Forfatter Emne: Køle-/smøremiddel ...???  (Læst 11080 gange)

ksor

  • Gæst
Køle-/smøremiddel ...???
« Dato: Oktober 11, 2010, 12:55:27 »
Nu kan mit smøremiddel ikke spædes op med vand mere - det er begyndt at give rustpletter !

Jeg har før brugt noget fra ROCOL (helt lysegrønt - næsten selvlysende) dyrt ad H....... til og sikkert giftigt m.v.

Jeg var kort ansat på en virksomhed (som IT-udvikler), hvor man brugte ufortyndet palmeolie.

Hvor får man fat i det (50-100 ltr) og hvad koster det ?

sneseretorp

  • Gæst
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #1 Dato: Oktober 12, 2010, 12:05:37 »
Nu da du har startet en tråd om smøre/køle middel.

Jeg har ikke mulighed for at have varme på i mit værksted, så jeg bruger Hanstholm habit nå det blive koldt. Men hvad gør jeg ved smøre/køle middel beholderen og pumpen, kan man frostsikre smøre/kølemidlet på nogen måde. Da det ville være kedeligt hvis beholder og pumpe tager skade af at væsken fryser.

Alfred der stadig mangler at tage bileder af værkstedet.

ksor

  • Gæst
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #2 Dato: Oktober 12, 2010, 12:15:12 »
Nu handler denne tråd om PALMEOLIE og hvor man får det og til hvilken pris - det tror jeg ikke fryser !

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #3 Dato: Oktober 12, 2010, 22:48:24 »
I 70erne blev der eksperimenteret meget med alternativer køle-smøremidler.
Jeg har testet brun sæbe på en drejebænk, det var noget forfærdelig fedte og stinkende skidt som vi hurtig holdt op med. Jeg tror ikke palmeolie kan køle godt nok, det må også efterlade emne og maskine godt fedet, jeg tror også det bliver harsk med tiden.
Ja det var jo ikke et svar på dit spørgsmål ksor, men min mening. Jeg ville købe noget rigtig køle-smøreolie, der findes billigere mærker end Rocol

sneseretorp
En 4-5% opløsning af køle-smøremiddel vil jeg gætte på fryser hvis temperaturen kommer under en 3-4 grader, du kan jo tilsætte lidt antifrostvæske (det er sikkert giftig af h-til så masser af udsugning).
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

vest-jyden

  • Gæst
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #4 Dato: December 30, 2010, 22:29:54 »
Hejsa

Jeg har læst i et "GørDetSelv" blad nr. 12. 1983, at man til stål kan fremstille kølemiddel af sæbespåner og vand.

De skriver, at det er lige så godt, som det boremælk man køber til dyre kroner, men er der nogen, der har prøvet dette.?

Det er da ihvertfald en noget billigere løsning og hvis det virker fint er det da en løsning jeg også kan tilslutte mig.

mvh
flemming

 ;D ;D

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #5 Dato: December 30, 2010, 22:39:25 »
vest-jyden
Læs indlæget lige før dit.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

vest-jyden

  • Gæst
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #6 Dato: December 30, 2010, 22:42:52 »
Hej Frylund


Det var ikke brun sæbe som tidsskriftet mener, men de løse pulverlignende man selv kan blande. Min kone bruger det f.eks. også til vores lædermøbler.

Jeg er godt klar over, at brun sæbe er et andet produkt.

mvh
Flemming

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #7 Dato: December 30, 2010, 22:47:22 »
Hej Frylund
Det var ikke brun sæbe som tidsskriftet mener, men de løse pulverlignende man selv kan blande. Min kone bruger det f.eks. også til vores lædermøbler.
Jeg er godt klar over, at brun sæbe er et andet produkt.
mvh
Flemming

Jeg tror desværre at resultatet bliver det samme, hvad enten man bruger sæbespåner eller brun sæbe.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #8 Dato: December 30, 2010, 22:56:17 »
Nu handler denne tråd om PALMEOLIE og hvor man får det og til hvilken pris - det tror jeg ikke fryser !

Vi havde en stor båndsav der brugte planteolie til smøring, så det bruges.

Og jeg vil tro det kan købes hos LMG.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #9 Dato: December 30, 2010, 23:01:10 »
Det var ikke brun sæbe som tidsskriftet mener, men de løse pulverlignende man selv kan blande. Min kone bruger det f.eks. også til vores lædermøbler.
Hej Flemming

Nu er kølemidler altså ikke noget man tager let på, sådan en kølesump er en ren barkteriekoloni hvis man ikke passer på. Jeg har prøvet at være med til forsøg med vandbaserede sæbeløsninger, med råden kølevæske til følge, betændelser i alle små og store sår, oliefilipenser, og blodforgiftning når det gik rigtig galt.

Så som hobbybruger kan jeg kun sige at selv den dyreste skæreolie er billig og pengene værd.

Find en maskinfabrik hvor du kan handle et par liter ved bagdøren, så er det til at betale sig fra.

vest-jyden

  • Gæst
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #10 Dato: December 30, 2010, 23:02:14 »
Hej Max

Du skriver planteolie, men der er jo flere typer planteolie - kan f.eks. olien fra konens køleskab også anvendes - det er jo også planteolie.

Til Frylund:

Ja, nu læste jeg altså bare den gamle artikel fordi jeg her i vintertid finder de gamle tidsskrifter frem og faldt så bare lige over dette, men alm. boremælk kan nu også blive sur og lugte fælt - især hvis ens maskine står et stykke tid og ikke bliver brugt. Jeg skulle nu heller ikke bruge store mængder af dette kølemiddel - blot lidt i en flaske og så tørre bakken af under når man var færdig.

mvh
Flemming

vest-jyden

  • Gæst
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #11 Dato: December 30, 2010, 23:05:45 »
Hej Max

UPS. Der skete lidt inden jeg fik skrevet, men selvfølgelig kan man sikkert få lidt for et par øller en fredag til middag - og her hvor jeg bor skal jeg blot over vejen for at finde maskinfabrikken.

Jeg tænkte bare på at nogen kunne anvende teknikken til mindre opgaver.

mvh
Flemming

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #12 Dato: December 30, 2010, 23:09:02 »
Hej

Jeg kikkede lige lidt på priser

GLAD BOREOLIE MS 5000
Bruges i en 5% opløsning

1 l   = 90 kr
20 l = 1600 kr

Så der er jo ikke noget man bliver fattig af.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #13 Dato: December 30, 2010, 23:19:24 »
Hej Max

Du skriver planteolie, men der er jo flere typer planteolie - kan f.eks. olien fra konens køleskab også anvendes - det er jo også planteolie.
Hej Flemming

Nej, ikke alle planteolier kan bruges, mange af dem hærder nemlig med tiden og giver en træls belægning på alt de kommer i berøring med. Hvis de bliver for varme indeholder deres dampe sikkert også giftige toksiner som ikke er sunde at indånde.

Så det skal være en olie der er skabt til opgaven. Ring til et par maskinhandlere og spørg om de kender til den slags smøreanlæg som jeg omtaler til båndsaven. Det var meget praktisk da det var virkeligt effektivt, ikke svinede emnerne til og var nemt at gøre rent efter.

Jeg bruger sprit til aluminium. Til krævende opgaver i stål, f.eks. gevindskæring bruger jeg Trefolex skærepaste og til almindelig stålbearbejdning bruger jeg en spraydåse med skæreolie Kema KC-32. Det sprøjter jeg for det meste lidt af ned i en lille beholder og påføre det med en cykellakpensel.

vest-jyden

  • Gæst
Sv: Køle-/smøremiddel ...???
« Svar #14 Dato: December 30, 2010, 23:26:18 »
Hej Max

Nu var det ikke fordi jeg ville anvende de planteolier, men så fik vi da slået fast at planteolie ikke er ens. hæ.hæ.

 ;D

De øvrige produkter kender jeg godt.

mvh
Flemming