Forfatter Emne: Drejebænk  (Læst 5219 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk
« Svar #15 Dato: Marts 03, 2022, 11:31:13 »
STATUS:
Det ender nok med at du får ret Hans, og at jeg med JensOCs ord "kommer til fornuft". :D Men den ER altså charmerende, og det var en spændende tanke at lege med. ;)
Den er lidt svær at komme i nærheden af. I morgen - hvis jeg "lige" får en begravelse overstået hurtigt nok. ???

Nå, men den hedder H. Ernault Batignolles HC140. Efterfølgeren (1962) med den anden gevindgearkasse (+ måske andre ændringer) hedder H. Ernault Somua HC280. Altså samme sving som er en tomme mindre end Emcoen. Drejelængden er 10 cmm mindre, og gennemboringen (vist nok) 5 mm mindre.
Somuaen er der tonsvis af, men den ældre model er svær at finde. Han har ingen manual til den, og ALT hvad jeg kan finde, er skrevet på det forbandede franske.

Det der frister mest, er vist de mange let tilgængelige gevind. På den anden side, så har jeg i 10 år aldrig haft brug for flere end jeg har, og hvis jeg (Som Stefan G. ;)) laver 11 skiftehjul (jeg har fiberplader liggende til det) så har jeg endnu flere end den.

Den vejer 3 gange så meget som Emcoen og har 4 hk i stedet for 2, så jo den kan da givetvis bestille noget mere. - Jeg skal ikke dreje skrueaksler til storebæltsfærger. Og i øvrigt lyden den, på de to Youtubefilm jeg har fundet, som en Dronningborg mejetærsker af samme årgang.

Keep i simple: De er sikkert lige umulige at finde stumper til, men Emcoen er faktisk temmelig enkel hele vejen igennem jeg (tror) faktisk ikke, at der kan gå noget i stykker på den, hverken i gearkasser eller andet, som jeg ikke selv KAN reparere.
Jeg VED at jeg ville stå med skægget dybt i postkassen, hvis der skete noget vitalt inde i alt det franske finmekanik.

Præcision kan sikkert tolkes forskelligt, men i min bog laver Stefan Gotteswinter præcisionsarbejde på et højere plan end de fleste. Så rækker den nok også til mit brug.

Den har i øvrigt været på Forum før: https://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=1521.0
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Drejebænk
« Svar #16 Dato: Marts 03, 2022, 12:42:34 »
Du må da bare have en ELS løsning til at lave gevind din EMCO ikke kan klare som den er  :)

Som du beskriver det så synes jeg i øvrigt ikke det lyder som et godt bytte at skifte EMCO'en ud med den. Læg du bare muldvarpen ned i lommen igen  ;)

Hilsen Kenneth

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Drejebænk
« Svar #17 Dato: Marts 03, 2022, 14:16:19 »
Den fransker ville være velegnet til at sno jern til blomster borde, som var på mode
omkring 1950, mine smede brødre som var en del ældre end jeg lavede mange.
Nu skal det hele være ret og firkantet, så du kar altså ikke brug for den Tommy.

Mvh JensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejebænk
« Svar #18 Dato: Marts 03, 2022, 15:10:41 »
Den fransker ville være velegnet til at sno jern til blomster borde, som var på mode
omkring 1950, mine smede brødre som var en del ældre end jeg lavede mange.
Nu skal det hele være ret og firkantet, så du kar altså ikke brug for den Tommy.

Mvh JensOC
Jeg tror ikke maskinerne fra den gang drejer mindre rundt end maskiner fra 'i dag'

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Drejebænk
« Svar #19 Dato: Marts 03, 2022, 15:24:03 »
 Batignolles HC140 er da ganske givet en god og stabil drejebænk, det med lyden skal nok høres i virkeligheden, synes ikke altid det giver det rette indtryk på "film"
Skulle jeg bytte boxforden ud, vil en større spindelboring være et af kravene..
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk
« Svar #20 Dato: Marts 06, 2022, 16:38:09 »
Batignolles HC140 er da ganske givet en god og stabil drejebænk, det med lyden skal nok høres i virkeligheden, synes ikke altid det giver det rette indtryk på "film"
Skulle jeg bytte boxforden ud, vil en større spindelboring være et af kravene..

Du har nok ret i begge dele Jens. Men jeg har 25 mm gennemboring, og bortset fra nogle nye kinesere, er det svært at finde en bænk i en medgørlig størrelse, der har ret meget mere.
De mange gevindmuligheder var som sagt nok det, som trak mest i mig, og prisen var kommet betragteligt ned. Alligevel skulle jeg jo starte forfra med at finde (dyrt) tilbehør den, og jeg synes, at den trods alt er for risikofyldt på grund af alder og mangel på reservedele.
Det er ikke lykkedes at få den at se, så nu har jeg skrevet til køber, at jeg dropper den. :(

Så må jeg nøjes med at glæde mig over min dejlige EMCO :-* og måske købe/lave nogle småting til den.
I morgen er der ENDELIG så meget fritid, at Sørens treklo har en chance for komme til at snurre. 8) ;D OG så er det snart forår. ]jul[ [th] ]flub[
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.