Forfatter Emne: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine  (Læst 11730 gange)

Palle

  • Gæst
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #15 Dato: November 29, 2011, 23:41:05 »
Det er kun 1mm der går tabt med 1mm stigning.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #16 Dato: November 30, 2011, 00:07:13 »
Med en stigning på 1 mm er højden i den ligesidede trekant √(1^2-0,5^2) = 0,866025404 så det har du da helt ret i.


ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #17 Dato: November 30, 2011, 00:36:10 »
en klembøsning med gevind
Hvor finder jeg sådan en?
Har googlet forgæves.
Jeg går ud fra, at du mener en ring der er spændt på den ca 10 mm lange ende, der stikker ud af den roterende 22 mm aksel, en ring der har et udvendigt gevind i passende størrelse.
Måske kunne jeg lave en ring i passende tykkelse, bore tre huller med gevind til pinolskruer og bagefter skære et gevind i dens yderside. Evt. kan den jo få lidt loctite af den type, der kan varmes løs igen den dag lejerne skal skiftes.
Den her skøre ide begynder da mere og mere at ligne noget, der er gennemførligt- ik'?
(Har lige satset 480 kr på at det kan lade sig gøre).
« Senest Redigeret: November 30, 2011, 10:02:48 af ErlingSj »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #18 Dato: November 30, 2011, 10:43:19 »
Hvad med at købe en rigtig fræser. Det andet bliver ikke rigtig godt. Der er en fræser på dba til 6200 det er da en overkomlig pris og den ser pæn ud


http://www.dba.dk/metal-fraeser-stockholms-f/id-79100901/
Hans

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #19 Dato: November 30, 2011, 11:22:44 »
Hej Erling.
Ja det er det jeg mener, laver gerne en skitse af Arbogaens system hvis det kan friste dig.
Mvh Jørgen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #20 Dato: November 30, 2011, 11:29:13 »
Hvad med at købe en rigtig fræser.
Jeg har allerede en Pedersen VPF-0. Problemet er, at den står i et uopvarmet rum, så den er ikke til at arbejde med i de fleste vintermåneder, da kølevandet fryser. Den vejer 950 kg, og kan ikke sådan lige komme ned ad kældertrappen.
Søjleboremaskinen skal bruges til småtterier så som opretning af en klods, spor i en klods, affasning osv. og typisk i aluminium. Endefræsere i størrelserne 2-12 mm er netop hvad der skal til for at løse den slags opgaver.

Det er ellers en lækker sag, du har linket til. Den ville dog nok også få lidt svært ved at komme i kælderen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #21 Dato: November 30, 2011, 11:33:04 »
Hej Erling.
Ja det er det jeg mener, laver gerne en skitse af Arbogaens system hvis det kan friste dig.
Mvh Jørgen.
Du kan i den grad friste mig med gode tips, skitser og hvad du ellers har i ærmet :)
Hvor stramt skal den møtrik spændes for at holde tangen inde?  Jeg har en ide om, at der sker en slags gearing af kraften, når man presser en konus ind, så der måske ikke skal så meget til for at holde fræseren stramt.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #22 Dato: November 30, 2011, 22:08:34 »
Hej Erling. Har sendt en mail.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #23 Dato: December 10, 2011, 02:55:11 »
Hej Jørgen.
Siden din sidste mail har jeg så gået rundt og lært en masse nyttigt.
Ringen med 22 mm hul og udvendigt gevind:

Første forsøg: Man skal vende tandhjulene rigtigt hvis man vil have et rigtigt gevind.

Andet forsøg: Man kan ikke måle diameteren på et hul med en almindelig skydelærer. Løsningen blev et teleskoplæresæt, mikrometerskruen der skal bruges sammen med det havde jeg.

Tredje forsøg: En 4 mm håndtap knækker forbandet let! Løsningen her blev et brugt gevindskæreapparat - en genial opfindelse der i mit tilfælde dækker størrelserne fra 3-10 mm og er forsynet med MK2 som passer både i søjleboremaskinen og pinolen på drejebænken.

Inden fjerde forsøg fik jeg den ide, at det nok var lettere at starte med at lave møtrikken, og så bruge den til at skære ringens gevind ned i størrelse indtil det passede sammen.
Det ser ud til at lykkes.
Ringen kan presses på akslen, møtrikken skrues på uden slør og lige i skrivende stund er ringen klar til en tur i 250° - den er hærdet, men smeltediglen skal lige køres lidt af først.

Når ringen er hærdet og monteret på akslen skal bunden indvendigt i møtrikken laves færdig. Der skal være en skive mellem kæberne og møtrikken, så den skal jeg lige have fundet ud af, hvordan jeg vil udforme. Hullet er ca 35 mm, den brede ende af tangen omkring 18 mm og det gennemgående hul skal være 12.5 mm da den største endefræser der kan monteres i sættet er 12 mm.

Uanset om det her kommer til at virke eller ej, så har det i hvert fald lært mig en masse, og de nye værktøjer er i den grad alle pengene værd. Jeg følger op med det endelige resultat når det hele er færdigt.



jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #24 Dato: December 11, 2011, 15:48:29 »
Der er en fin Arboga, med fræsebord til salg i DBA.
http://www.dba.dk/bore-og-fraesesoejle-arboga/id-79357288/
mvh jens
« Senest Redigeret: December 11, 2011, 15:56:08 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Råd om anskaffelse af søjleboremaskine
« Svar #25 Dato: December 11, 2011, 18:22:59 »
Der er lige det problem, at prisen ikke er 6.900 for mig - jeg skal betale enten fragt eller 2*broskat + en del kørsel oven i. BN har en meget lignende for 7.500 uden broskat.
Men mit fattigmands-projekt er faktisk færdigt. Til finjustering af Z aksen (bordet er meget upræcist hvad højde angår) har jeg lavet en 92 mm ring der passer på enden af den del af søjlen som ikke drejer rundt. En 8 mm bolt med kontramøtrik tillader så finjustering +- 5 mm af højden. Herligt for mig, at landbrugsmaskiner af og til skal have skiftet aksler, svingarme og den slags.
Jeg er ved at lave et par MK2 konusser til mit rundbord som jeg kan spænde emner fast på det. Derefter skal der laves aflange alu-klodser, hvor den ene ende er fx 20°, 30°, 45° eller 90°. Klodserne skal bruges mellem patronens basis og forsætterslæden, så jeg let og hurtigt kan få indstillet den i den rigtige vinkel.