Forfatter Emne: Nu også med svejseanlæg  (Læst 4121 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Nu også med svejseanlæg
« Dato: Marts 21, 2022, 08:34:07 »
Hejsa,

Jeg har godt læst debatterne i tidligere indlæg om svejsning hvor stakkels Tommy var så uforsigtig at spørge til hvilket anlæg han skulle købe. Belært af han erfaringer så købte jeg bare en lille brugt co2 svejser til 500,- (Telwin 135). Alternativet ville være tig som jeg simpelthen ikke havde guldet til - eller sagt på en anden måde: Hvis jeg skulle have et tig anlæg så ville jeg have et i en kvalitet som jeg ikke havde råd til  ;)

I første omgang skal det bare bruges til at svejse vinkeljern til den keramikovn jeg er ved at lave. Nu venter jeg lige på at få en svejsehjelm med posten (Speedglas 100V), så må vi se om jeg kan lave noget der er til at holde ud at se på  :)

Men til den faglige debat:

Er der nogen her der har erfaringer med kombisvejserne? Altså dem der både kan bruges til tig og co2(og naturligvis pindsvejsning)? Er det lige så godt som 2 separate anlæg? Kan se de starter på ca 3000,-

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Nu også med svejseanlæg
« Svar #1 Dato: Marts 21, 2022, 11:31:17 »
Hvis du køber en CO2 svejser 160 måske 200 A, så får du aldrig brug for mere. Det skulle lige om du er ved at genstarte B&W. Det første du laver ser forfærdelig ud , men når du har øvet dig i nogen timer så bliver det som meget godt. Køb noget annerkendte mærke så kan du reservedele og så skal du have en flaske så jeg vil tro at det kan fås for en samlet pris på omkring 4000 kr.

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Nu også med svejseanlæg
« Svar #2 Dato: Marts 21, 2022, 21:02:32 »
Er der nogen her der har erfaringer med kombisvejserne? Altså dem der både kan bruges til tig og co2(og naturligvis pindsvejsning)? Er det lige så godt som 2 separate anlæg? Kan se de starter på ca 3000,-

Jeg har par små elektrode svejser 220V , den ene transformer 100A 15Kg., den anden inverter 100A 2Kg. + kabler (planlagt som lader til ca. 500Ah litium batterier. Fint nok til elektroder 2,5 mm. Rigtig fint hvis man ikke gider slæbe 70Kg. + flasker. Dertil har jeg købt for sjov multi Tig/Plasma/Stick . Alt virker fint med elektroder, mens tig giver "Fejl 40" som det ses på billedet. Det er ikke bare lige som jeg troede. Nok er det lejetøj, men det er manden bag arbejdet der er "Fejl 40".  ;) . Da jeg tigede gik det fint indtil jeg så bagsiden. :( Plasmaen har jeg ikke prøvet, men ved, at det er manden bag og ikke udstyret der normalt fejler :(

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Nu også med svejseanlæg
« Svar #3 Dato: Marts 21, 2022, 21:36:04 »
Mange tak for jeres svar  [th]

Hilsen Kenneth