Forfatter Emne: Kloge hoveder - Dashin Prince?  (Læst 9884 gange)

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Dato: Oktober 17, 2012, 14:45:37 »
Ohøj kloge mennesker.

Jeg er en ung knejt udlært som klejnsmed, som ønsker mig en drejebænk til værkstedet. Men er lidt i tvivl om hvad jeg skal gå efter, har set lidt på en Dashin Prince drejebænk med en drejelængde på 1100 mm. Ser lidt slidt ud, men virker formentligt til mig. Hvad skal jeg være opmærksom på, og er det et ok mærke?
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #1 Dato: Oktober 17, 2012, 16:59:54 »
Her har du et par tidligere ejeres mening (engelsk)
http://www.practicalmachinist.com/vb/general/protech-prince-lathe-172684/

Mvh
Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Palle

  • Gæst
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #2 Dato: Oktober 17, 2012, 17:26:18 »
Det argeste lort. Firmaet jeg arbejdede i, besluttede i `86, at jeg havde fortjent en ny drejebænk. Jeg vidste at pengene var begrænsede, så jeg sagde at det
gerne må være en østeuropæer. Det blev det desværre ikke, det blev en Dashin Prince, som ikke engang er lavet i Kina men Taiwan, det burde hæve kvaliteten,
men nej. Revner i støbninger, elendig forarbejdning overalt.
Den var slidt op i løbet af få år, men jeg brugte den faktisk dagligt indtil 2010, da firmaet lukkede. En bunke lort hele vejen igennem.
Køb en europæer, gerne fra øst, de havde sgu da faglig stolthed. Det kan være de ser klodsede og gammeldags ud, men de virker!

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #3 Dato: Oktober 18, 2012, 00:53:01 »
Helt enig med Palle
Køb en europæer, gerne fra øst, de havde sgu da faglig stolthed. Det kan være de ser klodsede og gammeldags ud, men de virker!
Og så står di fast . Og hvis man er i tvivl så prøv at rykke 2,5 mm af rustfrit stål med en diameter på 50-60 Så kommer alle skavankeren frem.
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #4 Dato: Oktober 18, 2012, 07:40:47 »
Den eneste erfaring jeg har med østeuropæeriske drejebænke, er to stk fra Ungarn, magen til skrammel skal man lede længe efter, det var noget l*** fra dag 1.
Og så med en Urio, mener jeg den hed, det var en ganske udmærket bænk, lidt tung og klodset i forhold, til de Franske Bagtinolles, som jeg bedre kunne lide.

3 mm  spåndybde i rustfast ( 6mm på diameteren) på en ø 70 mm aksel, skulle alle drejebænke i den størelse vi taler om, nu da gerne kunne prestere, hvis ikke er det nok snare tale om forkert skæredata/plattevalg.

mvh jens
« Senest Redigeret: Oktober 18, 2012, 07:57:44 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #5 Dato: Oktober 18, 2012, 21:40:24 »
Så må jeg nok hellere holde mig fra den - Men hvor finder i så jeres guldklumper henne? - Jeg leder på gulgratis og dba for tiden, men syntes ikke jeg kan finde nogle gode drejebænke som passer til mit forbrug. 
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #6 Dato: Oktober 18, 2012, 21:56:34 »
Hvis det er guld du leder efter, så har Pedersen maskiner i Horsens en Schaublin 120 VM til 18500 + moms

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #7 Dato: Oktober 18, 2012, 22:04:43 »
Måske jeg ikke fik det sagt før, jeg er blot en fattig klejnsmed, har ikke råd til den slags luksus :-).
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Palle

  • Gæst
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #8 Dato: Oktober 18, 2012, 22:19:33 »
Hvis man starter med at snakke om en halvkineser og får et bud på en schweitzer, så er det jeg tænker, om ikke det var bedre, at Theis kom med et bud på, hvad han egentlig har tænkt sig at bruge drejebænken til? Størrelse? Hvor meget strøm har du?
Er det for at sætte dig ind i teknikken? Så kan en mindre kinøjser godt bruges.

Og så forestiller jeg mig, at der kommer en hylens masse links til "drejebænk sælges" i løbet af få dage. Ignorer dem.

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #9 Dato: Oktober 18, 2012, 22:19:57 »
Nu fik jeg fundet en anden drejebænk - som jeg heller ikke kender noget til... En H. Ernault Somua - Er det noget i ved noget om?
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Palle

  • Gæst
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #10 Dato: Oktober 18, 2012, 22:23:42 »
Hvis den er OK, så er det iorden. Slitage?
Billeder?

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #11 Dato: Oktober 18, 2012, 22:24:22 »
Det den skal bruges til, er primært udvikling af diverse værktøj, samt til brug på hobbybasis, dvs drejning af bolte, polering af fælge, drejning af aksler ( ø60-70 på 1 meter).. Den kommer til at blive brugt til alt ( dog ikke fræsning, har en fin Beijer fræser) - Strøm har jeg nok af, mener at kunne gå i 32 amp. Men den kommer til at stå ved en stærkstrøms tavle. - Jeg har masser plads ( 8 mtr x 20 mtr ). Jeg kommer formentligt aldrig til at lave trapenz gevind. Men der skulle gerne kunne drejes konusser MK2-3-4 samt kunne dreje Sk40 hoveder i chrom-stål.

Jeg holder mig fra alt der virker lidt kinesisk.
Blot en smed, gemt i en maskinmester

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 292
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #12 Dato: Oktober 18, 2012, 22:27:03 »
Hvis den er OK, så er det iorden. Slitage?
Billeder?
- Dette er det eneste billede jeg har, den er på auktion i stoholm. www.Damb2b.com
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Palle

  • Gæst
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #13 Dato: Oktober 18, 2012, 22:40:01 »
Jamen hvad venter du på?
Men tjek spindeldokken for mislyde, spindellejer koster en måneraket, gearkassestumper ligeledes.
Mærkbart slup i vangerne.

Og jeg håber ikke, at der kommer polervoks til dine fælge i nærheden af hverken fræser eller drejebænk.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Kloge hoveder - Dashin Prince?
« Svar #14 Dato: Oktober 18, 2012, 22:46:55 »
Hvis den er OK, så er det iorden. Slitage?
Billeder?
- Dette er det eneste billede jeg har, den er på auktion i stoholm. www.Damb2b.com


Den bør være billig, for det er en motherf*cker stor drejebænk, der ikke er synderligt eftertraget hos privatpersoner, jeg vil tippe den til at veje mellem 1800 kg 2100 kg. Den har nogle yderst specielle skrå vanger hvor bageste ligger betydeligt lavere end den første.

Jeg kan ikke lide at arbejde på den model, men Batignolle laver nogle fine maskiner.