Forfatter Emne: Værktøj til (kant)presse  (Læst 17920 gange)

ksor

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #15 Dato: Maj 04, 2011, 16:07:51 »
Så fik jeg lavet en mindlertidig testløsning, meeeeeeeen .....

jeg er nu ikke imponeret over skarpheden af selve bukket - selv i en 0,7mm messingplade !

Sammenlignet med et buk i "DanBuk svingbukkeren" er det SLET IKKE spor skarp !

Hvad bestemmer skarpheden af selve bukkanten på emner bukket på en sådan en kantbukker ?

Jeg har selvfølgelig - som I kan se på tegningen fra tidligere - en 3mm "not-gang" i bunden af vinkelstykket, netop for at være sikker på at kunne bukke "i eller lidt over vinkel" - er det mon pga den, at bukkanten ikke er rigtig skarp ?

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #16 Dato: Maj 04, 2011, 19:14:33 »
Ja

Fridolin

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #17 Dato: Maj 04, 2011, 21:23:20 »
Mig bekendt skal en plade der bukkes i kantværktøj ikke presses i bund i underværktøjet, for at opnå den ønskede vinkel / det er ikke vinklen på underværktøjet, der giver vinklen på pladen, men hvor dybt overskinnens trykpunkt passerer underskinnens trykpunkter.
Det der afgører R på bukket er hvor "skarp" overskinnen er og hvor bred underskinnen er og plade tykkelsen.
Ksor.....Hvis din overskinne er skarp og du trykker din 0,7 pl i et for åbent spor vil den blive blød. Prøv etv. at trykke imellem feks.to klodser med snævert mellemrum, så skal det nok blive skarpt.


j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #18 Dato: Maj 04, 2011, 22:22:07 »
Nu er der jo ikke tale om vinklen men skarpheden af bukket, jeg opfatter det som en svag radius på begge sider af bukket i bunden.Det må være det samme som hvis en alm. bukkemaskine ikke er indstillet til rette pladtykkelse.

ksor

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #19 Dato: Maj 04, 2011, 22:30:57 »
Ja, det er præcist som du siger -  j håndstad

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #20 Dato: Maj 05, 2011, 00:07:09 »
Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog men jeg vil mene at til så tynd plade skal bundskinnen have en rille der er så smal som mulig eller slet ingen. Hvad skal rillen gøre godt for ?

ksor

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #21 Dato: Maj 05, 2011, 06:48:29 »
Min ide var, at et undervæktøj med en 90° vinkel UDEN rille IKKE ville kunne lave et buk så emnet efterlades med en bukvinkel på 90°.

En rille i bunden af vinklen, ville give mulighed for at presse emnet "lidt over vinkel" - derfor.

Der er jo næsten ikke andet at gøre end prøve et underværktøj UDEN rille - giver det problemer med IKKE at kunne bukke "i vinkel" - kan en smallere rille forsøges.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #22 Dato: Maj 05, 2011, 17:13:56 »
Ifølge TRUMPH:
Air bend.
Plade 0.75mm
sporbredde 6mm
Indv. bukke R 1 mm


Fridolin

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #23 Dato: Maj 05, 2011, 17:22:07 »
Håber det kan læses

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #24 Dato: Maj 05, 2011, 19:47:36 »
Ja men det er også rigtigt,,, bortset fra at den rille der er tale om er bredden af den rille der er 90 grader , det er ikke en rille i bunden der er nemlig ingen.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Fridolin

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #26 Dato: Maj 05, 2011, 21:22:09 »

Bundløs er sagen.
En fuge i bunden hvor pladen voldpresses i, for et opnå de 90 endelige grader, kan da kun svække bukket og kræve mange ton for at lave feks. et 3 meter buk.
Men hvis der skal et rigtigt skarpt buk til, skal værktøjet self være skarpt stemt, både det indre(dog med en lille radius på for ikke at "klippe" pladen) og det ydre og med en pl tykkelse fri, men så er der oss tale om vold i bukket.
 
Må da oss tilføje at det er noget svært at svare / arbejde ud fra, med de sparsomme oplysninger om opgaven.

Matt. Messing
Tykk. 0,7
Form og længde?
Hvad er krav til ydre dia. på buk og styrke i buk?
Er der andre faktorer der spiller ind?


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #27 Dato: Maj 05, 2011, 22:24:00 »
Lidt kantpresserværktøj

Ja, med det udvalg er der jo ikke noget at sige til at udfoldninger stadigvæk er en kunst i sig selv.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #28 Dato: Maj 05, 2011, 23:53:36 »
Med Frylunds link syntes jeg det står klart at underste bundskinne er uden rille (undtagen under 30 grader) og at overskinnen er skarp men dog med en lille radius på 0,3 - 0,8 mm.

ksor

  • Gæst
Sv: Værktøj til (kant)presse
« Svar #29 Dato: Maj 06, 2011, 08:26:50 »
Ja, linket fra Frylund giver et meget godt idekatalog til andre værktøjer.

For god ordens skyld kan jeg oplyse at skarphedsradius på det nuværende overværktøj er meget lille - den er fræset til 60° og afgrattet med en fil, så man kan næsten skære sig på den. Dette SAMMEN med min 3 mm rille i bunden KAN vel godt være årsagen.

Nu er der jo "kun" tale om hobby i mit tilfælde - og til lige netop det konkrete emne (inddækning til huset) er det fuld tilstrækkeligt med de skarpheder jeg har opnået, men til andre opgaver, må jeg til at eksperimentere lidt med/uden rille og skarhedsradier på overværktøj.

Tak for diverse input !