Forfatter Emne: Hjælp til valg af fræser-platter  (Læst 9520 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Hjælp til valg af fræser-platter
« Dato: Maj 21, 2011, 22:19:25 »
Jeg står og mangler nogle trekantede 11mm platter.
Med hjælp fra Frylunds kodenøgle er jeg nået frem til, at den skal hedde noget med TP eller TN, men hvilken type skal jeg have fat i?
Materialerne jeg gerne vil kunne fræse i er stål og aluminium.
Stålet er enten uhærdbart (alm fladjern) eller afhærdet meter- eller fjederstål.
Jeg har ikke kunnet finde en forklaring på, hvornåe 0° hhv 11° vinkel på skæret er bedst egnet.


mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #1 Dato: Maj 23, 2011, 06:47:07 »
Det er noget nemmere hvis du kan sige hvilket fræseværktøj det er til. evt. tage nogle billeder.

11gr er til en enkelt sidet platte, det er en positiv platte, dejlig at arbejde med specielt ved mindre stabile opspændinger og maskiner

0gr er en dobbeltsidet platte som så er negativ, skide god til at skrubbe med men kræver at opspænding og maskine er stabil.
Det er død og pine vigtigt at du vælger den rigtige til fræseren! en 0gr passer ikke i et 11gr sæde og omvendt! Jeg har set eksempler på at det alligevel er gjort og det er noget juks!

Men tag nogle billeder og skriv hvad der står på siden af fræseren.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #2 Dato: Maj 23, 2011, 09:06:11 »
Men tag nogle billeder og skriv hvad der står på siden af fræseren.

Jeg arbejder langt fra hjemmet i denne uge (Bygholm ved Horsens), og kan ikke tage billeder. Der er kun 2 platter på min fræser, men de sidder monteret som på dette bilede:
http://www.rc-machines.com/open_image.php?img=200082001359.jpg&lang=en

Men tak for svaret. Jeg vil finde luppen frem i weekenden, og se, om der er skrå sider i hullerne, det må være løsningen.
Jeg havde slet ikke tænkt på, at der jo er 6 skær på en 0° platte - smart. (AltGr+Shift+0 giver det elendige ° tegn ;)

Er det rigtigt opfattet, at din skelnen mellem skrub og slet fræsning også har at gøre med hvor hurtigt man kører frem og hvor tykke spåner man derfor kommer til at tage?


mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #3 Dato: Maj 23, 2011, 09:32:44 »
Så skal den nok hedde TPUN 11 eller TPKN 11, hvad angår resten, altså til materiale så find nogle til rustfri, de kører godt i det meste og er meget letskærende, kan så ikke lige huske hvad de så skal hedde  ??? det kommer jo også an på fabrikanten, men den skal jo nok hedde noget med
TPUN 11 03(kommer an på hvad tykkelse du skal bruge) 04(kommer an på hvilken radius du eller fas du vil have) og så producentens måde at mærke kvalitet på.
Da jeg gætter på at du ikke skal ud og lave en kæmpe serie  ;D Så synes jeg egentlig at du skulle prøve at få fat på Steen fra http://www.netmetal.dk jeg er sikker på at han har noget liggende du kan bruge. 

Altid rart at vide hvordan man laver  ° men det ser ikke ud somom det virker med altGr+shift+0 men alt+0176 virker vist!  ;D

Det med skrub og slet er præcist det jeg mener og 0°(se jeg har lært noget nyt idag  ;D) er noget mere solide end 11°

Håber det hjælper.
« Senest Redigeret: Maj 23, 2011, 09:37:03 af mhh »

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #4 Dato: Maj 23, 2011, 10:55:45 »
Det med skrub og slet er præcist det jeg mener og 0°(se jeg har lært noget nyt idag  ;D) er noget mere solide end 11°

Ja, det er jo en generel ting ved spåntagende bearbejdning, jo større spån og frigangsvinkler, jo mindre kræfter kræver det, men til gengæld forringer det standtiden på værktøjet. Negativ spånvinkel giver meget høj standtid, men kræver store kræfter og meget stabile opspændinger af både emne og værktøj.

STANKO

  • Gæst
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #5 Dato: Maj 24, 2011, 22:44:31 »
Er det virkelig 11 mm platter (sidelængden)

de fleste fræsere jeg har set , bruger 16 mm

T står for trekant
P for 11 grader
det næste er tollerance , den er ligegyldig for os
det sidste er formen på oversiden
for det meste N
men kan også være andet
evt R så er der en rolle/spånbryder

jeg har både 16mm og 11 mm hvor mange skal du bruge ??

hvad står der på din fræser ??

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #6 Dato: Maj 24, 2011, 23:29:11 »
Er det virkelig 11 mm platter (sidelængden)
Ja. Den er omkring 20mm Ø og har to skær. Jeg har også et par stykker med 16 mm sidelængde (og meget tykkere platter).
Citér
jeg har både 16mm og 11 mm hvor mange skal du bruge ??
hvad står der på din fræser ??
Med mine uovertrufne evner til at kløjs i det regner jeg med at købe en æske med 10.
Der står vist nok ikke noget på fræseren, men jeg er først hjemme fra Bygholm på fredag, så jeg kan hverken se efter det, eller efter, om den skal have platter med 11° smig på skæret lige nu.


ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #7 Dato: Maj 29, 2011, 22:26:34 »
Der er skrå sider i kanten af fræseren, så nu skal jeg bare finde en forretning i nærheden af Horsens eller på Vestsjælland, der handler med platter. Randers er lidt langt væk, og kj-værktøj i Odense ser ikke ud til at handle med den slags småtterier.

STANKO

  • Gæst
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #8 Dato: Maj 30, 2011, 00:39:21 »
jeg har som sagt nok nogle , jeg bor ved Haderslev
men mit skattekammer , er ikke der hvor jeg bor  ;) meeen skal nok forbi der i morgen

så tar jeg med hvad den måske skulle kunne passe

skal du over grænsen inden du tar hjem næste gang , for så kommen du næsten lige forbi

mangler du også tp()n platter 1604()()

hvad står der på fræseren ??

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #9 Dato: Maj 30, 2011, 01:55:41 »
Stanko.
Har du stikstålsplatter til Iscar SGAHR 16-3 ??

Mvh jørgen.

STANKO

  • Gæst
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #10 Dato: Maj 30, 2011, 03:43:28 »
desværre , det tror jeg ikke ,

de skal hede noget med GT ,,,, 3 så hvidt jeg kan se

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #11 Dato: Maj 30, 2011, 07:18:49 »
Jeg afholder en workshop fra i dag kl 10 til på onsdag kl 14 - med indlagt 2*søvn.
Der er en times kørsel herfra til Haderslev, og jeg tvivler på, at jeg kan finde et hul på 2 timer + tid til hyggesnak.
De platter jeg mangler hedder TN 11 02 (). Kan du finde nogle, må vi kunne finde en måde at handle.

STANKO

  • Gæst
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #12 Dato: Maj 30, 2011, 09:38:44 »
Er du sikker på at de første bogstaver er TN  ??? på en lille fræser lyder det mærkeligt

TP et eller andet og så N (evt R)ville være mere logisk 

men gir en melding om hvad jeg har ,

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #13 Dato: Maj 30, 2011, 14:04:15 »
Er du sikker på at de første bogstaver er TN
Nej, jeg huskede fejl (undskyld jeg ikke slog det efter).
Den skal være af typen med 11° vinkel på skæret.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Hjælp til valg af fræser-platter
« Svar #14 Dato: Maj 30, 2011, 22:40:15 »
Stanko.
Har du stikstålsplatter til Iscar SGAHR 16-3 ??

Mvh jørgen.
Stanko. Det er stålholderens nr. jeg har skrevet.
Mvh. Jørgen