Forfatter Emne: Fræser til hobbyrummet  (Læst 9982 gange)

Steen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 21
Fræser til hobbyrummet
« Dato: Februar 07, 2012, 13:35:17 »
Hej Frylund

Jeg er en glad amatør som har for et årstid siden købte en drejebænk WM280V-F hos AJ Engros, En frisk beslutning uden tanke for processen at få sådan et dyr bakset ned i en kælder ! Men med hjælp fra gode naboer kom den på plads, og jeg har haft mægtig glæde af den lige siden. 

Men en Drejebænk har nogle begrænsninger, som kun kan afhjælpes med en fræser!! så nu har jeg søgt nettet tyndt for at blive klog på diverse maskiner. jeg har fundet tre modeller som opfylder et væsentligt krav:
Så stor som mulig men under 400 kg. alt andet vil være urimeligt over for mine naboer!

WMD30V set hos AJ angros
Super X3 RC20BFNMK set hos RC-machines
ZX 45 RC7045-4 set hos RC-machines

Mine umiddelbare behov er at kunne lave forme til støbning af aluminium og fræsning i stål og alumminium.
Men ud fra hvad jeg har kunne læse mig til skal man gå efter det største altså mest plads mellem ZYX akserne
Jeg har også forstået det sådan at jo mindre diameter på endefræser des højere hastighed. jeg forventer at kunne bruge fra 1 mm og op efter.

Er der nogen som kender disse maskiner, eller kan anbefale noget andet ? Der er kun tale om hobby brug.

/Steen 

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #1 Dato: Februar 07, 2012, 15:30:34 »
Hej Steen

ZX 45 RC7045-4 kunne jeg godt se i mit værksted, men 14K +  udstyr + transport :(
Har du overvejet noget brugt, man kan af og til være heldig og finde minde fræsere med noget udstyr til rimelige penge.
En 1mm HS endefræser skal køre 20 m/min = 7000 omdr/min. De fleste mindre fræsere går til omkring 2500 omdr, men kan godt køre med en 1 mm fræser med forsigtighed.
Det var det førset svar, men lur mig om der ikke kommer flere fra det kompetente panel af brugere :)
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Palle

  • Gæst
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #2 Dato: Februar 07, 2012, 16:20:59 »
Jeg ville nu heller ikke købe en maskine på postordre. Jeg foretrækker at se dyret og befamle det først.
Hvis det er RC i Luxembourg, så er det lidt langt væk, hvis der skal reklameres.

Maskiner kan være en del billigere i udlandet, men der tror jeg, at jeg ville holde mig til det nordlige Tyskland.
Er der iøvrigt nogen, der kender til butikker dernede? Altså fra grænsen og til ca. Hamburg!
Det er jo ikke alle, der sælger over nettet, men har en rigtig butik med større udvalg.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #3 Dato: Februar 07, 2012, 18:31:54 »
Du har ikke udfyldt feltet lokation i din profil, så det er lidt svært at se, om en maskine kunne være interessant for dig at se.
Prøv at søge på "bore/fræsemaskine" på dba. Det gav fx. denne:
http://www.dba.dk/bore--fraesemaskine-supersonic/id-80572561/
Jeg købte hos konkursmaskiner en KMD 20V (http://www.tradezz.com/buy_2913328_variable-mill-drill.htm) til at montere på min VM 280 VF i sidste måned. Ved ikke, om den vil tilfredsstille dig, jeg er blevet glad for min, men den er klart i kvalitetsklassen "tidlig kineser" med dårlig maling og manglende dokumentation. Samlet pris incl. moms og forsendelse til Sjælland: 4750 kr.
« Senest Redigeret: Februar 07, 2012, 18:37:07 af ErlingSj »

Steen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 21
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #4 Dato: Februar 07, 2012, 18:51:47 »
Jeg er helt enig i at det er langt og bøvlet, har faktisk foreslået konen en tur til Luxumborg, men hun synes ikke det er fedt med trailer  ::)  Det var rart at se drejebænken ved selvsyn dengang hos AJ engros, selvom der ikke var meget fagligt hjælp at hente  :-\

Hvad angår udstyr har jeg læst 'The milling machine' hæfte 49 i Workshop practice series  og kan se at jeg skal bruge et rundbord, en skruestik, et sæt vinkelplaner, parallelklodser,  nogle endefræsere, noget til at holde endefræseren i !

Hvad skal man gå efter af system til at holde endefræsere i  ???

 
  
« Senest Redigeret: Februar 07, 2012, 19:02:22 af Steen »

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #5 Dato: Februar 07, 2012, 19:10:35 »
Kig på
http://www.rdgtools.co.uk
Søg efter Morse Taper Collets
Vælg det nummer, der passer i spindlen.
« Senest Redigeret: Februar 07, 2012, 19:13:30 af ErlingSj »

Steen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 21
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #6 Dato: Februar 09, 2012, 11:47:07 »
Tak for svarene  ;D jeg leder videre  bl.a. i det nordlige Tyskland, men det er kun Optimum jeg har fundet
og de er noget dyre end RC-mashines, selv om de ligner hinanden meget !

mangler også at spare lidt op  ;D ;D

Steen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 21
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #7 Dato: Marts 22, 2012, 15:08:03 »
Så kunne jeg ikke vente længere ! 

Min nye ZX7045 fra Holzmann købt igennem Globalltools.com ankom i en stor kasse på en palle i carporten  :o   men i modsætning til min drejebænk, kunne den deles i mindre portioner og transporteres ned i kælderen med en sækkevogn. Efter en masse skruen og et besøg af en elektrikker  :P manglede 380 V i værkstedet  ;) Nu kan den snurrer  ;D ;D Men jeg mangler stadig af få monteret fremføring og justeret krydsbordet

Læste om en del fæle problemer med olie, men bortset fra at der skulle 2l mere end den dåse med ca 1/2 litter der fulgte med i kassen, før det kunne ses i glasset, har der ikke været noget. og den lyder fint. ja ja det er en kineser, så der bliver ikke brugt mange sekunder på finish, pyt  den skal nok klare mine behov   ;D ;D
« Senest Redigeret: Marts 22, 2012, 15:18:23 af Steen »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #8 Dato: Marts 22, 2012, 15:50:03 »
Tillykke med nyerhvervelsen, den skal du nok få meget glæde ud af.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #9 Dato: Marts 24, 2012, 03:32:23 »
Er det med MK 3 eller 4

har du et skruestik osv

jeg er efter en flytning ved at ha styr på lidt værktøj der blir sat til salg (mangler stadig at besøge Frylund  ::))

ud at finde nogle bolte , dem med linsehoved med en firkant under

de skal bare lige ha lidt af hver side af linsen væk , så har du nogle bolte der passer i T sporene

firkanten skal bare passe til Tsporet


jeg har sådan et det er ikke brugt ,, men lidt støvet det er et 150mm (kæbe brede)

underdelen /drejeskiven kan afmonteres

Steen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 21
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #10 Dato: Marts 25, 2012, 17:52:51 »
Hej Stanko 

det er med MK4, Tak for tilbuddet, men jeg har købt en skruestik med :)

Et af mine første projekter er at få lavet nogle Bolte til  T-spor både på tværslæden og på rundbordet som
også kom med, ja jeg gik til den med tilbehør nu hvor der var åbnet for pungen :o Så håber jeg selv at kunne lave de andre småting der mangler det får nok aldrig ende  ??? ??? men sjovt bliver det  ;D

Da jeg ikke har meget kendskab til fræsere, ved jeg ikke hvor stramt tværbordet må gå  ??? jeg har haft det skilt ad og justeret gevindstyr (den der sidder under selve bordet), smurt og slebet hist og her, men alligevel synes jeg ikke det glider hel så let som jeg forventede, Nå men det skal nok bare slides lidt til  :-\ :-\
 

STANKO

  • Gæst
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #11 Dato: Marts 25, 2012, 19:33:54 »
Når du montere dit skruestik , så gør det ikke på midten
men i den ene side , så har du plads til at spænde andre ting op hvis du hurtigt for brug for det

Men før eller senere ender det med at du alligevel er nød til at afmontere skruestikket
.når du så igen skal ha det på . så ,monter det i den anden side . så for du fordelt slidet på begge sider

[imghttp://www.traelasten.dk/ImageRoot/Images/1/2/8/1282322_zoom.jpg]http://[/img]



T bolt
sådan en her hvor firkanten passer i Tsporet
siderne skal typisk ha fræset lidt af

Palle

  • Gæst
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #12 Dato: Marts 25, 2012, 19:48:05 »
Det hedder en bræddebolt, de er normalt lavet af 4.4, ret elendig kvalitet. Hvis man falder over nogle 8.8, så er det bedre.

Rdg har nogle rimelig gode sæt til få hundrede kr.  Jeg ville ikke gide at lave den slags selv.

Det hedder i øvrigt en skruestik, skruestikken!

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #13 Dato: Marts 26, 2012, 03:25:14 »
En bræddebolt dur ikke. Den spænder på et alt for lille stykke, og ødelægger sporet, blødt stål eller ej.
Et stykke fladjern og en undersænket skrue limet fast med locktite er bedre, men købte bolte er nummer et.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Fræser til hobbyrummet
« Svar #14 Dato: Marts 26, 2012, 07:26:02 »
Det hedder i øvrigt en skruestik, skruestikken!

He he, skal vi til at kalde dig dansklæreren  ;D
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!