Forfatter Emne: Beregning af omdrejninger  (Læst 16950 gange)

Palle

  • Gæst
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #15 Dato: December 22, 2011, 02:18:57 »
Kunne du ikke komme på, hvad de der 5% drejer sig om?
Jeg fatter det ikke.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #16 Dato: December 22, 2011, 03:05:26 »
Jeg vedhæftede en oversigt over skærehastighed i et tidligere indlæg.
Her står i søjlen "Materiale"
Ulegeret stål
---
Legeret stål
(legeringselementer ≤5%)
---
Højtlegeret stål
(legeringselementer > 5 %)
---
osv.

Det er de 5% jeg refererer til.
I Huusoms link findes Böhler 510K
Her står de forskellige stoffer og mængder der er legeret med stålet. Ialt omkring 2.5%
Böhler opgiver en skærehastighed på 260 - 150 m/min ved en standtid på 30 min. og en spåntykkelse på 0.5 mm. De to tabeller passer altså sammen.
Hvis jeg går den anden vej, og sætter skærehastigheden til 80, diameter til 16, så ender jeg på 1592 rpm ifølge Frylunds beregner. Det skal jeg så tage en spån på 8 mm eller mere ifølge Böhlers tabel for at få til at passe.
Det er sandsynligt at jeg læser de to tabeller helt forkert, jeg kan bare ikke komme frem til andet.

Jeg kan konstatere, at jeg får små velformede spåner ud af det ved en hastighed mellem 650 og 750 rpm og en tilspænding mellem 0.07 og 0.28 - jeg ville bare så gerne forstå, hvorfor der er så stor forskel på det Frylund og diverse tabeller siger, og så det jeg kan se med egne øjne.

(Iøvrigt siger Frylunds side, at den største tilspænding med en næseradius på 0.4 er 0.16, hvis overfladens ruhed ikke skal blive for stor. Stangen skal bruges på min Tormek vådsliber, hvor der skal kunne køre diverse værktøjer frem og tilbage uden modstand, så ruheden betyder en del.)
« Senest Redigeret: December 22, 2011, 03:15:25 af ErlingSj »

Palle

  • Gæst
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #17 Dato: December 22, 2011, 03:31:28 »
Øh, de der 5% hvad for noget?

Palle

  • Gæst
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #18 Dato: December 22, 2011, 03:48:30 »
Jeg tror nok, at jeg er nogenlunde med, men det jeg har ment, er at du overhovedet ikke kan hærde noget stål, der ligger uden for de grænser, hvad kulstof angår,
og meterstål hører til de deciderede lavtlegerede, men hærdbare ståltyper.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #19 Dato: December 22, 2011, 04:06:27 »
og meterstål hører til de deciderede lavtlegerede, men hærdbare ståltyper.
Fint. Så er vi nok også enige om, at skærehastigheden skal være omkring 150 m(min og at en 16 mm stang skal køre rasende hurtigt rundt.
(rettet)
« Senest Redigeret: December 22, 2011, 09:57:47 af ErlingSj »

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #20 Dato: December 22, 2011, 08:27:38 »
Palle
I min tid var fodstål let hærdet og sleben ø-jern som vi fik hjem i metermål.
Lige for at tilfredsstille din veludviklede sans for detaljen H7 for huller h7 for aksler  ;D

"Alle stålværker har haft noget, der lignede, og UHB kalder deres for ARNE"
Et stålværk der hedder UHB.  tøhø.  ::)

Uddeholm laver bl.a. værktøjsstålene UHB, ARNE, RIGOR mf.
Stål skal indeholde mellem 0.3% og 1.5% C for at det kan hærdes, ARNE har et C indhold på 0.95%

Men det er jo detaljer nok ikke hjælper  ErilingSj med hans problem.

Ståltyper: http://www.fagteori.dk/materialelaere/staaltyper-og-staalkvaliteter.aspx
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Huusom

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #21 Dato: December 22, 2011, 14:13:01 »
Det var da også en modbydelig tynd og lang dims du er ved at lave, hvad skal den bruges til?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #22 Dato: December 22, 2011, 16:51:54 »
Værktøjsholder til min Tormek Vådsliber.
http://www.power-tool.dk/userfiles/166_220.jpg
Jeg ved godt, at jeg bare kunne købe en eller flere originale, men det er sjovere at lave den selv.
Da jeg hverken kan bøje eller svejse kommer de to tværstænger til at blive skruet fast i det 16 mm tykke stykke. Lægger en 12 mm stang ind i en klods og borer igennem med et 16 mm bor, så passer de op mod, og kan fastgøres med et par undersænkede 8 mm maskinskruer.

møffe

  • Gæst
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #23 Dato: December 22, 2011, 18:24:59 »
Endte med fuld fart og lange spåner. Det gjorde ingen forskel om jeg havde 0.07, 0.14 eller 0.28 i tilspænding. Alle tre gav lange spåner alligevel.


hvad er din spånd dybde ?

der skal også tages godt fat for at bryde spånden godt. 

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #24 Dato: December 22, 2011, 18:38:32 »
0.5 mm (1 mm i diameter).
Max er 0.8 mm, derefter begynder det at knibe med kræfterne.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #25 Dato: December 22, 2011, 19:30:11 »
Erling, jeg tror du ønsker dig en ny drejebænk til jul, hvis du er ved at nå maks allerede der  :-\

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #26 Dato: December 22, 2011, 21:00:12 »
Hej Erling. Glem alt om diverse tabeller om tilspænding og omdrejninger de passer aligevel ikke til den type bænk du har. Prøv dig frem ved at finde en passende rpm og kør så frem uden tilspænding hvis 1 mm spån er for meget så tag 0,5 mm spån eller mindre.
Det var måske også en ide at gemme din platter ned i en skuffe og så øve dig på at slibe dine egne toolbits.
Et er teori et andet er praksis.
Mvh Jørgen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #27 Dato: December 23, 2011, 00:13:28 »
Det var måske også en ide at gemme din platter ned i en skuffe og så øve dig på at slibe dine egne toolbits.
Se det er jo lige der tingene går i ring for mig.
Stangen skal bruges på min Tormek som skal slibe HSS stål. Det tror jeg bliver bedst, hvis jeg laver en plade med et spor i den rigtige vinkel - en plade der kan køre frem og tilbage på den stang jeg lige nu er i gang med.
Sporet i pladen skal fræses med min søjleboremaskine, som jeg netop har fået lavet om til en let-fræser :)
I modsætning til Pedersen er den rar at stå ved hele året, og så kan krydsbordet vippes, så sporet kan få den helt rigtige vinkel i begge retninger. At den så kun kan fræse i den ene retning og kun kan variere få mm lodret det er til at leve med.
Til det meste af det gamle jern jeg drejer i passer hastigheden fra Frylunds beregner ganske fint. Gevindene til fræser-enheden (ca 32 mm * 1.5) blev således skåret med 1400 rpm og en hjemmelavet automatisk udkobling af tværslæden.

Dr. Metallic: Ja, en ny drejebænk kunne være sjovt. Noget i retning af denne størrelse http://ajengros.dk/shop/metaldrejebaenk-med-digital-1813p.html.
Bliver den større kan jeg ikke navigere den ned ad trappen ene mand, og det er et krav. Men det er nu mange penge at bruge på legetøj :(


ksor

  • Gæst
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #28 Dato: December 23, 2011, 10:59:23 »
Jamen, hobby ER dyrt - det siger min hobbymand i hvert fald !

- så har han jo ogsåsit dækket ind !

Huusom

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #29 Dato: December 24, 2011, 15:52:56 »
Lad nu være med at smide penge efter de kineserbænke, så snart du skal lave noget der skal passe bedre end +/- 0.05 så bliver du træt af den.