Forfatter Emne: Køle-/smøremiddel ...???  (Læst 11081 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #15 Dato: December 30, 2010, 23:31:53 »
Her er så en vegetabilsk olie til opgaven

http://www.bornefeldt.dk/Milj%C3%B8-Lube

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #16 Dato: December 31, 2010, 10:21:00 »
Skulle bruge nogle stumper til drejebænken og købte 5l med fra Chronos LTD, 5 Litres Multicut Soluble Oil  (Ref: MG5), http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/Engineering_Menu_Oils__Lubricants___Adhesives_etc_439.html, 25£ for 5l, jeg skal bruge en ret stor mængde væske til mit overkill køleanlæg så der ikke kommer luft i pumpen, for så bliver det rigtig sjovt at stå ved fræseren men der jo ikke mig som skal smøres  :D :D.
Claus. 
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Palle

  • Gæst
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #17 Dato: Januar 18, 2011, 19:50:58 »
Nu er det jo ikke så mærkeligt, at nogen forsøger at bruge sæbe som kølemiddel. Man brugte det i gamle dage, og ja man kaldte det faktisk sæbevand.
Det var sæbespåner, ikke brun sæbe (der er for meget lud i). Ideen er at man skal fjerne overfladespændingen (rent vand perler bare af). Når det så
begyndte at stinke, så hældte man klor i, til at tage baktusserne. Folk på maskinfabrikker havde altid problemer med huden.
Spørg en lokal maskinfabrik om hvad de bruger, og prøv at liste lidt ud af dem, uanset prisen!
De moderne kølevæsker er mere venlige og bedre, men de er også dyre.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #18 Dato: Januar 18, 2011, 20:10:40 »
Faktisk stammer begrebet sæbevand fra tiden før man fik de typer sæber man kender idag. Man brugte Kalisæbe, eller kalcineret soda, det åd forøvrigt malingen af maskinerne. Jo det var hyggelige ting.

vest-jyden

  • Gæst
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #19 Dato: Januar 18, 2011, 23:13:50 »
Hej

Det var vist mig, der bragte sæbevand på banen. Vi er sikkert en del, der ikke har tank på drejebænken - så lidt køling i en lille flaske er nok det der er aktuelt her - og da man sikkert tører maskinen af efter opgaven er det jo ikke noget der står og bliver surt eller harsk - så det er jo billigt at tage en smule af "mutters" sæbespåner.

Jeg kan da nemt få adgang til rigtig kølevæske - jeg bor lige overfor et værksted hvor de har CNC maskiner så det er da ikke det der er problemet, jeg nævnte blot hvad jeg havde læst i et gammelt tidsskrift fra "GørDetSelv"

Til en tank vil jeg nok også anbefale det rigtige kølemiddel.

mvh
Flemming

ksor

  • Gæst
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #20 Dato: Maj 14, 2012, 14:46:21 »
Ja, så er problemet der igen - hvor fårman fat i det skidt ?

Randers Tekniske har ikke længere Gulf 4-5 Ltr dunke til små kr. 300,-

Nu prøver jeg også de der Cronos i UK, hvis det ikke er for dyrt at få sendt herover - det KAN jo være der ryger lidt andet værktøj med også, så bliver fragten det jo "billigere" - ikk' ?

Sæbespåner - der bruger jeg ALDRIG mere - jeg prøvede i en afkorter, og det endte med en 10 ltr stinkende ulækker snotklat, man skulle have ud af tanken - gør det ALDRIG igen !

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #21 Dato: Maj 14, 2012, 16:17:53 »
Har du ringet og spurgt i Randers Tekniske foretning?
Jeg har for en måned siden, købt en 1 liters boreolie, da mener jeg da også er stod 5 liters.

For en del år siden på mit tidligere arbejde, forsøgte vi med soda, det fungerede som sådan fint, det værste var det dannede en hvid belægning på vanger mv. og var lidt hård ved malingen.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ksor

  • Gæst
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #22 Dato: Maj 14, 2012, 16:22:32 »
Ja, jeg har mailet sammen med dem flere gange.

Jeg tror ikke de gider det småtteri med 5 ltr - de kan skaffe Rocol på en uge, men jeg vil sgu' ikke give kr. 700 for 5 ltr kølemiddel !

Så nu er det bestilt i UK ... billigere INKL. fragt !