Forfatter Emne: En skiveskærer?  (Læst 7963 gange)

Modifix

  • Gæst
En skiveskærer?
« Dato: September 24, 2007, 23:42:02 »
Hej alle, mit første spørgsmål på Frylund's forum :):

Hvor får man fat på en skiveskærer? - den må gerne ligne Don Frylund's svendestykke på en prik bortset fra morsekonussen, sådanne dyre ting har jeg ikke i mine søjleboremaskiner..

En skiveskærer i god kvalitet, der kan lave huller op til Ø100 i metalplader og tynd MDF ville være lykken.

Jeg har foreløbig spurgt mig frem hos Millner på Frederikberg uden resultat.

Gordon

  • Gæst
Sv: En skiveskærer?
« Svar #1 Dato: September 26, 2007, 10:45:27 »
Min første reaktion er - hvorfor ikke køb et hulsavsæt eller et hulborsæt? Medmindre der er brug for skiver i "ikke standard" størrelser fås de i mange forskellige diametre som standard - op til Ø125mm.
Jeg vil tro det er billist i det lange løb - og meget hurtigere da der vil ikke kræve en "opstilling og opmåling" ved hver mål der skæres og ved de variationer den vil give.
mvh
Gordon
bl. a. Harald Nyborg har mange forskellige.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: En skiveskærer?
« Svar #2 Dato: September 26, 2007, 16:06:40 »
Harald Nyborg har en skiveskærer til 38 kr. men pris og kvalitet følges desværre ad.

/Frylund
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Modifix

  • Gæst
Sv: En skiveskærer?
« Svar #3 Dato: September 26, 2007, 17:55:09 »
Det jeg skal bruge er et dybt professionelt produkt der kan holde et eller andet Toolbits-stål jeg selv sliber. Planen er endvidere at lave hul og radius på kanten af hullet samtidigt, altså halvt igennem fra begge sider.
Det duer et anonymt kopbor ikke til plus, at det løber fuld af spåner konstant, med friktionsvarme og afbrændte bisser som resultat.

Spørgsmålet er vel i virkeligheden om kontraptionen stadig fremstilles eller skal indkøbes"antikvarisk"?

Ellers mange tak for jeres svar.

Mvh. Jens/Modifix - finmekaniker - fremstilling

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: En skiveskærer?
« Svar #4 Dato: September 26, 2007, 23:01:03 »
Kan du ikke  bruge et rodehoved ?

/Frylund
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: En skiveskærer?
« Svar #5 Dato: September 27, 2007, 23:39:31 »
Hvis jeg forstår dig ret, så vil du bruge "skiveskæren" i en søjleboremaskine.
Hvis du skal skære i metal på ø 100 mm, med toolbits vil det ikke kunne give et godt resultat. (medmindre det er en stor prof boremaskine.)

I mdf plade ville jeg foretrække at save hullet, med en hulsav beregnet til træ. Og så runde kanten med en overfrædser (brug en radius fræser med styrerulle)

Sandviken laver nogle rigtig gode hulsave, der findes både med fine, og grove tænder.
jeg har fra 17 mm til 152 mm, med tålmodighed kan der sagtens skæres eks. ø 100 hul i 10 mm jernplade. Det kræver dog søjleboremaskinen kan køre tilstrækkelig langsomt.
Husk altid at skille tingene ad.

Modifix

  • Gæst
Sv: En skiveskærer?
« Svar #6 Dato: September 28, 2007, 16:03:36 »
Kan du ikke  bruge et rodehoved ?

/Frylund

Det kunne jeg såmænd nok, så mangler jeg bare noget centerstyr - gerne 6 mm - dog ikke fordi mine fremtidige borefixturer ikke er præcise nok.. :)

Og stadig mangler jeg desværre en boremaskine der kan tage en morsekonus fra en god Ravyler ell. lign.

Tak for dit svar.

Modifix

  • Gæst
Sv: En skiveskærer?
« Svar #7 Dato: September 28, 2007, 16:23:42 »
Hvis jeg forstår dig ret, så vil du bruge "skiveskæren" i en søjleboremaskine.
Hvis du skal skære i metal på ø 100 mm, med toolbits vil det ikke kunne give et godt resultat. (medmindre det er en stor prof boremaskine.)

I mdf plade ville jeg foretrække at save hullet, med en hulsav beregnet til træ. Og så runde kanten med en overfrædser (brug en radius fræser med styrerulle)

Sandviken laver nogle rigtig gode hulsave, der findes både med fine, og grove tænder.
jeg har fra 17 mm til 152 mm, med tålmodighed kan der sagtens skæres eks. ø 100 hul i 10 mm jernplade. Det kræver dog søjleboremaskinen kan køre tilstrækkelig langsomt.

Hej Jens

Jeg har kigget ganske hårdt på Sandvikens sortiment og jeg har meget af det selv.. :o

Det perfekte værktøj er desværre stadig en skiveskærer, som den en stor del af de gode og fagligt velfunderede maskinarbejdere lavede som svendestykke i mange år.

Jeg skal lave flere tusinde runde huller med radius i, i ganske ens små(og lidt større) MDF-plader i den kommende tid.
Jeg har prøvet af bestille det lavet som CNC-arbejde ude i byen tidligere - men de får omtrent et nervesammebrud over alle de små plader med"store"huller i og resultatet har på ingen måde været tilfredsstillende.

At overfræse sig frem til et delresultat er desværre også at sætte sig selv i et støvhelvede af dimensioner - arbejdet med skiveskæreren derimod, laver mange spåner men kun ganske lidt støv.

Tak for dit svar.

Mvh. Jens/Modifix - finmekaniker - fremstilling.

Mikkel B

  • Gæst
Sv: En skiveskærer?
« Svar #8 Dato: Oktober 11, 2007, 19:54:43 »
Jeg har præcis sådan en. Lavede den på H1 af ren kedsomhed. Den må du gerne få og kan også høvle konussen af til en ønsket diameter. Jeg bor i Vanløse, så bare send mig en mail, så finder vi ud af noget.

Lars Dolleris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: En skiveskærer?
« Svar #9 Dato: Oktober 13, 2007, 19:15:48 »
http://www.valcut.ch/valcut-werkzeuge.htm

Model 2000 med enten Ø10 el. Ø13 skaft, kan skære huller fra Ø25 til Ø140

Det burde være muligt at finde en dansk forhandler.

Mvh
Lars