Forfatter Emne: "Rulletering"  (Læst 9844 gange)

jaqalou

  • Gæst
"Rulletering"
« Dato: Marts 27, 2008, 21:41:47 »
hej

jeg sidder og tænker på om det kan lade sig gøre at lave noget der ligner rulletering, men dette skal gøres med platter.

dette skal forstås på den måde at jeg gerne vil kunne lave noget der ligner pyramiderne.
evt noget med noget flerløbet gevind, eller noget i denne stil.
min egen idee er.
fler løbet gevind og der efter flerløbet lings gevind.
emnerne jeg skal lave skal bruges som skrid sikre håndtag, og skal derfor helst være sådan at når man tager ved emnet, så køre hånden ikke den ene eller den anden vej, men man kan have ved emner uden hånden glider.

behøver ikke at være gevind plat, men en eller anden for for plat :)


håber spørgsmålet er forstået.


Mvh
Rasmus :D
« Senest Redigeret: Marts 27, 2008, 21:45:27 af jaqalou »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: "Rulletering"
« Svar #1 Dato: Marts 27, 2008, 21:53:37 »
Det lyder spændende!
Jeg vil også tro, at det kræver fler-løbet gevind, såvel højre som venstre løbet.
Dog kan jeg ikke lige overskue, hvordan det vil fungere.

Men hvad er der nu galt, med en god gammeldags rulletering? ;D
Husk altid at skille tingene ad.

jaqalou

  • Gæst
Sv: "Rulletering"
« Svar #2 Dato: Marts 27, 2008, 22:24:57 »
der er såmænd ikke noget galt med den gamle måde :D

men kunne godt tænke mig noget for "stigningen" er lidt grovere, og evt kan produceres lidt hurtigere. :D

Gordon

  • Gæst
Sv: "Rulletering"
« Svar #3 Dato: Marts 28, 2008, 08:03:58 »
Ting skal ikke gøres nemt hvis de kan gøres besværligt :-) Jeg er enig med Jens og vil simpelthen brug almindelige rulletering, da jeg ikke kan se at højre og venstre løbet gevind vil være hurtiger eller bedre. Ydermere ved rulletering fjernes ikke materiel som ”gevindskæring” vil gøre.

Jeg ved ikke hvor ”skridsikker” skridsikker skal være, men hvad vil være i vejen med et stykke krympeflex?

Der kan også bare bores nogle få små huller i håndtaget, sæt nogle cylinder i hullerne så de rager lidt  op (hvor meget ”op” afhænger af hvor ”skridsikker det skal være), og derefter krympeflex over det hele.

Noget andet – hvorfor ikke bare brug sekskantet materiel til håndtaget?

Min bemærkninger går på at det der skal laves er til hjemme- eller hobbybrug.

Gordon

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: "Rulletering"
« Svar #4 Dato: Marts 28, 2008, 08:44:56 »
Nu gik jaqalous spørgsmål jo på hvordan man lave en pyramideformet skidsikring med en platte og ikke bare en tilfældig skidsikring.
At der vil tage længere tid en at lave en roulletering er der nok ingen tvivl om.

/Frylund
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jaqalou

  • Gæst
Sv: "Rulletering"
« Svar #5 Dato: Marts 28, 2008, 14:41:47 »
dette er ikke til tænkte hobby brug, men skal bruges i en virksomhed, så nej til alle dine "svar muligheder"
grunden til jeg forslog gevind som en mulighed er, at jeg gerne vil have noget der er lidt grovere end normal roulletering. krypflex er ikke en mulighed, ingen af dine muligheder kan bruges.



Gordon

  • Gæst
Sv: "Rulletering"
« Svar #6 Dato: Marts 28, 2008, 14:55:18 »
Selvfølgelig kan det lade sig gøre at lave en pyramideformet ”rullertering” med en 45% eller gevindplatteplatte og frem og tilbage tilspænding, men jeg vil tro alle er enig om at det er en temmelig besværlig løsning.

Hvis spørgsmålet er teoretisk er svaret ”ja” det kan lad sig gøre, men at gøre det i praksis er til mig, at gå fra Skagen til Åbenrå på hænderne – man kommer frem, men langsom.

Jaqalou, var dit spørgsmål teoretisk eller agter du at lave sådan en rulletering? I givet fald kunne jeg tænke mig at vide hvor længe du var om det  :)

Gordon

  • Gæst
Sv: "Rulletering"
« Svar #7 Dato: Marts 28, 2008, 15:03:16 »
Jeg opdaget at du havde skrevet mens jeg sendt mit indlæg så det var et  praktisk spørgsmål fra din side. Jeg vil stadigvæk gerne vide hvor langt tid det tager og hvor mange stykker det drejer sig om :) Hvis det skal være grov (og der skal femstilles mange) findes flere grov rullerteringsruller.

jaqalou

  • Gæst
Sv: "Rulletering"
« Svar #8 Dato: Marts 28, 2008, 15:08:36 »
det er forsøgt men, men med for lille stigning, så dette var ikke brug bart.
derfor at mit spørgsmål om der er nogen der har et konkret løsnings forslag.

forsøget blev lavet med stigning 2,5 gevind plat men var ikke brugbart. og ja det gik pænt stærkt, i forhold til vores roulletering var tiden ca.2/3 af tiden.

har overvejet mulighed med flerløbet trapez gevind.

en anden mulighed der måske ikke lige ligger lige for, er at lave det med en TNMG plat med runding 0.4 og så stadig lave gevind cyklus.
vi har en produktion som er stigende, men ligger på nuværenden tidspunkt på omkring 500 stk, pr. måned.

jeg søger et konkret løsnings forslag.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: "Rulletering"
« Svar #9 Dato: Marts 28, 2008, 16:05:49 »
Nå vi taler cnc - så gælder det vel om at finde en platte med en passende næseradius, så først skære et retgevind med en passende stigning, derefter skære et linksgevind oveni.

/Frylund
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: "Rulletering"
« Svar #10 Dato: Marts 29, 2008, 01:35:23 »
Det vil ikke virke, at lave et enkeltløbet R og L gevind, det vil slet ikke ligne en rulletering.
Hvid du studere en kryds rulletering, er der utrolig mangeløbet R + L
Mit forslag er: 
Du ønsker en pyramideformet struktur, som en alm rulletering, med en "pyramide" der måler 3 mm på sider, og i højden.
på en 30mm aksel, skære du sporene med en 45gr. platte, med en dybde på 3 mm på radius, så bliver kerne diameteren 24mm, så hvis pyramiden skal være 3mm
(24x3,14 = 75.36 / med 3mm = 25) så skal du bruge et 25 løbet gevind R + L.
Jeg ved ikke med, stigningen, men den må vel skulle være 75mm pr o/m?

Hvis du har mulighed for at fræse i samme maskine (opspænding)
Så kunne du stikke, en række aksiale spor i 45gr. og så fræse 45 gr. spor på langs.
Så vil du også opnå en pyramide struktur.

« Senest Redigeret: Marts 29, 2008, 01:49:46 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Gordon

  • Gæst
Sv: "Rulletering"
« Svar #11 Dato: Marts 29, 2008, 07:20:46 »
Jeg har tænk nogenlunde samme som Jens. Jeg vil tro at din ”stigning” skal svare til omkredsen af håndtaget’s diameter for 45 grader. D.v.s. hvis dit håndtag er Ø30 skal ”stigningen” være 30x3,142 = 94,25. Da ”gevindet” skal være flerløbet (både højre og links), vil antallet af løb være afhængig af hvor dyb du stikker.

Jeg vil aldrig i 1000 år finde på at lave en rulletering på denne måde men held og lykke hvis du forsøger. Jeg vil tro vi er flere som vil gerne høre hvordan det går.

Når antaller er ca 500 stk/md kunne der ikke valses?

Gordon

  • Gæst
Sv: "Rulletering"
« Svar #12 Dato: Marts 29, 2008, 13:03:43 »
Jeg tør væde på at et flerløbet gevind (med højre og links) vil ikke være hurtigere end en almindelig roulletering.

Jeg var ind på Google med ”knurling tools” (med billeder reduceres antallet af links) og fandt med det samme et par leverandører som sælger forholdsvis grov roulleteringsværktøjer foruden ”almindelige”. Der var en leverandør som endda vil lave specielle profiler efter bestilling.

Jeg vil også tro man kunne få et roulleteret håndag støbt og bearbejdet i Indien eller Kina billiger end I kan selv lave dem.

Hvorfor opfinde hjulet når det er opfundet?

Gordon

  • Gæst
Sv: "Rulletering"
« Svar #13 Dato: Maj 11, 2008, 12:14:59 »
Er der andre end mig, der er nysgerrig efter at vide, hvordan gevind ”roulettering” gik?

Grunden til at jeg troede (og stadig tror) at brugen af en platte (gevind eller andet) er halsløs gerning er, at for en diamant formet 45 grader firkant,  skal stigningen svare til omkredsen af den valgte diameter. Derefter skal antal af løb udregnes, da det vil være afhængig af dybden platten ”stikkes”. Som om det ikke var nok:  der skal være både højre og venstre løb.

Hvis det, jeg skriver, er forkert, vil jeg gerne vide, hvor jeg ”fejler”.

Når folk (ikke kun mig) tager tid til at skrive en besvarelse, er det mindste, man kan forvente et svar om, hvordan det går/gik, på godt og ondt. Jeg har påstået, at det vil være både meget tidskrævende og meget dyrere end en ”almindelig” roulettering – har jeg ret eller uret? Hvis jeg har uret, skal min ”tankeprocess” revideres  ;D