Forfatter Emne: Fræser til hobbyrummet  (Læst 9982 gange)

Steen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 21
Fræser til hobbyrummet
« Dato: Februar 07, 2012, 13:35:17 »
Hej Frylund

Jeg er en glad amatør som har for et årstid siden købte en drejebænk WM280V-F hos AJ Engros, En frisk beslutning uden tanke for processen at få sådan et dyr bakset ned i en kælder ! Men med hjælp fra gode naboer kom den på plads, og jeg har haft mægtig glæde af den lige siden. 

Men en Drejebænk har nogle begrænsninger, som kun kan afhjælpes med en fræser!! så nu har jeg søgt nettet tyndt for at blive klog på diverse maskiner. jeg har fundet tre modeller som opfylder et væsentligt krav:
Så stor som mulig men under 400 kg. alt andet vil være urimeligt over for mine naboer!

WMD30V set hos AJ angros
Super X3 RC20BFNMK set hos RC-machines
ZX 45 RC7045-4 set hos RC-machines

Mine umiddelbare behov er at kunne lave forme til støbning af aluminium og fræsning i stål og alumminium.
Men ud fra hvad jeg har kunne læse mig til skal man gå efter det største altså mest plads mellem ZYX akserne
Jeg har også forstået det sådan at jo mindre diameter på endefræser des højere hastighed. jeg forventer at kunne bruge fra 1 mm og op efter.

Er der nogen som kender disse maskiner, eller kan anbefale noget andet ? Der er kun tale om hobby brug.

/Steen 

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #1 Dato: Februar 07, 2012, 15:30:34 »
Hej Steen

ZX 45 RC7045-4 kunne jeg godt se i mit værksted, men 14K +  udstyr + transport :(
Har du overvejet noget brugt, man kan af og til være heldig og finde minde fræsere med noget udstyr til rimelige penge.
En 1mm HS endefræser skal køre 20 m/min = 7000 omdr/min. De fleste mindre fræsere går til omkring 2500 omdr, men kan godt køre med en 1 mm fræser med forsigtighed.
Det var det førset svar, men lur mig om der ikke kommer flere fra det kompetente panel af brugere :)
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!