Forfatter Emne: Hjemmelavet hurtigskifter  (Læst 9706 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Hjemmelavet hurtigskifter
« Dato: Marts 02, 2012, 00:56:39 »
Jeg har siddet og kigget på denne værktøjsholder, der så vidt jeg kan se ligger indenfor det jeg kan magte:
http://www.toolsandmods.com/library/ralph_patterson_qctp.pdf
Den jeg har nu, er spændt med en møtrik, mens holderne spændes fast med en arm i toppen. Da man jo ofte skal skifte vinkel, når man skifter stål giver det dobbelt arbejde. Den viste model har søjlen siddende permanent, og man spænder blot hele holderen i den ønskede vinkel. Et andet problem ved den nuværende er, at stålet ender temmelig langt ude til siden, hvilket giver nogle skæve vrid i slæden.

Men vil det være arbejdet værd, eller er der nogen af jer, som kan se, at det aldrig vil kunne komme til at fungere godt?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjemmelavet hurtigskifter
« Svar #1 Dato: Marts 02, 2012, 07:51:55 »
Mit umidelbare indtryk. er at den ikke virker videre stabil, hele holderen sidder og svæver på den runde tap i midten, og der er risiko for at den drejer sig på tappen.
Dessuden kan holderen tilsyneladende ikke, låses i en bestemt possion, da den frit kan dreje rundt, på den runde midtertap, så kan man ikke sætte forskellige holdere op, og ramme samme mål på skalaen.
Men til en lille drejebænk, som der er vist i linket, går det jo nok.

Iøvrigt fantastisk billede, af gevindskæring, med håndsving ;D

Jeg synes denne her type hurtigskiftsholder, er en af de bedste, den kan drejes i hak, af 15 grader, hele vejen rundt.
mvh jens
« Senest Redigeret: Marts 02, 2012, 07:56:44 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjemmelavet hurtigskifter
« Svar #2 Dato: Marts 02, 2012, 12:22:07 »
Mit umidelbare indtryk. er at den ikke virker videre stabil, hele holderen sidder og svæver på den runde tap i midten, og der er risiko for at den drejer sig på tappen.
Slæden har en 12 mm høj Ø 1" sokkel, som blot skal forhøjes med en stang i samme diameter. Det er således en kombination af sokkel og forlænger, der spændes fast om. Jeg synes ofte man kan se samlinger, der skal kunne drejes og fastspændes lavet på samme måde. Hvis jeg ikke kan ramme målet på soklen præcist, må jeg kunne sørge for at ramme en smule under mål, så det bliver soklen, der tager det største tryk fra holderen.
Citér
Dessuden kan holderen tilsyneladende ikke, låses i en bestemt possion, da den frit kan dreje rundt, på den runde midtertap, så kan man ikke sætte forskellige holdere op, og ramme samme mål på skalaen.
Den jeg har nu har et kvadratisk tværsnit. Den kan heller ikke sættes i samme vinkel.
Det problem har jeg løst ved at lave nogle 5*12 cm stænger af 12 mm alu. Stængerne er retvinklede i den ene ende, og i forskellige vinkler i den anden. Den rette ende støtter på klopatronen, den anden på stålholderen, hvorefter der spændes fast. Det fungerer ret godt til de ting jeg skal have skrå.
Citér
Jeg synes denne her type hurtigskiftsholder, er en af de bedste, den kan drejes i hak, af 15 grader, hele vejen rundt.
mvh jens
Jo, men hvor finder jeg en, der passer både til min bænk og min pung? RC har dem ikke (de er 20 eller 32 mm i boringen), det samme gælder RDG og Chronos.


ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjemmelavet hurtigskifter
« Svar #3 Dato: Marts 03, 2012, 01:23:59 »
Jeg fandt den på http://www.top-maschinen.de/spannwerkzeuge/multifix-stahlhalter/index.htm
Mange størrelser, egen tilpasning og ingen tabel over de forskellige størrelser.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle

Dr. Metallic

  • Gæst
« Senest Redigeret: Marts 03, 2012, 08:52:26 af Dr. Metallic »

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjemmelavet hurtigskifter
« Svar #6 Dato: Marts 03, 2012, 12:29:03 »
RC har dem da i forskellige udgaver
Ja. Med 20 eller 32 mm hul i bunden, ikke nogen med 1"

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjemmelavet hurtigskifter
« Svar #7 Dato: Marts 03, 2012, 12:39:35 »
Så kan du vel bruge den med 32mm hul, og sætte en bøsning i . Eller bruge den med 20 mm hul, og bore det op til 1".

MVH Jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjemmelavet hurtigskifter
« Svar #8 Dato: Marts 03, 2012, 12:57:49 »
Er den ikke hærdet, sådan en?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjemmelavet hurtigskifter
« Svar #9 Dato: Marts 03, 2012, 12:58:03 »
Der er også lidt mere økonomiske modeller her http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Machines-Accessories/Lathe-Accessories/Tool-Posts
Og her igen http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/Lathe_Quick_Change_Toolposts.html
Det er den type jeg allerede har, hvor man skal spænde to steder for både at skifte stål og dreje det i en anden vinkel.
Ideen i den model jeg linkede til er, at der kun er et sted, der skal spændes, når man skifter stål.
Det giver det problem Frylund beskrev, nemlig at den nye holder skal sættes i rigtig vinkel - noget der i nogle sammenhæng kan være et kritisk mål, men til alt andet end gevind er øjemål vel godt nok (vinklen altså, ikke højden).
I stedet for små, løse holdere har man en række komplette holdere, der har den fordel at de kan justeres i højden. Spørgsmålet er så, om den kan holde vinklen når man drejer. Min bænk kan i stål klare en 1 mm bred spån på op til 0,2 mm i tykkelsen, så det er jo ikke de helt store kræfter, der er i spil her.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjemmelavet hurtigskifter
« Svar #10 Dato: Marts 03, 2012, 15:31:54 »
Jeg fandt den på http://www.top-maschinen.de/spannwerkzeuge/multifix-stahlhalter/index.htm
Mange størrelser, egen tilpasning og ingen tabel over de forskellige størrelser.

Prøv at kikke dit eget link, der bore de center hullet op....
Normalt er de kun insatshærdet (og de billige måske slet ikke hærdet)
Men det er da nemmere at lave en reduktions-ring fra ø32 til ø1".

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjemmelavet hurtigskifter
« Svar #11 Dato: Marts 03, 2012, 19:06:02 »
Jeg bruger nogen som hedder Toolfix. Svensk de er gigtig gode, men det er også en invistering på 10.000 Jeg har en fast på dænken og 8 løse holder
Hans
http://shop.otdtools.se/hallande-verktyg/snabbfaste-svarv/toolfix-malcus/sidohallare/580

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjemmelavet hurtigskifter
« Svar #12 Dato: Marts 03, 2012, 22:47:09 »
Prøv at kikke dit eget link, der bore de center hullet op....
Det har du helt ret i. Her er prisen nær de 3.000 kr en hindring, og hvilken størrelse der lige vil passe er da med i billedet.
Jeg tror nu nok at jeg forsøger at lave en enkelt efter den oprindelige ide, så får jeg se, om den kan holde sig på plads eller ej.

Hans Ingvorsen
10.000 kr er næsten hvad jeg gav for bænken. det er slet ikke i min liga. (Med de maskiner du har i værkstedet, kan jeg godt forstå dit valg.)

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Hjemmelavet hurtigskifter
« Svar #13 Dato: Marts 04, 2012, 12:27:03 »

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjemmelavet hurtigskifter
« Svar #14 Dato: Marts 04, 2012, 17:51:32 »
Lidt mere inspiration  http://www.mini-lathe.com/Links.htm#QC_toolpost
Ja tak. Jeg kendte godt den side. Der er desværre mange døde link på den.