dyrt at købe efterfølgende.
Men som nævnt er de dyre i reservedele, men det er generelt for værktøjsmaskiner.
Engelske drejebænke er nok dem det er nemmest og billigst at finde reservedele til. En Colchester/harrison er jo også fine maskiner.
mvh jens
PS jeg har et 400 mm kloplan, der passer til sådan en Ernault, det kunne sagtens være billigt til salg :)
« Senest Redigeret: Oktober 19, 2012, 13:08:24 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #20 Dato: Oktober 19, 2012, 20:31:43 »
Jeg kom lige til at tænke.... (ingen sjove kommentarer d'herrer  :-\)

En kammerat har da en Harrison stående som vist nok kan købes for rimelige penge, desværre går der vist 1,5 uge endnu før han er hjemme fra England.

Jeg mener at det er denne http://www.lathes.co.uk/harrison/page7.html

Sig til hvis jeg skal gå videre  ;)

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #21 Dato: Oktober 19, 2012, 21:47:06 »
Jeg kom lige til at tænke.... (ingen sjove kommentarer d'herrer  :-\)

En kammerat har da en Harrison stående som vist nok kan købes for rimelige penge, desværre går der vist 1,5 uge endnu før han er hjemme fra England.

Jeg mener at det er denne http://www.lathes.co.uk/harrison/page7.html

Sig til hvis jeg skal gå videre  ;)

Jamen, det finder vi jo ud af på lørdag d. 27/10 ;-) - Hvis jeg ikke køber en der, kunne det godt være intressant.
Blot en smed, gemt i en maskinmester

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #22 Dato: Oktober 27, 2012, 14:39:02 »
Så har jeg været på auktion. Hammerslaget var 3500 kr - Men jeg kunne ikke få tværslæden til at gå i indgreb på tilspændningen. Vangerne under spinlen virkede også meget slidte. Så sprang pænt over den, så hvis der er nogen der har en fin en til salg, så er jeg da meget interesseret!
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #23 Dato: Oktober 27, 2012, 15:02:03 »
Min kammerat er hjemme i morgen aften, så hvis vi kan finde en dag i næste uge, så kan du se den.

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #24 Dato: Oktober 27, 2012, 15:07:22 »
Hvor henne i verden er det? - OG hvor meget udstyr kommer der med til 12000 kr ?
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #25 Dato: Oktober 27, 2012, 15:09:29 »
Varde - Jeg vender tilbage med resten.

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #26 Dato: Oktober 27, 2012, 15:10:13 »
Super - så googler jeg den lige efter lidt informationer. PInol højde osv.
Blot en smed, gemt i en maskinmester

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #27 Dato: Oktober 27, 2012, 15:52:52 »
Så har jeg været på auktion. Hammerslaget var 3500 kr - Men jeg kunne ikke få tværslæden til at gå i indgreb på tilspændningen. Vangerne under spinlen virkede også meget slidte. Så sprang pænt over den, så hvis der er nogen der har en fin en til salg, så er jeg da meget interesseret!
Der sidder et stop på tværslæden, hvis det er aktiveret, kan tværtilspændingen ikke gå i indgreb.
Men jeg synes heller ikke den var så interesant, når den er uden ledeskrue, og dermed ikke kan skære gevind..
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.