Forfatter Emne: Centrerpatron  (Læst 10190 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Centrerpatron
« Svar #15 Dato: April 14, 2012, 23:40:42 »
Jeg vil nu heller ikke anbefale, slibning uden spændering.
Kløerne ikke til at "løbe" efter slibningen, som hvis man bruger spændering.
Det giver ingen problemer, at have spændering på, jeg har sleben kløer, der har løben indenfor 2-3/100 mm, efterfølgende.
Har man spænderingen, inde i kløernes tænder, bliver der ikke så stort skævtræk, ved slidte patroner.


Jo større trekloen er, jo værre er den til at smide kløerne, og er bænken med direkte start, er det særlig udpræget.

Og mon ikke i andre erfarne drejere, har det som jeg, man starter bare ikke maskinen uden trekloen er spændt, er den "tom" spænder man den helt sammen.

mvh jens
« Senest Redigeret: April 14, 2012, 23:46:33 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Centrerpatron
« Svar #16 Dato: April 15, 2012, 07:32:15 »
Evnen til at 'tabe' kløerne, afhænger nu også i høj grad af stigningen på sneglen.


Nummer et bearbejdning er nu slibning, men på min gamle Batignolle med en dobbeltsporet SCA-klo, der drejede jeg dem ud. Jeg lånte et udborestål med fuld hårdmetalskaft og slebne platter, og resultatet var perfekt.

Et lille tip til slibning, er at stille forsætterslæden i tre graders vinkel, så giver den omkring en 1/100 i spån hvis man giver 1/10 frem.

nølle

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 56
Sv: Centrerpatron
« Svar #17 Dato: April 15, 2012, 10:06:32 »
patronen er en sprit ny 160mm godt nok en fra  kina ,  jeg har købet den i england så det er et være bøvl at reklamere så derfor var det måske en mulighed at slibe den til som i skriver

Palle

  • Gæst
Sv: Centrerpatron
« Svar #18 Dato: April 15, 2012, 12:36:47 »
Så skal du se helt anderledes på sagen.
Hvilken spindelnæse har du?
Er den lige?

Hvis du kan svare ja på det sidste, så pil flangen af kloen (mærk med tusch, så den kan samles rigtigt igen). Kontroller at flangen er lige.
Hvis ikke, så tag en minimal spån og spænd kloen på igen.
Hvis den stadig slår, så prøv at slibe kløerne.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Centrerpatron
« Svar #19 Dato: April 15, 2012, 12:40:16 »
Har du prøvet at måle om den løber udvendigt på trekloen, der er jo en forudsætning for at kløerne løber, når patronen er helt ny.

mvh jens
« Senest Redigeret: April 15, 2012, 12:42:03 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Centrerpatron
« Svar #20 Dato: April 15, 2012, 13:50:25 »
Som Palle skriver , kan det være at kloen vipper

som Jens skrev kan du sætte måleuret på siden og se om kloen løber

og gør du det på forsiden (uden kløer )af kloen kan du se om den vipper

MEN MEN det er ikke altid at alt går op i en højere enhed

det der i sidste ende tæller er, hvordan emnet løber



det kan være skidt imellem flangen og kloen eller et hak /forhøjning

prøv at sætte noget i kloen du ved er lige og rundt

mål lige foran kløerne og mærk stedet

gør det samme længere ude ,, hvis det bliver værre jo længere du kommer væk fra kløerne , jo mere sandsynligt at kloen vipper

emnet står væk fra kloen i en vinkel (kloen vippet )

hvis udslaget er ens tæt på og længere væk = er emnet som  en krumtap (kløer ude af center )

det sidste er at foretrække ved et runout man kan leve med ,og det har de fleste


og inden du går for meget op i det

man kan ha en klo der løber perfekt på et bestemt mål /emne diameter , men ikke på andre mål

så er det spiralen der ikke er helt jævn


JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Centrerpatron
« Svar #21 Dato: April 15, 2012, 14:25:22 »
Hej Nølle det er nok den Colchester Bantam som du viser på "Mit Værksted" der
er tale om, så er det Camlock D1-3 .Men det ved du selvfølgelig.
Jeg har oplevet at konusen var for stram, så patronen vippede når man spændte i
Camlock hullerne, det blev klaret med et stykke pergament klistret på bagsiden
af  patronen med  Tektyl.
Jeg har lige målt på en160 mm HBM med Camlock D1-4 fra RDG Tools, med en 25
 mm aksel var slaget 3-100 dele, den er helt ny og ubrugt, så de kan godt i kina.

MVH jensoc
« Senest Redigeret: April 15, 2012, 14:33:36 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Centrerpatron
« Svar #22 Dato: April 15, 2012, 23:39:08 »
Det hjælper da ikke at dreje/slibe kløerne når der er tale om at den drejer ovalt , så er det vel nærmere en lejefejl.

Mvh jørgen.

nølle

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 56
Sv: Centrerpatron
« Svar #23 Dato: April 16, 2012, 09:48:38 »
jeg har haft et måleur på patronen og den løber indenfor 0,01  jeg har også prøvet at
måle på bakkerne med en skydelære  , de havde forskellige mål så det må væredem  det er galt med

det skal sige at jeg har også en 4 bakke patron fra RDG tools og den løber indenfor 0,02   den havde jeg også lidt bøvl med da den gik meget stramt når man skruede bakkerne ud det føltes som om den havde ovale tandhjul, den sendte jeg retur , den kom tilbage uden de havde lavet den  da de ikke forstod hvad der var galt, jeg har så selv rodet med den og fikset problemet det var en af bakkerne der gik stramt, med lidt filen på patronens kanter var det fikset, de godt gjorde min fragt efter nogen diskutuion ,  jeg har sendt et par mails til dem uden svar de gider nok ikke handle mere med mig , jeg har overvejet at sende den retur