Forfatter Emne: Ukendt værktøj  (Læst 4836 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Ukendt værktøj
« Dato: April 10, 2012, 19:33:27 »
Med den lille - nu afdøde - fræser fulgte dette værktøj.
Stammen er MK2 med et gevind i enden. Det ser ud til, at konussen er drejet i en aksel, der originalt havde gevind hele vejen.
Hullet er excentrisk, og på siden er der tre streger med teksterne 50°, 30° og 4
På den skjulte side af hovedet er der fire huller med skruer i de to af dem. Hullerne er i den side, hvor afstanden fra centerhullet til kanten er mindst - jeg kunne forestille mig, at de bruges til at afbalancere det værktøj, der spændes i hullet.
En skrue kan spænde en rund stang, der er fræset firkantet i enden.
Firmanavn er GEARGO eller GEARCO.
Det skal siges, at det er ret sikkert, at værktøjet ikke er til fræseren, den havde en eller anden ER holder i spindlen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ukendt værktøj
« Svar #1 Dato: April 10, 2012, 20:31:58 »
Lidt svært
Ud fra din beskrivelse, kunne det måske være en oscillerende holder til en endefræser.
Sådan du eks. kan fræse en 11 mm bred notgang, med en Ø 10mm enderfæser.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ukendt værktøj
« Svar #2 Dato: April 10, 2012, 21:02:27 »
Det forklarer vel ikke rigtigt markeringerne af 50° og 30°

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Ukendt værktøj
« Svar #3 Dato: April 10, 2012, 21:58:32 »
Jeg tror at den er et gadekryds af flere forskellige sammenbryggede ting, og formodentligt lavet til en eller anden lokal specialproduktion. Jeg har lige fået en hundrede stykker speciele faconfræser ind ad døren, og jeg aner ved gud ikke hvad de kan bruges til, da de helt sikkert er fremstillet til noget bestemt. Du vil jævnligt se det fremover når du handler brugt.

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Ukendt værktøj
« Svar #4 Dato: April 20, 2012, 19:29:14 »
Det ligner meget de holdere jeg har til min "træ" overfræser. Gradtallet er hvor skæret skal være for at opnå en vis diameter. Der findes skemaer på stort set alle overfræsere (stationære), hvor du kan se hvor mange grader skæret skal være i. Så jeg tror at Jens har ret. En holder til oscillerende endefræser er nok det bedste bud.

Gevindet i "bunden" er på min maskine til at spænde dornen fast.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ukendt værktøj
« Svar #5 Dato: April 21, 2012, 15:12:05 »
Tak for forklaringen.
Den ryger til gammelt jern.

sanderpetersen

  • Gæst
Sv: Ukendt værktøj
« Svar #6 Dato: Oktober 25, 2012, 01:06:06 »
Den er til en stationær overfræser til træ. Gevindet er et af- og tilspændingsgevind ved hjælp af en møtrik med 2 foskellige stigninger. 30-50 grader er det stykke man skal anbringe skæret indenfor på en enkltskærende fræser, hvorved man kan ændre skærediameteren uden at det går ud over friskæret. Hullet i patronen sidder som regel forskudt for centrum, hvormeget det er forskudt angives af nummeret på patronen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ukendt værktøj
« Svar #7 Dato: Oktober 25, 2012, 01:21:25 »
Herligt med en forklaring. Jeg er langt hjemmefra lige nu, men prøver det efter i morgen.