Forfatter Emne: Vesuv drejebænk,gevind  (Læst 10456 gange)

bramataro

  • Gæst
Vesuv drejebænk,gevind
« Dato: Januar 08, 2011, 19:44:10 »
Jeg har købt en gammel Vesuv nr 1652 remtrukket, model ?.Er der nogen der ved hvordan man laver mm gevind  stigning 2 og 3.
Der er en masser tandhjul med, men ingen tabel der viser hvilke tandhjul der skal bruges.Jeg er ny i drejefaget

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Vesuv drejebænk,gevind
« Svar #1 Dato: Januar 08, 2011, 22:27:48 »
Der er snak om Vesuv'er i dette link:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/topic/aff/25/aft/53194

I et indlæg refereres der til:
http://www.lav-det-selv.dk/Portals/0/activeforums_Attach/Vesuv_gear_ny_1430.txt
http://www.lav-det-selv.dk/Portals/0/activeforums_Attach/Vesuv%20Whitworth%20tpi-ny-_1429.txt
http://www.lav-det-selv.dk/Portals/0/activeforums_Attach/Vesuv_metrisk_gevind_ny_1428.txt

Der er også en bruger Steffen77, som tilsyneladende har et Vesuv-museum.
(Desværre har du - som så mange andre medlemmer her - ikke skrevet i din profil, hvor i landet du bor, så det er muligvis uinteressant at der måske er et museum i Odense.)

Håber, at du kommer videre.

bramataro

  • Gæst
Sv: Vesuv drejebænk,gevind
« Svar #2 Dato: Januar 09, 2011, 10:36:23 »
Hej Erlingsj
Tak for links. Jeg forstår ikke helt den tabel over tandhjulene
så hvis der er en der kan forklare hvordan de skal sidde ville jeg være taknemmelig.
Jeg har sat nummer på vedhæftede billeder så er der en chance for at jeg kan klare det   ???
Hvad er pitch?  og hvad er  gear ratio?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Vesuv drejebænk,gevind
« Svar #3 Dato: Januar 09, 2011, 19:24:41 »
Lad mig sige med det samme, at jeg er begynder, og aldrig har arbejdet med en maskine, der ligner din. Du skrev selv: "Jeg er ny i drejefaget", så det er din egen skyld, hvis det jeg skriver er for udpenslet formuleret  ;)
_____

Sådan som din bænk er sat op, har tandhjul 2 kun til formål at overføre fra 1 til 3, det ændrer ikke i sig selv noget på gearingen.

Hvis motoren trækker på 1, som fx. har 36 tænder, så vil hjulet på 2 rykke 36 tænder, hver gang 1 har kørt en omgang, og de samme 36 tænder vil hjulet på 3 have drejet sig.
Gearingen opstår hvis der fx er 72 tænder på hjul 3. Det medfører, at en omgang på 1 kun vil dreje 3 en halv omgang rundt, og at du har opnået en nedgearing på 36:72 ( 1:2 eller 0,5 - tre måder at betegne den samme udveksling).

På både 1 og 2 er der lidt længere aksler - faktisk har begge to aksler, der tillader at der sættes to tandhjul på hver, mens 3 altid kun har plads til netop ét tandhjul.

Hvis du vender 1, så tandhjulet sidder yderst og bøsningen inderst, kan du sætte et lidt mindre hjul inderst på 2 - og flytte armen lidt - så 2 har indgreb med 1 på det yderste hjul og 3 på det inderste. Der skal så ikke være en glat bøsning på 2.

Nu begynder det at betyde noget, hvor mange tænder der er på de to hjul på aksel 2 - lad os sige at det tandhjul, der rør aksel 1, har 108 (3*36) tænder, mens det der rammer 3 kun har 60. De 36 tænder fra 1 skal køres tre gange rundt før 2 har roteret en omgang. Forholdet er 36:108 eller 1:3. Det lille tandhjul på 2 vil kun sende 60 tænder videre til 3 hver gang 2 har rykket sig en omgang (og 1 altså har roteret 3 omgange).
Sætter du nu et hjul med 90 tænder på 3, så vil du hver gang hjul 2 har drejet sig en omgang kun dreje hjul 3 med 60:90 eller 2/3 omgang.
Du ender altså med at have nedgearet omdrejningstallet på 1 til først 1/3 hvoraf du kun overfører 2/3 til aksel 3. 1 omgang på 1 bliver til (1/3)*(2/3) = 0,222222222... omgange på 3.

Du kan også bytte om på hjulene, så 1 har de 90 og 3 de 36 tænder (på 2 bytter hjulene plads).
Nu bliver beregningen, at 1 omdrejning af 1 giver (3/1)*(3/2) = 4,5 omdrejninger af 3. Du har gearet op.
Det er ikke alle kombinationer af tandhjul, der kan nå sammen, men du kan jo forsøge dig frem.

_____

Håndtag 4 bestemmer, hvor meget du nedgearer omdrejningerne fra aksel 3. Du kan se i tabellen til højre for håndtag 5, at hvert hak mod venstre på 4 giver en fordobling af antallet af omdrejninger på indgangsakslen til gearkassen, der styres af håndtag 5.

5 på sin side neddeler til lavere hastigheder.
Med 4 i hullet helt til højre, kan du se på tallene i øverste række over 5.
Med 5 helt til venstre får du et lille tal, mens det helt til højre udløser et stort tal.
Tallet er udtryk for, hvor mange omgange der er pr tomme (TPI eller Turns Pr Inch) ved tommegeving. Modsvarende skriver man hvor mange omgange pr 1 cm, der er i metriske gevind.

Et lille tal betyder, at slæden bliver trukket hurtigt sidelæns, mens et højt tal betyder, at der kun flyttes et ganske lille stykke vej for hver omdrejning.

Umiddelbart ligner de tal, der er i tabellen, TPI, jeg har svært ved at forestille mig et gevind med en stigning på 44 omgange pr cm. Hvis det er korrekt (og det er et stort hvis her), så vil du ikke uden videre kunne lave metriske gevind på bænken på andre måder end med tappe og bakker.

Tallet for hvor hurtigt slæden bevæges sidelæns siger også noget om, hvor tykke spåner, der tages. Jo større tal, jo tyndere spåner og jo glattere en overflade får emnet.

« Senest Redigeret: Januar 09, 2011, 19:29:20 af ErlingSj »

bramataro

  • Gæst
Sv: Vesuv drejebænk,gevind
« Svar #4 Dato: Januar 09, 2011, 20:13:56 »
Hej Erling
Det var noget af en smøre, tusinde tak for det. Jeg går straks ud til maskinen og går i krig, det er altså meget meget spændende.
Hilsen
Peter

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Vesuv drejebænk,gevind
« Svar #5 Dato: Januar 09, 2011, 20:34:51 »
Det var noget af en smøre, tusinde tak for det. Jeg går straks ud til maskinen og går i krig, det

Jeg har skannet nogle sider fra en gammel bog, måske de kan hjælpe dig lidt på vej.

http://www.sandcastle.dk/artikler/Vekselhjul.pdf

bramataro

  • Gæst
Sv: Vesuv drejebænk,gevind
« Svar #6 Dato: Januar 11, 2011, 19:38:34 »
Hej Max
Mange tak for dokumenterne.
Sammen med beskrivelsen fra ErlingSj og dine dokumenter(+5 timer) er det lykkedes mig at lave en stigning 2mm. Det var ikke nemt, men spændende, det er som at få en ny drejebænk.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Vesuv drejebænk,gevind
« Svar #7 Dato: Januar 11, 2011, 20:18:56 »
Hej

Rigtig rart at du kunne bruge papirene, de er jo gamle, men nok samme årgang som din drejebænk. Måske man skulle scanne resten af bogen også ?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Vesuv drejebænk,gevind
« Svar #8 Dato: Januar 14, 2011, 19:18:34 »
Det var dog en herlig ide, du fik der.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Vesuv drejebænk,gevind
« Svar #9 Dato: Januar 14, 2011, 20:03:53 »
Det var dog en herlig ide, du fik der.
Hej Erling

Mener du at jeg skal scanne bogen ?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Vesuv drejebænk,gevind
« Svar #11 Dato: Januar 15, 2011, 12:10:09 »
Naaa-ja.
Ved nærmere eftertanke må du hellere lade være - med mindre det er over 50 år siden forfatteren døde og alle de andre hysteriske regler omkring ophavsret er opfyldt.