Forfatter Emne: "Fræser slæde" til drejebænk.  (Læst 18149 gange)

Fridolin

  • Gæst
"Fræser slæde" til drejebænk.
« Dato: Marts 15, 2011, 18:28:21 »
Hej.
Jeg har den her Colchester Student 6'' og tænker at anskaffe mig en vertikal slæde, til mont. på tvær slæden, og tænker sammensat med forsætterslæden, så der kan fræses i grader oss.
Bænken kører max 1500 omdr. min. Og har en center højde på 210mm og svinget over tværslæden på 203mm.
Og et spørgsmål blandt mange der melder sig, er, om der er ide i, at montere en sådan/ er den noget bevendt som "primitiv" fræser overhovedet, kan der laves noget der ligner præcitions arb?. og hvis nogen har input, der forebygger genganger fejl eller andet, er disse self meget velkomne :)
Frido...



jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #1 Dato: Marts 15, 2011, 19:03:09 »
Det er en ganske udmærket løsning, som du selv er inde på, er der jo begrænsninger.
Men til lidt fræsning, i ny og næ ganske udmærket-


Har du pladsen til det, er en brugt fræser, jo også en mulighed, hvis du har mange fræseopgaver.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

m_kilde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 55
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #2 Dato: Marts 15, 2011, 20:35:44 »
Hej Fridolin

I mange år har jeg arbejdet med en fræse enhed på min drejebænk, og den er endda hjemme lavet. Jeg var heldig at falde over en kraftig fortsætter fra en halvstor drejebænk, denne er monteret vinkelret på tværslæden.



Der er begrænsninger på hvor meget spån der kan tages med en sådan løsning, men jeg mener godt der kan laves præcisions arbejde med en sådan opstilling.
Med fare for at få en over nakken for reklamering, kan du se :

Min hjemmeside :
http://m_kilde.skysite.dk/

Og min fotoalbum:
http://smg.photobucket.com/albums/v127/m_kilde/#!cpZZ4QQtppZZ28

Mogens
Mogens Kilde

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #3 Dato: Marts 15, 2011, 22:31:27 »
Med fare for at få en over nakken for reklamering, kan du se :
Min hjemmeside :
Her er så en lille en over nakken - men hold da kæft hvor er det fint arbejde.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #4 Dato: Marts 15, 2011, 22:46:03 »
.


Med fare for at få en over nakken for reklamering, kan du se :

Hej Mogens

Når man ser hvad du laver, ja så skal du have flere klap på skuldren.

m_kilde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 55
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #5 Dato: Marts 16, 2011, 16:44:48 »
Tak for de pæne ord  :)
Mogens Kilde

Palle

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #6 Dato: Marts 16, 2011, 18:41:45 »
Til Fridolin,
jeg er faktisk i gang med noget tilsvarende ved hjælp af et vinkelplan og et billigt "kannibaliseret" krydsbord fra kinøjserland.
Men jeg vil fraråde at sætte det på forsætteren, der kommer for mange svalehaler, og det bliver noget gyngeri.
I øjeblikket er jeg ved at skrabe tværslædens vanger, de var noget slidt. Når det er gjort, så skal jeg skrabe vangerne på
kineserbordet, de er simpelthen for skæve, så man kan godt spare lidt for meget. Jeg tager billeder hen ad vejen, og skal nok
skrive et indlæg, når jeg er færdig, men det kommer nok til at tage mindst en måned.

Man skulle måske have investeret i noget der stod Tyskland eller Schweitz på, men de koster 10-20 gange så meget, bare for en
enkelt akse.

Fridolin

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #7 Dato: Marts 16, 2011, 20:26:46 »
Hej alle.
Mange tak for svar og indput, det er meget inspirerende :)
Og hvis der er andre der ligger inde med viden, ville det være super at høre.

Jens.
Da pladsen jeg har, er ved at være på stadiet, hvor der nærmest skal noget ud, før andet kommer ind, er jeg nu sikker på at fræserslæden er en lille fin løsning for mig.
Så må jeg se om den opfylder mine behov.

Mogens.
Gode billerder der.
Og som andre har kommenteret, ser din opstilling og dine ting super fine ud :)
Det er absolut noget jeg vil følge op på, og få fabrikeret en lodret slæde til min.

Palle.
Ja, tror nu oss at det ekstra det etv koster, er rigtig godt givet ud.
Og ser frem til at høre og se hvad du får lavet.
Og min tanke med forsætteren i forbindelse med fræse slæden, så det oss er muligt at grade den, var ikke tænkt som at slæden kun skulle sætte på fortsætteren, men nærmere at den skulle "støtte" sig til denne, og fastspændingen skulle ligge an på tværslæden, så stabiliteten bevares, og har lidt i tankerne, at måske noget lazer skåret plade på omkring de 15 mm med diverse afstivere og langhuller i påkrævet længde kunne gøre det.
Men det er kun på tanke plan endnu og lytter meget til jeres erfaringer.
Og jeg vil oss følge projektet op med tekst og billeder.
Og nu skal jeg så oss lige finde en slæde der kan gøre fyldest, og hvis i ved hvor en sådan kan findes, hører jeg meget gerne fra jer :)
Mvh Fridolin




Fridolin

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #8 Dato: Marts 19, 2011, 13:06:47 »
Her er lidt inspiration til dem der tænker på fræser slæde til bænken, eller andet.

http://www.google.dk/images?q=milling+slide&um=1&hl=da&rlz=1R2SUNC_daDK390&prmdo=1&prmd=ivns&ie=UTF-8&source=univ&sa=X&ei=CJmETabJJtGbhQfRuLzRBA&ved=0CE8QsAQ&biw=1050&bih=493

Klik på firkant "vis flere resultater" i bunden af billed serien, og der kommer en masse flere frem, og ikke kun med milling slides.

Og lige en rettelse, min center højde er da ikke 210, men 152 mm, ved ikke lige hvor jeg fik det andet tal fra ???
Og kan så ikke lige finde ud af at lave et mere simpelt link til siden, så derfor denne smøre :-\
Mvh Frido...

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #9 Dato: April 02, 2011, 17:22:23 »
Der var denne fine lille fræse slæde med til min Weiler som jeg lige har købt:



Men nu er jeg selvfølgeligt lige "kommet til" at købe en fin lille værktøjsfræser, så jeg har den jo i overskud, hvad kan man være bekendt at tage for sådan en?

Fridolin

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #10 Dato: April 03, 2011, 09:23:32 »
Hvad er målene på planet og hvor stor er vandringen?
Og hvor store er sporene til T boltene?

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #11 Dato: April 03, 2011, 11:21:48 »
Vent slut (man er vel gammel militærmand)  ;D

Jeg kan ikke svare mht spor størelse før end imorgen, men den har ca 100 mm i vandring på slæden

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #12 Dato: April 03, 2011, 12:01:01 »
en fin lille værktøjsfræser
Hvilken fræser (jeg har måske bare overset et indlæg fra dig)?

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #13 Dato: April 03, 2011, 12:33:09 »
Jeg fandt en gammel schaublin 13, nej du har ikke overset en post, jeg har bare ikke postet noget om den endnu  ;D

Bare roligt der kommer billeder af den senere

Kasper

  • Gæst
Sv: "Fræser slæde" til drejebænk.
« Svar #14 Dato: Maj 08, 2011, 14:16:37 »
Hej

Jeg er ny her og og tilmeldt mig da jeg har fået fat i en gammel Price drejebænk (dansk-produceret, Odense).
Den trænger til lidt optiske restaureting, men er ellers stort set ok.

Jeg kunne dog godt tænke mig en fræseslæde, som passer til den, så hvis nogen her ligger inde med én er jeg meget interesseret i at høre derom.

Jeg ved at der blev produceret fræseslæder til disse drejebænke, men har ikke kunnet lokalsiere nogen.


Mvh

Kasper
Sønderborg