Forfatter Emne: maskinsko boxford  (Læst 7877 gange)

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
maskinsko boxford
« Dato: Marts 17, 2022, 17:59:40 »
Hej jeg skal udbedre en forsømmelse.
Boxforden er aldrig blevet nivelleret.

Jeg skal have fat i nogle maskinfødder 4 stk. og et maskin waterpas. Måske en donkraft og så bare i gang.

Er der andet der skal tages i betragtning f. eks. minimum størrelsen af sko m.v.
Gode råd og tips er meget velkomne
vh.
Joris





Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: maskinsko boxford
« Svar #1 Dato: Marts 17, 2022, 18:11:51 »
Det kommer an på kg hvor maget vejer den

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: maskinsko boxford
« Svar #2 Dato: Marts 17, 2022, 19:34:40 »
En boxford vejer omkring 300 kg

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: maskinsko boxford
« Svar #3 Dato: Marts 17, 2022, 19:55:15 »
Min boxford stod ikke på maskinfødder.

Personligt kan jeg ikke lide maskinfødder hvis en maskine er for lille.
Den står ofte alt for løst, og vil kunne stå og rokke/vibrerer.

Min stod på små egetræs planker/stykker træ, og ellers bare juster bolte, som så trykkede hårdt på træet grundet det lille 'fodaftryk'.  Den stod forbavsende godt.

Det bedste er at bolte den til gulvet.

Jeg ville heller ikke bruge energi på et maskinvaterpas til sådan en maskine.  Du får ikke noget ud af det, rent nøjagtigheds mæssigt.
Et godt alm vaterpas er alt rigeligt
(Du kan alligevel ikke vride den)
(Jeg formoder den står på et underskab)

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: maskinsko boxford
« Svar #4 Dato: Marts 17, 2022, 20:09:27 »
Tak for råd og vejledning. jeg prøver med egetræ og bolte.
mvh
Joris

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: maskinsko boxford
« Svar #5 Dato: Marts 17, 2022, 20:11:35 »
Vigtigste er at alle bærepunkter trykker lige hårdt/ens

Mvh


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: maskinsko boxford
« Svar #6 Dato: Marts 17, 2022, 20:18:40 »
Min Boxford står på et hjemmelavet stativ, som er boltet direkte fast i betongulvet, jeg har kun rettet ind med et almindeligt vaterpas, men den drejer nu rimelig lige.

Selve maskinen er jo kun boltet fast på understellet med 4 bolte, så skal vangerne "vrides" skal de være i de punkter.

Husk altid at skille tingene ad.

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: maskinsko boxford
« Svar #7 Dato: Marts 17, 2022, 20:51:57 »
Tak Jens. Jeg forstår på det du skriver at din boxford ikke er monteret på et underskab og derfor har du fremstillet et stativ som er boltet i gulvet.

 Er drejebænken så boltet fast på stativet og de 4 punkter hvor maskinen er boltet fast er det der afgør om vangerne vrider.

Det svarer så i mit tilfælde til at maskinen er boltet fast til underskabet på de samme punkter.

 Hvis min maskine er i water langs og tværs så er der ingen vridning. Er det rigtigt forstået?

mvh

Joris

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: maskinsko boxford
« Svar #8 Dato: Marts 17, 2022, 21:15:02 »
Ja min maskine er boltet fast til understellet på samme måde som din er boltet fast.

Når vangerne er i vater hele vejen på tværs, vrider vangerne ikke..

Lige det billede jeg kunne finde af min Boxford..

« Senest Redigeret: Marts 17, 2022, 21:16:59 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: maskinsko boxford
« Svar #9 Dato: Marts 17, 2022, 22:56:48 »
tusind tak.
vh
Joris

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: maskinsko boxford
« Svar #10 Dato: Marts 18, 2022, 16:25:41 »
Jeg ville aldrig som i aldrig stille en maskine op på træ, uanset hvilken træsort det drejer sig om....Træ arbejder meget og jeg mener ikke det er egnet til formålet....

Maskiner skal stå på noget beton eller lignende dødt underlag, og gerne med maskinfødder eller noget lignende imellem.

Klart som rh skriver må fødderne ikke være for store til små maskiner....
 
Og ja jeg synes alle maskiner skal stå i helt nøjagtig vater, så ved man også i tilfælde a fejl at det ikke er maskin opstilling som er problemet....

mvh..

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: maskinsko boxford
« Svar #11 Dato: Marts 19, 2022, 00:46:30 »
Nu laver du 4 runde skiver i 8 mm plade. De skal være 70 mm og et 10 mm hul i midten. Så finder du 4 stk. 10 mm gevindstang og sætter i hulet og giver en svejseklat på bagsiden. Så kan du lige rette under sigen af i drejebænken så det er helt lige. Så limer du et stykke 3-4 mm gummi på undersiden og så nogen skiver og møtrikker og løfter drejebænken op på det. Så er du færdig. Nu kan du juster bænken 4 hjørner op eller ned som det kommer til at passe. Du skal have et maskinvaterpas det kan købes for en billig penge  måske end  kr. 1000 -1500 men så har du til sener brug, og kan bruge det til efterjustering hvis det bliver nødvendig

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: maskinsko boxford
« Svar #12 Dato: Marts 19, 2022, 10:22:32 »
Et maskine watterpas kan købes for $40 ~ca. 275 kr på Aliexpress så det er ikke ruinerende
det der er meget værre er at de sa....  libelle ikke vil blive på midten og den er langsom om at
reagere så det kræver en stor tålmodighed at bruge.
Man vil finde ud af at alt er skævt.

Mvvh JensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: maskinsko boxford
« Svar #13 Dato: Marts 19, 2022, 11:54:22 »

Hvis du har et maskinvaterpas kan du bruge det. Men at gå ud og købe et, 'bare for dette' er i min optik helt hen i vejret, - så ville jeg bruge pengene på noget andet udstyr til værkstedet.

En drejebænk som den boxford, på dét underskab, vil dreje ens uanset om det står i vater eller ej.  Hele konstruktionen er så stiv at du ikke kan påvirke præcisionen ved at stille den 'skævt' op.
Men, som tidligere nævnt skal du bare være sikker på at alle bærepunkter trykker lige hårdt.

Jeg har en drejebænk, som vejer det dobbelte af din boxford. Men er ca samme størrelse.
Den står på 6x hjemmelavet maskinfødder. 10mm tyk plade, som måler 80x80. ( Ca som Hans foreslår)
Den står ikke særlig godt fast. Man kan godt mærke at når man skubber hårdt til den, så kan man rokke den (altså, meget lidt)
Men min boxford, som stod på 4x bolte, spidset lidt, som trykkede ned i noget egetræ, stod bedre fast.
(Træet var kun for ikke at ødelægge gulvet)

Så, for store maskinfødder, eller for lille en maskine er ikke en god kombination.
Personligt ville jeg, hvis jeg fik en ny boxford bolte den i gulvet. Eller eller gøre som jeg gjorde sidst.

Jeg har også haft en lille shaper.
Og da jeg gerne ville have at den stod på 3 støtte punkter (så vipper den ikke på et skævt gulv). Så måtte jeg lave 3x klodser. Også her viste egetræ sig bedst.
Rent stål mod beton(gulv) var også ok, ikke bedre, men ok.
Stål med gummi under gav sig for meget (hårdt industri gummi)

Så i min optik, så er maskinfødder ikke egnet til dette formål....
Især ikke hvis du laver dem så store som foreslået.  Maskinen trykker/vejer simpelt for lidt



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: maskinsko boxford
« Svar #14 Dato: Marts 28, 2022, 20:01:30 »
Tak for alle gode råd og bemærkninger.
Utroligt velgørende med den udviste interesse. Så nu er det bare at smøge ærmerne op :D
mvh
Joris