Forfatter Emne: slå eller skære  (Læst 6997 gange)

danishsports

  • Gæst
slå eller skære
« Dato: Juni 08, 2008, 20:32:58 »
Et hurtigt spørgsmål ? eller 2 faktisk.

Jeg har fået en lille fusker opgave, hvor jeg skal lave nogle pindbolte til en gammel fiat.
Stålet der skal bruges regner jeg med kan fåes i noget centerslebet. Ø10 eller 12. SKal bruge begge dele.
Men hvad ville folket anbefale at jeg laver gevind med, en bakke eller skære stål. Det er metrisk fingevind der skal laves.

Og det andet spørgsmål, stålet der skal bruges, hedder R80, og det er ikke lykkedes mig at finde sådan noget. Nogen der kender det, eller tilfældigvis ved hvor det kan skaffes. Kan selv finde noget der hedder R65 og R100. 

Gordon

  • Gæst
Sv: slå eller skære
« Svar #1 Dato: Juni 09, 2008, 14:56:51 »
Jeg er ikke ekspert i stål typer men, når det er til en ”gammel” bil, vil jeg tro at en stang i rustfri (eller rustfast) stål vil være acceptabel.

Da det er fingevind, hvis ikke du har bakkerne vil jeg også tro det vil være billigst at skære gevindet. Platten (platterne?) vil altid kunne bruges til andre gevind med samme stigning uanset diameteren  – bakkerne kan kun bruges til det de er lavet til.

En (standard) M10 fingevind er M10x 1,25 eller M10x1 og M12 fingevind er enten M12x1,5 eller M12x1,25.

Hvis du vil skære og har brug for delediameter tolerancerne bare skrive stigningerne og spørg.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: slå eller skære
« Svar #2 Dato: Juni 09, 2008, 20:37:11 »
Hvis det er støtbolte, til topstykket, kræver det en god styrke.
Det ville være det bedste, at rulle gevindet så får det max. styrke.
Noget crom-nikkel stål ville være godt at bruge.

Hvis diameteren er 10-12 og gevindet skal være ret langt, kan det være lidt besværligt at skære på en drejebænk, men naturligvis ikke umuligt.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

danishsports

  • Gæst
Sv: slå eller skære
« Svar #3 Dato: Juni 09, 2008, 21:26:32 »
Jens - Hvad mener du lige med rulle gevind. Ved hvad en rulle tap er, men ikke til udvendigt.
Og ja det er støttebolte. Det er faktisk til topstykket. Og gevindet skal være en 30-40 mm langt.

Gordon jeg kan vel også bruge en af de der HSS stål der er slebet i forvejen. Hvor man bare sliber af toppen, for at få frisk skær. Så slipper jeg og for at brænde inde med en platte til det. Hvilket jeg ikke gider da jeg fræser mest.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: slå eller skære
« Svar #4 Dato: Juni 09, 2008, 21:44:59 »
Gevind ruldning af udv. gevind :
Der valses gevindet op, af nogle valser med gevindets profil.
Normalt sidder der tre valser i et "hoved". Bolten som gevindet skal rulles på er mindre i diameter end det færdige gevinds yder diameter.
Der fjernes ikke noget materiale.

Selvfølgelig kan du da skære gevindet med toolbits stål, men med en platte er det nemmere at få et perfekt og blankt gevind, det kræver dog du kan køre ca.         500 o/m ( Gerne mere) for at platten kan skære optimalt.
Husk altid at skille tingene ad.

danishsports

  • Gæst
Sv: slå eller skære
« Svar #5 Dato: Juni 09, 2008, 21:58:28 »
De valser, er de udformet som bakker ? Altså man bruger samme holder til det.

Og gevindet, hvor stærkt vil det blive, jeg tænker på at det er til pindbolte der bliver trukket i. Tænker mere i, fjerne materiale og bibeholde "emnets" oprindelige form, minus spåner. Kontra at ommøbelere stålet

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: slå eller skære
« Svar #6 Dato: Juni 09, 2008, 23:03:07 »
Jenses forslag med at rulle gevindene er den bedste.
Da man valser gevindet op sker der en deformationshærdning og du får et stærkere gevind.
Det materiale der fjernes før gevindrulning svarer ca. til de spåner et gevindstål eller bakke fjerner.
Du skal regne med en større investering i et gevindrulleapperat, hvis du ikke kender et værksted der har et.

Gordons forslag med en profilplatte er den næstbedste løsning.
Du skal kun købe gevindplatte og stålholder til platten.
(husk der skal bruges pinolstøtte til så lang et gevind)

Du kan naturligvis også skære gevindet med et slebet HS stål
Det kræver del øvelse at skære i et sejt materiale, men det er den billigste løsning.

Har du ikke meget erfaring med gevindskæring på drejebænk skal du nok overveje at skære dem med en bakke.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: slå eller skære
« Svar #7 Dato: Juni 09, 2008, 23:17:16 »
Bemærk at hvis et udvendigt gevind skal rulles, skal den udvendige diameter af stangen IKKE være større end delediameteren. Ellers smadres rullerne - og de er ikke helt billige.

Gordon

  • Gæst
Sv: slå eller skære
« Svar #8 Dato: Juni 09, 2008, 23:25:11 »
Inden jeg bliver spurgt, kan den nominelle delediameter findes ved at trække følgende fra den nominelle udvendige diameter:

Stigning 1 trække 0,650 fra
Stigning 1,25 trække 0,812 fra
Stigning 1,5 trække 0,974 fra

Tallene gælder uanset hvor meget den udvendige diameter er.

danishsports

  • Gæst
Sv: slå eller skære
« Svar #9 Dato: Juni 12, 2008, 22:08:59 »
Tak for alle svarene,
Jeg har ikke den store erfaring mere, har ellers arbejdet på et værksted hvor vi ikke lavede andet en dreje ting, og slog gevind. Dog med plate'r og i støre diametere.

Men det bliver nok med alm. bakker. Har vi også udstyr til.

Med hensyn til pinol, og hvis jeg slår gevindet regner jeg ikke med at have mere end højst nødvendigt udhæng på, da det også er noget tyndt stads.

Et sidste ?, jeg kunne vel fræse gevindet. spænde det op i en 3klo på planet af fræseren. Også en gevind fræser.

Grunden til jeg spørger om en sådan simpel opgave er at. Det trods alt er nogle bolte der skal holde til noget.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: slå eller skære
« Svar #10 Dato: Juni 12, 2008, 22:42:40 »
Det med at fræse et gevind, det bliver en kompliseret afære, og vil nemt blive dårligere, end et gevind skåren med en bakke, når det drejer sig om et fingevind på ø 10 -12 mm.

Gevindet kan sagtens skæres med en bakke, er bakken skarp og i orden, og du bruger en god skære olie/pasta, og køre rimeligt langsomt, så skal det nok blive godt.

Bedste resultat bliver hvis bakken er spændt op i en "pendlende" holder.

Kan du ikke finde nogle støtbolte som passer, eller kan tilpasses?
Husk altid at skille tingene ad.

danishsports

  • Gæst
Sv: slå eller skære
« Svar #11 Dato: Juni 14, 2008, 21:06:46 »
Der må jeg lige spørge, hvad er en pendlende holder.
Er det sådan en, hvor bakken sidder i en holder, der så kan skydes/glide frem på en aksel lignende ting.


mht, om man kan finder nogle andre, der er jeg dig svar skyldig, da det ikke er til mig. Men  tror det ikke da de joh skal passe mht stræk og varme udvidelse.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: slå eller skære
« Svar #12 Dato: Juni 14, 2008, 21:25:02 »
Ja en pentlende holder er som du beskriver.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: slå eller skære
« Svar #13 Dato: November 28, 2009, 21:10:37 »
Husk altid at skille tingene ad.