Forfatter Emne: Værktøj til (kant)presse  (Læst 17918 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #30 Dato: Maj 07, 2011, 10:44:50 »
Jeg har en underdel, med et 90 gr. spor, den er helt skarpkantet i bunden. Over-delen har en radius på 1,25mm, det giver et buk med en indvendig radius på 1,25 mm, men udvendigt bliver radiusen større.
Det giver jo ikke et skarpt buk, men passer til lidt tykkere materialer, som passer fint til mit brug.

Selv om min underdel er 90 gr. kan den godt bukke over vinkel, helt om til 60 gr. som på billedet.
Det er 0.75 mm galvaniseret plade. (fotoet snyder, men det er 0,75 mm tykt.)
mvh jens
« Senest Redigeret: Maj 07, 2011, 10:48:12 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ksor

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #31 Dato: Maj 07, 2011, 15:37:56 »
OK - ja, det er da overbevisende - jeg skal altså IKKE have tillen i bunden af underværktøjet - fint !

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #32 Dato: Maj 07, 2011, 18:06:07 »
Selv om min underdel er 90 gr. kan den godt bukke over vinkel
Lægger du så en kile ned i den ene side, eller?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #33 Dato: Maj 07, 2011, 19:27:58 »
Nej det er presset direkte, ned i den 90 gr. under-part.

Hvordan den så kan presse, helt om til 60 gr. ved jeg ikke.

Men når pladen er presset i bund, er der jo stadigvæk luft under pladen pga. af rundingen.

Presser man så videre, klemmer man pladen yderliger ned, det mener jeg der sker....

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #34 Dato: Maj 07, 2011, 20:14:58 »
Når du kan bugge over 90 grader er det sikkert pladen der bliver stukket i bunden  eller måske er en af vinklerne ikke 90 grader, men bare det virker så er der jo heller ingen problemer.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #35 Dato: Maj 07, 2011, 22:02:44 »
Princippet er det samme som hvis et stykke fladstål eller en plade lægges på en plan, hård og stærk overflade i en presse og der så lægges et stykke rundstål over tværs og der så presses.
Fladstålet/pladen vil da rejse sig i enderne og der hvor trykket er blevet lagt er der sket en formindskelse i emnets tykkelse og en markant svækkelse af pladen.
Man kan måske kalde det første skridt på vejen til metaltræthed.
Derfor er jeg mere til bundløse buk, hvor det feks. absolut ikke er grænsen med 10 gange 100 sortstål i en 20T presse.