Forfatter Emne: maskinsko boxford  (Læst 7887 gange)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: maskinsko boxford
« Svar #15 Dato: Marts 28, 2022, 20:29:49 »
Jahh rh og mig er ikke altid enige, men det er jo knap så galt....Egne erfaringer er jo ofte de bedste.... [th]

Har kikket lidt i forskelligt litteratur, ved drejebænken og værkstedsteknik....Talt med gamle knoldesparkere a maskinarb og lignende....Ingen steder har jeg fundet den mindste notits om egetræ som egnet til maskinfødder.... ;)

RH har dog ret i at et maskin vaterpas til så lille en bænk nok lige er lidt overdrevet, hvis man ikke har et..... [th]


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: maskinsko boxford
« Svar #16 Dato: Marts 28, 2022, 21:14:21 »
Jeg har jo bare boltet min Boxford direkte fast i betonen, og så "fin oprettet" med et tømre vaterpas. den oppe hvor selve vangerne er skruet på understellet.

Min fræser står på en 30mm tyk støbekrydsfinerplade, og boltet fast i betongulvet gennem træpladen, det fungere perfekt. Men kan faktisk ikke huske hvorfor det blev den løsning  ;D
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: maskinsko boxford
« Svar #17 Dato: Marts 29, 2022, 04:49:43 »
Ville bestemt også vælge den direkte løsning, bænk beton fremfor træ.... [quest]

Mener dog at huske min drejebænk på arb var den direkte løsning, og man kunne mærke vibrationer i beton....Lidt irriterende men har jo ingen indflydelse på resultat...... :)

Træ hører til i et tømrer værksted ]flub[ ]jul[

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: maskinsko boxford
« Svar #18 Dato: Marts 29, 2022, 19:15:41 »
Med frygt for at gentage mig selv, - her kommer så lige et ekstra indlæg.

Træ hører bestemt til i et maskinværksted
Jeg bruger det dagligt, til at beskytte og opklodse emner og maskindele. Fordelen ved træ, er at stål ikke glider særlig nemt på det..



- Det var mit indtryk at man ønskede maskinsko/fødder for at vælge den nemme løsning, og måske for ikke at skulle bore/bolte den fast. (Dette er klart den bedste løsning, som jeg også har nævnt)


En drejebænk i dén vægtklasse vil man have svært ved at finde maskinfødder til, hvor den vil stå 'stabilt'.
Den vil let kunne stå og 'gi' sig lidt. (Det gør begge mine, som vejer 650 og 1150kg)!

Som alt andet man feks skal flytte når det indeholder stål, så er træ den bedste løsning at klodse op på. Netop fordi det ikke giver sig, og slet ikke hvis det er hårdt træ, - og så en lille boxford som skal stå på dét.
Især også fordi en boxford kan stå skævt, og stadig dreje ret. Fordi at underskabet er ret stift.   Derfor er det min erfaring, at det er bedre at den står stabilt  (trykker ens, og hårdt på alle bære punkter) end at den er rettet 100% op, og så på maskinfødder. 


Og selvom jeg selv kender mange maskinarbejdere, og mange af dem meget gamle, - så kender jeg dog ingen der har prøvet så mange ting på deres boxford, for at gøre den stabil, som jeg har

Og ellers ja, jeg ved godt hvor udbredt maskinfødder er på maskinværksteder, og hvor udbredt misforstået det er at de gør noget som helst godt. - andet end at maskinerne er nemme at flytte rundt på, hvis det er.

 

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: Marts 29, 2022, 19:20:25 af RH »

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: maskinsko boxford
« Svar #19 Dato: Marts 29, 2022, 21:32:34 »
Hmmm synes stadig du er forkert på den med træ til opklodsning....Min lille arboga står på nogle små maskin fødder og er helt stabil og rettet op med maskin vaterpas.... [th]Kan desværre ikke se problemet....Min mening er bare træ arbejder en del mere end jern.....Simpel logik.... :) 

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: maskinsko boxford
« Svar #20 Dato: Marts 29, 2022, 21:56:22 »
Jeg kan så ikke se logikken i at træ pr automatik skal 'give' sig mere end gummi.

Og slet ikke på en maskine der vejer så lidt.
Og hvis den ellers står på 4 punkter, og alle er samme materiale, så burde der ikke være meget forskel, hvis nogen overhovedet.

Jeg har selv haft både strands og Arboga'er på gummifødder. Og ikke en af dem har stået fast, overhovedet.
Og det var endda med fødder af kendt fabrikat.


Nå, men uanset hvad, så har jeg da en fordel i denne diskussion, - og det er at jeg har prøvet det selv, på en boxford.




Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: maskinsko boxford
« Svar #21 Dato: Marts 30, 2022, 02:42:46 »
Min drejebænk står på 6 føder som er på limet 5 mm gummi. Den har en vægt på 1300 kg, og den har ikke flytte sig. Men det er heller ikke en Boxford eller hvad i kalder det

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: maskinsko boxford
« Svar #22 Dato: Marts 30, 2022, 05:26:01 »
Næ RH jeg forstår det heller ikke, men det er tilsyneladende fakta....Når jeg retter maskiner op bruger jeg ofte en momentnøgle for at få samme tryk fødderne.... :)

Min arboga er ret høj og den står klippefast på hjemmelavede sko..... [th]

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: maskinsko boxford
« Svar #23 Dato: Marts 30, 2022, 06:03:19 »
Okay, - ja den enes fakta er åbenbart mere værd end den andens



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: maskinsko boxford
« Svar #24 Dato: Marts 30, 2022, 08:13:28 »
For mig er der ét forhold der taler imod at brug træ, og det er er at det ikke er et homogent materiale. Tag to stykker træ (det kan endda være fra samme træ), og udsæt dem for en virkelig hård belastning. Så føler jeg mig overbevist om at man vil kunne registrere en forskel på hvor meget det er deformeret.

Er der så en knast eller lignende så vil der være større forskel. Udtørring vil også få træet til at svinde på forskellig vis.

Jeg tror ikke det er noget der vil have betydning i et hobbyværksted, men alene den principielle forskel er vel det der gør at man ikke bruger den slags materialer til det?

Mvh
Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: maskinsko boxford
« Svar #25 Dato: Marts 30, 2022, 10:27:26 »
Nej selvfølgelig bruger man normalt ikke træ. Det var bare en idé jeg fik, som så viste sig at være den bedste.

Det var fra er meget gammelt egetræs bord/bordplade, så det er nok minimalt hvordan det vil ændre sig i struktur osv.


Gummi ændrer også facon, det har jeg set så tit.  Og især hvis det er en maskine i en vis størrelse, så trykker den ikke ens på alle fødder, og derfor vil gummiet blevet belastet uens, og vil derfor på sigt ændre sig.

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: maskinsko boxford
« Svar #27 Dato: Marts 30, 2022, 11:03:26 »
Sådan et gulv har vi på et værksted på arbejde, og der står endda en mellem stor drejebænk ovenpå.  :D
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: maskinsko boxford
« Svar #28 Dato: Marts 31, 2022, 03:59:00 »
Fedt så fandt jeg lidt litteratur som underbygger min påstand..... [th] Det er en gammel bog, men alle ved jo at i gamle dage var alting jo bedre...... ]kr[ ]kr[

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: maskinsko boxford
« Svar #29 Dato: Marts 31, 2022, 04:01:22 »
Bill....