Forfatter Emne: drejning i støbt aluminium  (Læst 4980 gange)

John-A

  • Gæst
drejning i støbt aluminium
« Dato: November 19, 2007, 11:20:28 »
hej jeg er ved at dreje nogle aluminiums ringe i ø 450 men det er støbt aluminium og der er mange støbehuller i som ødelægger platten når jeg rammer dem.
er der nogen der har en god ide til hvordan man bedst drejer i den form for aluminium?


mvh John

Gordon

  • Gæst
Sv: drejning i støbt aluminium
« Svar #1 Dato: November 19, 2007, 20:53:46 »
Hej John,

Det her er nok ikke svaret du håber på, men hvis der er lige så mange (og store) støbehuller som du ”antyder” bør du nok finde en anden leverandør af støbegods. Der bør ikke være støbehuller (luftlommer) af nogen betydning i noget støbegods.

Jeg under mig også over hvad det er for en platte (plus skærehastighed og tilspænding) som aluminium kan ødelægge. Hvad i alverden er det for en alulegering?

Mvh
Gordon

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: drejning i støbt aluminium
« Svar #2 Dato: November 19, 2007, 22:24:55 »
Ja lidt flere informationer, som Gordon skriver.

Det er vigtigt, at selve opspændinger er stabil, hvis emnet er en spinkel ring, skal der måske fremstilles spec. bløde bakker.
Sørg for mindst mulig udhæng på stålet, hele platte-lejet i stålet skal være intakt.

For hvis ikke opspænding/maskine er stabil, så vil der nemt kunne give omtalte problemer.

Hvis du ikke skal lave nogle neddyk, er en platte af typen CNMG meget stabil.
Eller hvis du skal lave neddyk en platte af typen DNMG som også er en stærk platte.
Husk altid at skille tingene ad.

John-A

  • Gæst
Sv: drejning i støbt aluminium
« Svar #3 Dato: November 20, 2007, 09:14:12 »
hej igen

Jeg var lidt for hurtig med at skrive at mine platter bliver ødelagt
problemet er at jeg skal stikke ringene af, og når jeg så rammer en luftlomme sætter spånerne sig fast på stikstålet og jeg er bange for at stålet knækker

Gordon

  • Gæst
Sv: drejning i støbt aluminium
« Svar #4 Dato: November 20, 2007, 14:10:30 »
John-A
Er du sikker på, at du bruger en stikstål beregnet til aluminium? D.v.s. en med en "spids" skærevinkel.
Gordon
P.S. dine "luftlommer" lyder som om de er på størelse med golfkugler!  :o