Forfatter Emne: snekkedrev til hejs  (Læst 9129 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
snekkedrev til hejs
« Dato: Januar 18, 2012, 17:09:20 »
Jeg skal til at lave et hejseværk i mit værksted. Det må ikke fylde så meget for at jeg kan hejse så højt op som muligt. Der skal monteres en skinne i loftet så det kan køre lidt frem og tilbage. Det skal max kunne løfte 100 kg. Blandt andet  når jeg skifter klo på drejebænk og mange andre ting. Jeg skal bruge en gearmotor eller barer et snekkedrev eller også kaldet vinkel gear. En viskermotor til en bil  Ville næsten kunne bruges, men er nok lige lille nok, og så vil jeg gerne have noget som kunne køre på 220 eller 380 Volt, så jeg kan vende omløbsretning. Men hvis jeg barer kunne få gearet eller gearhjul, så har jeg selv motor. Det består af en snegl og et stører hjul som kører på tværs. Er der nogen som har nogle links til køb nyt eller brugt
Hans

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #1 Dato: Januar 18, 2012, 17:26:03 »
Ikke for at være krakiler, men jeg holdt øje med dba.dk og fandt en Demag kran med 250 kg løftekraft til 500 kr. Jeg ville aldrig bevære mig selv med en hjemmekonstruktion til de priser, og de er der altså jævnligt til salg.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #2 Dato: Januar 18, 2012, 20:33:16 »
Måske sådan en indretning her, ville være tilstrækkelig?
http://www.harald-nyborg.dk/p2391/elektro-traekspil-m-wire200-100

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #3 Dato: Januar 18, 2012, 22:53:23 »
Selvom det "kun" drejer sig om 100 kg, vil jeg ikke anbefale, at du bruger noget af den slags til en kran.
Jeg ville ikke stole på den slags snekkedrev er tit lavet af messing, og hjulene er ofte låst til akslerne ved hjælp af stifter,
som har det med at knække.
100 kg der falder et par meter er ikke sundt for det der bliver ramt.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #4 Dato: Januar 18, 2012, 23:01:01 »
Selvom det "kun" drejer sig om 100 kg, vil jeg ikke anbefale, at du bruger noget af den slags til en kran.
Jeg ville ikke stole på den slags snekkedrev er tit lavet af messing, og hjulene er ofte låst til akslerne ved hjælp af stifter,
som har det med at knække.
100 kg der falder et par meter er ikke sundt for det der bliver ramt.

Da jeg tog mit certifikat til godkendelse af løftegrej, fik vi forevist en video med en 100 kilos klods der falder 50 cm. Det giver et ryk på 1425 kg i et dynamometer (vejecelle)

Så du har helt ret, sikkerheden kan og skal man aldrig gå på kompromis med.


j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #5 Dato: Januar 19, 2012, 22:41:13 »
Den viste talje Jens linker til har vi brugt i firmaet i flere år til ophejs af materialer til 1 sal og aldrig haft problemer heller ikke med tilsynet der godkente den hvert år. Jeg mener ikke den er med snekke men med geer.
Mvh Jørgn

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #6 Dato: Januar 19, 2012, 23:09:54 »
Jeg siger tak. jeg er gået fra min ide og vil nu prøve harel nyborg. jeg regne ikke at sådan noget kunne fås så biligt. De kineser hår ingenting for deres arbejde.
Hans

ksor

  • Gæst
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #7 Dato: Januar 20, 2012, 07:12:07 »
Jeg siger tak. jeg er gået fra min ide og vil nu prøve harel nyborg. jeg regne ikke at sådan noget kunne fås så biligt. De kineser hår ingenting for deres arbejde.
Hans

Jeg tror ikke du vil kunne leve med lyden fra det skrammel, som byggehejset fra HN er - det lyder gyseligt, når det kører !

Jeg har set billederne fra dit værksted, og det ser ikke ud til at være HN sager du har der !

Til samme pris kan du få meget bedre udstyr på diverse auktioner eller i DBA eller G&G. Jeg købte min motor med snekke og bremse lige klar til brug for UNDER kr. 300 !
Det eneste man hører når min kran kører er klappen fra relæerne, når man skifter mellem OP/NED + en svag susen fra motoren -du kan se mit kranprojekt her:
http://kelds.weebly.com/loslashbekran.html

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #8 Dato: Januar 20, 2012, 09:30:48 »
http://sys.kjauktion.dk/auction/list
har salg af dele fra Odense stålskibs værft også kaldet lindøværftet ved Odense der er auktion over alt muligt der kan du købe en portalkran til 25000T var det noget  ;D ;D
Det var måske værd at kigge hvad der er, du kan også købe en brandbil eller en telthal en Container indrettet til kontor osv  alt hvad en hobby man kunne tænke sig :P
Der er også nogle reoler med skruer mest i > 12mm VVS fittings svejseværker .
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #9 Dato: Januar 20, 2012, 10:44:21 »
til Ksor. Ja du har nok ret. Jeg er ved at tænke på noget andet, men tanker tager tid
Hans

ksor

  • Gæst
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #10 Dato: Januar 20, 2012, 11:44:48 »
Det er når man HAR tid, man gør de bedste handler - husk det !

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #11 Dato: Januar 20, 2012, 13:31:51 »
Hvis behovet ikke er så stort, kunne du jo også bruge en kædetalje.
I min garage bruger jeg en af de kraftige portskinner (svalk) til kranskinne det fungere rigtig godt.
Den fylder ikke så meget i højden, jeg har haft 200 kg oppe at hænge, så kan man stadigvæk nemt trække det, hen af skinnen.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #12 Dato: Januar 20, 2012, 13:37:34 »
« Senest Redigeret: Januar 20, 2012, 13:41:54 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #13 Dato: Januar 20, 2012, 21:49:29 »
Ksor Det er da et fint hejseværk du har fået lavet. Så kan du lige løfte Pedersen når du skal rundt med kosten.
Noget af det værste jeg ved er at gå og træde i sådan nogle spånner.
Hans

ksor

  • Gæst
Sv: snekkedrev til hejs
« Svar #14 Dato: Januar 20, 2012, 23:35:48 »
> Hans Ingvorsen

Ja, det kan man godt se på dine tidligere billeder - jeg har aldrig set SÅ rent et værksted  ;D ;D ;D

Tak for de fine ord, men faktisk HAR den været halvt oppe at hænge i hejset, og derfor er jeg også sikker på, det kan holde til det, jeg normalt vil bruge det til - rundbordet, vertikalhovedet, maskinskruestikke !

Jeg har så også brugt det til udskiftning af knæet på VPF-1, og det er lige lidt tungere, men det gik også.

Men tilbage til dit påtænkte byggehejs - lad være, jeg har en bekendt, som har et - jeg får never af at høre på det !

Tag tiden til det, og find et system svarende til mit eller de el-hejs, der også er blevet henvist til - det vil du kunne lide.