Forfatter Emne: hej jeg er ny her  (Læst 9261 gange)

møffe

  • Gæst
hej jeg er ny her
« Dato: Februar 23, 2011, 21:10:56 »
lige en hurtig info om mig selv.

navn

Poulerik men alle kalder mig møffe. pga mit arbejde med grise.

daglig stilling er driftleder.

jeg har været 1 år i voskenlære som industritekniker men sprang fra efter 1 års praktik da jeg detsværre var i læes under mesterlære og da virksomheden ikke var gearet til at lære mig nok og krisen kom samtidig valgte jeg at springe tilbage til det fag jeg startede ved i 1995 da jeg var 15.

så jeg er 31år har kone, hund og en 3-4 biler. alt fra ford. og 3 af dem med mærket cosworth på.

jeg har fulgt med på sidelinjen herinde et par uger da jeg har besluttet at finde en lille drejebænk.

jeg har kikket på weiler,weiss etc. men er nu faldet over denne http://www.dba.dk/metal-drejebaenk-maximat/id-72213642/

og har aftalt med enken af den orginale ejer af den at jeg skal kikke på den her på søndag, da hun ikke kunne besvare mine spørgsmål omkring pinolhøjde og hvilke værktøjer der er med og naturligvis hvilken type gear. og sidst men ikke mindst om den er i tommer eller MM opdeling.

er der nogen her inde der kender denne model?

jeg skal bare bruge en med minimul 125mm pinolhøjde (gerne mere) 220V (400V 16A kan klares) og ellers bare tilspænding på det ene plan som minimum.

den skal bruges til at drejeg lidt studser i jern. men ellers alu og pom bøsninger. så ikke de store krav.

så kom frisk med hvad i ved.


jeg søger også en lille fræser til det samme. nogen der kender nogen med sådan en i ca samme prisleje (5-6k)


Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #1 Dato: Februar 23, 2011, 22:14:07 »
Hej møffe

Velkommen her i forum, håber du får mange gode stunder her, der er mange kompetente og hjælpsomme personer her.

Den drejebænk du har set på kender jeg ikke, men ud fra billedet at dømme er der tale om et røverkøb.

/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Fridolin

  • Gæst
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #2 Dato: Februar 23, 2011, 22:32:48 »
Hej.
Hvis du kigger den engelske side af:
http://www.lathes.co.uk/
er der måske info du kan bruge, kig under
Machine- tool information og så Maximat, eller brug dette link:
http://www.lathes.co.uk/emco/
Mvh Fridolin

Fridolin

  • Gæst
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #3 Dato: Februar 23, 2011, 22:41:21 »
Bænken er vist en:
1960s Mk. 2 Maximat "Standard" Model 3000 Universal Machine Tool

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #4 Dato: Februar 23, 2011, 22:45:21 »
Velkommen til.

Jeg kan måske hjælpe med en fræser, men du skal minimum smide 2500 oveni de 6000 kr

Arboga U2508 Bore/fræsemaskine og kvalitetsmæssigt langt over kinøjserniveau.


Mht til drejebænken, så vil jeg mene at den ikke er de 6000 kr værd, men det er altså svært at vurdere kun ud fra et billede. For mig handler det om hvilket og hvor meget udstyr der er til, samt maskinen generelle tilstand (den ser godt brugt ud) Hvis den feks. har været brugt med et slibeagregat eller tilsvarende, så er den lige til skrotkassen, eller hvis den er fyldt med slagmærker i vangerne. Vurdering af maskiner på billeder er som svært, så her kommer et eksempel fra virkligheden...

En god ven af mig har via Ebay i Frankrig lige købt og fået transporteret en Schaublin 160 drejebænk hjem, og af uransagelige årsager havde sælger ikke oplyst den fulde sandhed om tilstanden. Den havde stået på et autoværksted og var tydeligt mishandlet og havde blandt andet været brugt til slibning, dette kunne dog ikke ses på billederne. Nu er Ebay et rigtigt sikkert handelssted, så sælger fik valget mellem at slå 29000 kr af prisen + 4000 kr til transport, eller afhente bænken i Danmark for egen regning, og så betale det hele tilbage. Det endte lykkeligt med at min ven nu har en schaublin 160 til 19000 kr, og så er han aktiveret et par måneder, med bygning af en vangesliber, og så ellers skifte hele elnettet i den, og så ellers få den malet og trimmet igen, men så har han også en fuldblods Schweizer til et par hundrede tusinde stående  ;)
« Senest Redigeret: Februar 23, 2011, 22:57:36 af Dr. Metallic »

møffe

  • Gæst
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #5 Dato: Februar 24, 2011, 08:55:10 »
Hej møffe

Velkommen her i forum, håber du får mange gode stunder her, der er mange kompetente og hjælpsomme personer her.

Den drejebænk du har set på kender jeg ikke, men ud fra billedet at dømme er der tale om et røverkøb.



mange tak. og da jeg har fulgt med på sidelinjen så er jeg ikke i tvivl om hvad personer er tilstede. og jeg er sikker på jeg får brug for lidt "guld" i fremtiden.



møffe

  • Gæst
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #6 Dato: Februar 24, 2011, 09:00:25 »
Dr. Metallic
jeg er meget spænt på at se hvad det er for noget. i mine øjne er fordelen at den er før kineser tiden (ikke noget ondt sagt om dem) og forhåbelig også i en sådan kvalitet at den kan bruges i mit hobby værksted.

jeg er naturligvis klar over at slub i vanger og generelt hele maskinen er et NOGO. og derfor er det også interessant hvad det er for noget.

lige som jeg kan se det så er der også en del toolbits på billedet. dvs at man kan være heldig at det er en ældre mand der er død fra den og derfor noget der har været passet og plejet. men da jeg kun vil have platter så skal muligheden for at få holdere jo også være til stede.

så alt i alt så ser jeg frem til at se hvad det er for noget.

detsværre har jeg ikke lige en 8-9k til en fræser PT. så jeg må lade dig beholde den fræser eller sælge den til anden side. men tak for budet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #7 Dato: Februar 24, 2011, 10:39:10 »
Hej Møffe og velkommen til :)

Umidelbart ser drejebænken ok ud, men vær opmærksom på, om den er med kugle/rulle-lejer i spindelen. Hvis den er med bronzebøsninger, kan det godt give problemer, især hvis du vil dreje med hårdmetal-platter.
Ofte vil maskiner, med bronzebøsninger i hovedspindlen, ikke kunne køre ret mange o/m.
Hvis du vil skære gevind på den, er det jo også vigtigt, at den kan skære såvel tomme, som metrisk gevind.

Hvis der er meget udstyr med, det kunne være firklo, kloplan, drejestål, osv.
Er prisen ikke helt skæv, hvis der kun er som billedet, ville 5000 kr. nok være mer rimelig.
Sørg for der er både udvendig, og indvendige kløer med til trekloer, selvfølgelig et hit, hvis der også er bløde kløer med.
En fast, og en medfølgende brille er jo også rar at have,

Hvis du er heldig kan der måske, følge forskellige materialer med, såsom akselstål mv.
Snittapper og bakker er jo også en rar ting, at få med.

Hvis fræsebehovet ikke er det helt store, kan en fræseslæde til drejebænken jo være en god løsning (billig, og pladsbesparende)

mvh jens
« Senest Redigeret: Februar 24, 2011, 10:44:56 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #8 Dato: Februar 24, 2011, 15:44:29 »
Jeg så tilfældigt der ligger en manual til maskinen her:

http://peecee.dk/upload/view/292270

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #9 Dato: Februar 24, 2011, 16:12:28 »
Og en reservedelsliste:

http://peecee.dk/upload/view/292273

Jeg er misundelig på den nye ejer!

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227

vest-jyden

  • Gæst
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #11 Dato: Februar 24, 2011, 23:01:56 »
Hej og velkommen


Ja, billeder kan være sminkede. Det så jeg da jeg også fandt en brugt Emco sidste efterår. Den så flot ud, men stod på et beskidt værksted sammen med en masse andet skrammel og skrot - og der var en del halvfærdige drejebænke imellem.

Jeg kiggede også på Veiss og var nede i Tørring og kigge, men ville sove på det. Jeg fandt så heldigvis samme dag en brugt Myford,som rent faktisk dækkede mit behov og med en masse tilbehør af forskelligt slags - så den har jeg haft en del gælde af - og så fik jeg nærmest drejebænken i nakken.

Jeg håber, du bliver glad for den hvis du køber den.

mv
Flemming
 ;D

møffe

  • Gæst
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #12 Dato: Februar 25, 2011, 22:33:34 »
ja nu bliver det jo lidr spændne da sælger ser ud til at have flere besøgnde til samme dag.

så jeg kikker allerede vidre. hvis jeg ikke vinder kapløbet.

of faldt over denne http://www.dentool.dk/Boxford-Drejebaenk-2394.htm

nu er der ingen pris. men er det noget kendt?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #13 Dato: Februar 25, 2011, 23:16:43 »
Boxford er en rigtig god drejebænk, jeg har selv en, dejlig nem og ukompliseret drejebænk.

Der er en til salg her, dog er prisen alt for høj, sælgeren har før haft drejebænke til salg, både på DBA og QXL, og altid ret så dyrt.
http://www.dba.dk/metaldrejebaenk-boxford-model/id-72136852/


Hvis du først har fået kik, på en fin drejebænk, som den du linker til i dit første indlæg, så er det bare med at komme ud og se den i en fart, de rigtig gode tilbud, er som regel hurtig solgt...

mvh jens
« Senest Redigeret: Februar 25, 2011, 23:23:09 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

møffe

  • Gæst
Sv: hej jeg er ny her
« Svar #14 Dato: Februar 26, 2011, 09:09:25 »
det er også planen. men hun var afsted til søndag og hun er åbenbart ikke en evt køber tro så vi er flere om buddet.