Forfatter Emne: Dreje på 1M ø6 rundstål  (Læst 6978 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #30 Dato: Februar 25, 2022, 17:33:13 »
Koner er guld værd. ;D

Jeg har faktisk en kasse med en adskilt 5 KW industrivarmer, som er det længste, jeg er kommet. ;D

Jeg tænker 5 KW er nok til et ca. 2 L. rum. Der er en 3 trins omskifter. 3 til hurtig opvarmning, 2 til at holde temperaturen og 1 måske til afspænding/quenching - Det var det, jeg havde fantaseret om. ;D  Jeg ved ikke, hvordan det virke i praksis og om varmetrådene kan holde til ligge i riller i "molersten" uden blæserkøling. Så kunne man jo lave nye efter Kenneths opskrift.

Trådene skal dimensioneres korrekt, men kan så sagtens sagtens holde til varmen (det er simpelthen 'bare' OHMs lov man skal bruge) Det med rillerne er faktisk sådan man gør. Køb sten beregnet til det hos fx. ildfastesten.dk. Det er de billigste jeg har kunnet finde. Der skal ikke køling til - tværtimod er det en fordel at den er tæt (til keramik er der nogle forbehold da leret afgiver fugt og dampe, men det skal du ikke bekymre dig om).

PID controllere kan fås programmerbare eller manuelle. Der er ikke en voldsom prisforskel, men det kommer jo an på behovet og hvor meget man gider at holde øje med ovnen :)

https://www.ildfastesten.dk/ildfaste_sten_og_roer/Isolerende-ildfaste-sten

Hilsen Kenneth

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #31 Dato: Februar 28, 2022, 08:24:41 »
Nå det lykkedes at lave gevind i mit M6 rundstål. Jeg valgte at bruge M4.

På billedet med drejebænken kan I se hvordan jeg løste problemet med den manglende plads, men også en løsning for at undgå et piskeris  ;)

Jeg havde dog ikke noget kugleleje at lade rundstålet gå igennem, så jeg kunne ikke køre med andet end laveste omdrejninger(for lige at bore hul).

Jeg kunne ikke dreje rundstålet ned til ø4mm i så lave omdrejninger(har ikke noget HSS stål, kun HM), så derfor brugte jeg løsningen på fræseren som I kan se på billede 2.

Hilsen Kenneth

« Senest Redigeret: Februar 28, 2022, 08:26:33 af Kenneth »

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #32 Dato: Februar 28, 2022, 08:29:53 »
Jeg havde nok valgt at lave hul i begge ender af stængerne og så blot bruge en pinolskrue til samlingen. :) Men godt du tænkte ud af boksen og fik dem lavet. Det bliver fruen tilpas med.. Og Happy wife = Happy Life, det ved vi jo alle sammen!
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #33 Dato: Februar 28, 2022, 08:43:51 »
Jeg havde nok valgt at lave hul i begge ender af stængerne og så blot bruge en pinolskrue til samlingen. :) Men godt du tænkte ud af boksen og fik dem lavet. Det bliver fruen tilpas med.. Og Happy wife = Happy Life, det ved vi jo alle sammen!

Din løsning er da klart nemmest - det havde jeg ikke lige tænk på  :o

Men ja - nu kan vi komme i gang med de tråde  8)

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #34 Dato: Februar 28, 2022, 13:28:45 »

Ja nu vil vi se nogle spiraler  ;D

Og dejligt med lidt alternativ tænkning, med fremstilling af stængerne. ]flub[
« Senest Redigeret: Februar 28, 2022, 13:31:03 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #35 Dato: Februar 28, 2022, 14:18:16 »
Muligvis i den kommende weekend :)

Hilsen Kenneth

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #36 Dato: Marts 05, 2022, 10:08:10 »
Koner er guld værd. ;D

Jeg har faktisk en kasse med en adskilt 5 KW industrivarmer, som er det længste, jeg er kommet. ;D

Jeg tænker 5 KW er nok til et ca. 2 L. rum. Der er en 3 trins omskifter. 3 til hurtig opvarmning, 2 til at holde temperaturen og 1 måske til afspænding/quenching - Det var det, jeg havde fantaseret om. ;D  Jeg ved ikke, hvordan det virke i praksis og om varmetrådene kan holde til ligge i riller i "molersten" uden blæserkøling. Så kunne man jo lave nye efter Kenneths opskrift.

Hej Tommy,

Jeg har lige tjekket vores lille keramikovn på 60L. Den er på 4,5Kw, så 5Kw til din lille hærdeovn er langt mere end der er behov for.

Hilsen Kenneth