Forfatter Emne: Skydelærens nøjagtighed  (Læst 5932 gange)

Gordon

  • Gæst
Skydelærens nøjagtighed
« Dato: September 18, 2007, 16:22:42 »
Det står herind (på hjemmesiden), at nøjagtigheden af en digital skydelære er +/- 0,05. Hvis dette er sandt så overholder digital skydelæren ikke DIN862. Stort set alle digitale skydelærer sælges til DIN862.

DIN862 giver følgende tolerance specifikationer.
0 - 100mm = 0,02mm
100 - 600mm = 0,03mm
over 600mm = 0,04mm
Gentagelsesnøjagtighed (uanset skydelære længde) +/- 0,01mm

eller har jeg misforstået DIN862?

Da tolerancerne (i DIN862) er normal fordelt er endda 85% af nye skydelærer nøjagtig til halvdelen af den specificerede tolerance.

Med et fastlagt måletryk på skydelæren, kan der konstateres om jeg har ret eller ej :-)

Gordon (ridende på sin kæpheste mod solopgangen)
« Senest Redigeret: September 19, 2007, 12:48:52 af Gordon »

Gordon

  • Gæst
Sv: Skydelærens nøjagtighed
« Svar #1 Dato: September 18, 2007, 16:24:24 »
Jeg bør have læst korrektur inden jeg sendt LOL

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Skydelærens nøjagtighed
« Svar #2 Dato: September 22, 2007, 21:38:41 »
Jammen det har du da helt sikker ret i.
Nu består skydelæren, som regel af tre måle muligheder. (udv. indv. dybde)
Så en skydelære, skal være i perfect stand, for at overholde Din862
En skydelære er nok, et af de mest mishandlede måleværktøjer der findes.
Husk altid at skille tingene ad.

Bo_hansen

  • Gæst
Sv: Skydelærens nøjagtighed
« Svar #3 Dato: November 10, 2007, 14:24:29 »
Jeg kunne aldrig finde på at bruge et skydelære til at måle noget der skulle ligge inden for 0,02mm nøjagtighed!

Bo

Gordon

  • Gæst
Sv: Skydelærens nøjagtighed
« Svar #4 Dato: November 11, 2007, 15:43:05 »
Hej Bo,

”Jeg kunne aldrig finde på at bruge en skydelære til at måle noget, der skulle ligge inden for 0,02mm nøjagtighed”!

Jeg ved ikke rigtig, hvordan din bemærkning skal forstås, da jeg skrev om skydelære nøjagtighed, og ikke hvilke tolerancer man kunne måle. Reglen om 5x til 10x nøjagtiger end tolerancens størrelse bør altid gælde.

Jeg vil håbe, at du heller ikke kunne finde på at brug en almindelig 0,01 mm mikrometer til så lille en tolerance som 0,02 mm. En tolerance på mindre end 0,05 mm bør helst altid måles med noget, som kan måle i 0,001 mm.

Pointen med mit indlæg var blot at påpege, at de fleste digitale skydelærere (fra anerkendte mærker)  er bedre end deres rygte. De anonyme billige digitale skydelærere som findes til under kr. 200 er ikke den bedste reklame for gode, pålidelige, digitale skydelærere. En god digital skydelære bør, uden problemer, måle emner med en 0,10 mm tolerance og, hvis brugt sammen med en FMS trykanordning,  bør man være helt tryg med måleresultatet uanset hvem der måler.

Personligt vil jeg tør bruge en god digital skydelære til en tolerance på 0,05 mm – forudsat at jeg checkede skydelære nøjagtighed ved det ønskede mål – samt brugte en trykanordning! Inden jeg bruger en 0 – 25 mikrometer plejer jeg lige at checke, hvordan den ligger ved 0,00 mm.

Hvis ikke du har kigget på min hjemmeside WWW.F-M-S.DK prøve at læse, hvad jeg mener der, da det er meget mere udførligt end dette svar.

Jeg var hos en kunde, som havde nogle 150 mm digitale skydelærer med en visning i 0,001 mm. Vi var 3 personer som hver målte det samme lille emne 10 gange. Med en FMS trykanordning var vores største afvigelse 0,003 mm! Om vi målte med 0,001 mm nøjagtighed eller ej vides ikke – men gentagelsesnøjagtighed var god nok!

Mvh,

Gordon

P.S. til Jens, - folk som mishandler en digital skydelære (eller andet måleværktøj) er uden for pædagogisk rækkevidde lige meget hvad de måler og med hvad :-) Jeg har set en skydelære blive brugt som en svensknøgle, og en mikrometer som en skruetvinge.
”Mod dumhed, kæmper selve guderne forgæves”! eller ”Problemet med at lave noget idiotsikkert er, at idioter er så opfindsomme”.