Forfatter Emne: Aksebetegnelser  (Læst 8141 gange)

ksor

  • Gæst
Aksebetegnelser
« Dato: December 03, 2011, 22:33:05 »
Jeg sidder netop og læser i Utke side 250 - man vil dog normal stå hvor x-aksen peger ind i maven, og se ned på planet; men så vender akserne IKKE som i matematikken !

Hvis du derimod står med y-aksen pegende ind i maven, og ser ned på planet, så vender akserne som i matematikken.

Er der en god forklaring på, hvorfor akserne IKKE vender på samme måde som et koordinatsystem i matematikken ?

Koordinatsystemet var dog opfundet FØR maskinslæderne, vil jeg mene ! ;D ;D


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #1 Dato: December 03, 2011, 22:46:02 »
Strengt taget har fræsere og koordinatsystemer vel ikke rigtig noget med hinanden at gøre. En fræser er skabt ud fra nogle praktiske rammer og ikke noget matematik.

ksor

  • Gæst
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #2 Dato: December 03, 2011, 22:51:24 »
Der handler vel i begge tilfælde om at "beskrive noget i rummet" udspændt af de tre akser - så ville det da være en fordel at akserne var benævt på samme måde.

Palle

  • Gæst
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #3 Dato: December 03, 2011, 23:11:05 »
Jeg har også en Utke, men fra 1955, og jeg var i lære sidst i tresserne uden at den havde været revideret.
Der står intet om XYZ- akser.

ksor

  • Gæst
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #4 Dato: December 03, 2011, 23:13:17 »
Min Utke er 6. udgave fra 1983 - der står noget om akser på side 250

Palle

  • Gæst
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #5 Dato: December 03, 2011, 23:19:11 »
Ok, jeg har lige bladret lidt videre i min, og den er fra `68 har jeg fundet ud af, men der står intet om koordinater eller akser.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #6 Dato: December 03, 2011, 23:19:49 »
I 5. udgave fra 1973 er der den omtalte tegning på side 250.

Palle

  • Gæst
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #7 Dato: December 03, 2011, 23:37:37 »
Aha, det vil sige at XYZ- begrebet blev indført på et tidspunkt hvor NC maskinerne (senere CNC) var i deres barndom, og programmeringen blev foretaget af
skrivebordsarbejdere, der ikke havde ret meget begreb om maskinerne, og derfor valgte hvad de nu gjorde. Ikke særligt hensigtsmæssigt.
I dag findes der dog maskiner, hvor XYZ- begrebet er mere normalt, men det er i andre brancher, og jeg kan godt skumle lidt. Det er forvirrende.

ksor

  • Gæst
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #8 Dato: December 04, 2011, 07:16:28 »
Desværre er det ikke den eneste branche, hvor det er gået galt !

F.eks. inden for programmering er (0,0) i skærmens øverste venstre hjørne !

Onde tunger mener, at Bill Gates må have lavet det en sen aften, hvor han var træt, og hang som en abe i en gren med hovedet nedad !

Men forvirrende er det sgu' da !

Men kan nogen af jer, der arbejder med CNC maskiner BEKRÆFTE, at der ER sådan som Utke skriver ?

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1369
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #9 Dato: December 04, 2011, 12:31:33 »
De CNC fræsere jeg har arbejdet med havde når man stod foran dem og kiggede ind på spindlen (vertikale) x-aksen fra venstre mod højre, y- aksen ind og ud fra kroppen og Z-aksen var op og ned. Ganske som koordinatsystemet. De horisontale har været det samme, bare lagt ned hvor spindlen også ligger i Z-aksen, og så X i horisontalt, og Y vertikalt.

Mvh
Søren
 
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

ksor

  • Gæst
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #10 Dato: December 04, 2011, 12:35:30 »
OK - ja, det bliver det ikke mere enkelt af - men verden er åbenbart mere kompleks end som så ...

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #11 Dato: December 04, 2011, 12:38:49 »
F.eks. inden for programmering er (0,0) i skærmens øverste venstre hjørne !
Det er sådan set det eneste punkt, der er fælles for alle skærme uanset størrelse og opløsning. Men noget kineseri er det bestemt at arbejde med.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #12 Dato: December 04, 2011, 14:01:13 »
Højrehåndsreglen
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ksor

  • Gæst
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #13 Dato: December 04, 2011, 14:06:26 »
Jamen hov - den passer jo netop IKKE med Utke !

Hvis de vel at mærke står foran 'fræseren' med Utke's X-akse ind i maven.

Man må vist konkludere, at det er noget roderi hele vejen igennem !

Grunden til mit oprindelige spørgsmål var, at jeg da troede, at akserne var benævnt efter akserne i matematikken - det må jag så konstatere, at DET er de absolut ikke.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Aksebetegnelser
« Svar #14 Dato: December 04, 2011, 14:19:56 »
Gamle Utke tager fejl, og bytter om på X og Y aksen, om det er en trykfejl ved jeg ikke, men du kan bestemt regne med højrehåndsreglen i CNC sammenhæng og jeg kan ikke se nogen grund til at det ikke også gælder for manuelle maskiner.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!