Forfatter Emne: Plasma cutter 40 !  (Læst 5214 gange)

ksor

  • Gæst
Plasma cutter 40 !
« Dato: Juni 15, 2012, 16:23:05 »
Så fik jeg prøvet den af i et rigtigt projekt - det var nok mest en skuffelse !

Jeg har prøvet op til 11mm, men blot som et lille hjørne, der skæres af !
Når den skal lægge et skår hen over en plade, synes jeg ikke den kan blæse materialet væk - jeg bruger en lille kompresser 50ltr/min - iflg. vejledningen skulle det være nok.

Jeg kan dog se, at trykket falder til 0, når der arbejdes - swelv om den står på 60 ved start - er slangen mellem kompressor og Cutter mon for lille i diameter ?

Kan man erstatte håndtaget med et fra em mere prof. model ?

Er der nogen, der har nogle gode råd ?
« Senest Redigeret: Januar 20, 2013, 08:40:51 af Frylund »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasma cutter 40 !
« Svar #1 Dato: Juni 15, 2012, 18:34:55 »
Du skal helt sikkert have tryk nok på luften, også når du skære.
Jeg har også sådan en Kineser plasma skære på 40 ampere, jeg har en 5½ hk Stenhøj kompressor, så luft er der nok af.
Du kan læse lidt mere om miner erfaringer her...
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=246.0

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Huusom

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: Plasma cutter 40 !
« Svar #2 Dato: Juni 16, 2012, 00:19:47 »
Du har vist for stor afstand mellem pladen og dysen når du skærer.
Jeg har en maskine magen til bygget på et cnc styret bord og der er den nød til at trække dysen let hen over pladen for at lave et pænt lige snit, ellers kommer det til at ligne sådan et krater som du viser på billederne hvis jeg laver afstand.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasma cutter 40 !
« Svar #3 Dato: Juni 16, 2012, 18:40:36 »
Huusum
Hvor tyk plade kan du skære, jeg synes ikke min kan klare mere end omkring de 10mm.
Har du et billede, af din cnc opstilling, det lyder spændende.
mvh jens
« Senest Redigeret: Juni 16, 2012, 19:02:10 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ksor

  • Gæst
Sv: Plasma cutter 40 !
« Svar #4 Dato: Juni 16, 2012, 18:55:29 »
Jeg har skrevet med en på et amerikansk forum, som har en magen til - altså Plasma Cut 40 - og han påstår at han kan skære op til 25mm med et rent snit og endda tykkere, men så kommer der slagger som på mit skær.

Jeg har også selv mistanke til for lidt luft, når der skæres - trykket på manometeret falder jo også til næsten 0 - men trykket vil vel ALTID falde, men spørgsmålet er vel, HVOR MEGET det falder - ved en kompressor med kapacitet på 50ltr/min vil det vel falde mere end en med 500ltr/min

eller er det forkert opfattet ?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasma cutter 40 !
« Svar #5 Dato: Juni 16, 2012, 19:15:20 »
Ja min kompressor laver 550 liter luft pr min, så der er ingen problemer, men det er da meget almindeligt, at manometeret dykker lidt, når man åbner for luften, mener jeg bruger slange med 8 mm hul.

Du har vel ikke en utæthed i slangen, eller i skærehovedet?

Ellers må vi jo til lommerne, og købe en Hypertherm powermax ;D
http://www.hypertherm.com/en/Training_and_education/Videos/#powermax

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Plasma cutter 40 !
« Svar #6 Dato: Juni 16, 2012, 21:44:46 »
Jeg har skrevet med en på et amerikansk forum, som har en magen til - altså Plasma Cut 40 - og han påstår at han kan skære op til 25mm med et rent snit og endda tykkere, men så kommer der slagger som på mit skær.

Jeg har også selv mistanke til for lidt luft, når der skæres - trykket på manometeret falder jo også til næsten 0 - men trykket vil vel ALTID falde, men spørgsmålet er vel, HVOR MEGET det falder - ved en kompressor med kapacitet på 50ltr/min vil det vel falde mere end en med 500ltr/min

eller er det forkert opfattet ?

He he , ja det er forkert fattet ,, i teorien

forestil dig en kompressor der kun kan levere 1 liter i minuttet

MEN ,,NÅR den HAR  fyldt  en milion liter  tank op til 10 bar

så kan du skære LÆNGE inden du mærker en forskel , det er først når trykket kommer UNDER hvad du har brug for

hvis dine pauser er lange nok kan kompressoren nå at fylde nok på igen

hvis ikke , ja så har du brug for en der HURTIGERE kan levere mere luft

hvor stor er tanken på din kompressor ??

hvis snittet lige fra start er dårligt , så tror jeg ikke det er kompressoren det er galt med

det manometer der går på nul ,,er det det på kompressoren ,,eller det på plasmaskæren ??

jeg vil tippe på det sidste . og en defekt i maskinen .evt en prop undervejs i slangen

hvis der ikke kan komme luft HURTIGT nok ind i maskinen , ja så falder trykket for meget

sidder der ikke et filter i indgangen på maskinen ?? hvad hvis du bare skære lige ud i den blå luft ..kan du høre om trykket staks falder . eller om der i det hele taget kommer noget ud af betydning




Palle

  • Gæst
Sv: Plasma cutter 40 !
« Svar #7 Dato: Juni 16, 2012, 22:53:26 »
De fleste kompressorer leverer ikke engang det halve af hvad de bliver opreklameret til at gøre.

Hvis du kender størrelsen på tanken, så prøv at tage tid på at fylde tanken fra 0 bar, så ved du nogenlunde hvor meget den giver.

Tykkelsen og især LÆNGDEN af slangen afgør hvor meget luft, der kommer ud.

Prøv med en kort tyk slange.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Plasma cutter 40 !
« Svar #8 Dato: Juni 16, 2012, 23:37:11 »
Udover min Stenhøj kompressor, har jeg en Harald Nyborg model, på 2 HK, den er larmende ineffektiv, den levere kun ca det halve af det lovede. Fra 0-6 bar går det nogenlunde, men fra 6-8 bar  tager det rigtig laaaang tid.
Den kan ikke justeres i presostaten, ellers var den blevet krruet ned til 6 bar.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.