Forfatter Emne: Dreje på 1M ø6 rundstål  (Læst 7074 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #15 Dato: Februar 24, 2022, 09:17:07 »
Jeg vidste bare at det ville være en god idé at høre de gamle garvede herinde. Nu har jeg jo en overflod af muligheder at vælge imellem ;)

Tak for hjælpen Jens

Hilsen Kenneth


Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #16 Dato: Februar 24, 2022, 10:15:49 »
Hvad med lodning ?

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #17 Dato: Februar 24, 2022, 10:59:58 »
Hvad med lodning ?

Det havde jeg også overvejet, men jeg mangler flusmiddel og slagsølv - begge ting noget jeg ellers aldrig bruger. Jeg vil også gerne kunne skille det ad igen når det nu er muligt med gevind, spændstifter eller lignende :)

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #18 Dato: Februar 24, 2022, 11:07:04 »
Kunne du ikke bare lave en meter af gangen, og så skrue stangen ud og fortsætte på den måde?
 
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #19 Dato: Februar 24, 2022, 11:10:03 »
Kunne du ikke bare lave en meter af gangen, og så skrue stangen ud og fortsætte på den måde?

I enden af stangen sidder tråden fast og det er det der trækker den rundt om stangen. Samsidig vil det give problemer hvis der er en meter færdiglavet tråd der kører med rundt ude i enden uden at der er en stang i tråden.

Håber det giver mening

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #20 Dato: Februar 24, 2022, 11:13:49 »
Så lige denne video, så giver det mening.

       
                   
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #21 Dato: Februar 24, 2022, 13:40:19 »
Spændende [th] Hvor mange watt er sådan et 6+? m langt varmelegeme på, når du er færdig? og hvor høj temperatur kan det klare?

Nu kom jeg jo igen til at tænke på den lille hærdeovn, jeg somme tider drømmer om. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #22 Dato: Februar 24, 2022, 15:56:47 »
Spændende [th] Hvor mange watt er sådan et 6+? m langt varmelegeme på, når du er færdig? og hvor høj temperatur kan det klare?

Nu kom jeg jo igen til at tænke på den lille hærdeovn, jeg somme tider drømmer om. ;D

Det er en keramikovn og max temp er ca. 1300 grader selvom der sjældent brændes over 1250.

Det er modstanden på tråden der afgør effekten. Jo tyndere og længere, jo mere modstand. De tråde vi bruger er 1,6mm og modstanden er 0,721 Ohm/Meter. Sådan som ovnen er designet skal der bruges 6 tråde på hver 20 Ohm, og hver tråd skal så være ca 27M lang. Når den er vundet op og presset helt sammen er tråden lidt over 2M.

Når ovnen har fuldt drøn på bruger den 14520W (22A på 380V).

Der er mange anvisninger på hærdeovne på Youtube, og de behøver ikke være dyre at bygge :) Jeg skal selv i gang med at bygge en lille prøveovn(også til keramik - fx glasurprøver). Dette for at kunne varme hurtigt op, men ikke mindst for at spare på den nu meget dyre strøm ved at bruge en lille ovn.

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #23 Dato: Februar 24, 2022, 21:27:03 »
Der er mange anvisninger på hærdeovne på Youtube, og de behøver ikke være dyre at bygge :)
Hilsen Kenneth

Ja, jeg har af og til kikket på dem. En lille en med rum som en 1½ l juicekarton ville være super. Det er bare en af de mange planer, som aldrig er blevet til noget. ;)
Jeg tror,at jeg er "kørt fast" ved termostaten et par gange, men det er nok mest en undskyldning. :)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #24 Dato: Februar 24, 2022, 21:44:03 »
Jeg fik krejlet en Emaljeovn den kan gå op til 1000gr, der er ingen termostat men en spændingsregulering, så temperaturen kan justeres, har også et termometer der kan bruges til at kontrollere temperaturen.
Får den dog ikke rigtig brugt, men ganske rar at have stående  :D

Brændkammer: 110 x 65 x 130 mm
Man kan vende den 1/4 omgang, hvis man har brug for højden i brændkammeret.

Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #25 Dato: Februar 25, 2022, 09:05:11 »
Det er faktisk ret simpelt at sætte en PIR controller på en ovn, så det er bare at gå i gang :)

Hilse Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #26 Dato: Februar 25, 2022, 10:57:09 »
Super størrelse Jens [th] Hvor har du "krejlet" ;) sådan en [quest]

Kennneth, Ja det er det såmænd nok. MEN, MEN, MEN der er også SÅ meget andet, der er sjovt. :D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #27 Dato: Februar 25, 2022, 11:09:55 »
Det var på konens arbejde, den skulle smides ud, så hun reddede den til mig  [th]

Kan man få en pir sensor der kan holde til at sidde i ovnen ?

Jeg har et gammeldags termometer, med målesonde, som jeg lige husker kan det tåle 1200 gr c.
Så har jeg en berøringsfri kineser "laser" måler, den kan måle op til 1300 gr c.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #28 Dato: Februar 25, 2022, 12:01:13 »
Koner er guld værd. ;D

Jeg har faktisk en kasse med en adskilt 5 KW industrivarmer, som er det længste, jeg er kommet. ;D

Jeg tænker 5 KW er nok til et ca. 2 L. rum. Der er en 3 trins omskifter. 3 til hurtig opvarmning, 2 til at holde temperaturen og 1 måske til afspænding/quenching - Det var det, jeg havde fantaseret om. ;D  Jeg ved ikke, hvordan det virke i praksis og om varmetrådene kan holde til ligge i riller i "molersten" uden blæserkøling. Så kunne man jo lave nye efter Kenneths opskrift.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje på 1M ø6 rundstål
« Svar #29 Dato: Februar 25, 2022, 17:24:51 »
Det var på konens arbejde, den skulle smides ud, så hun reddede den til mig  [th]

Kan man få en pir sensor der kan holde til at sidde i ovnen ?

Jeg har et gammeldags termometer, med målesonde, som jeg lige husker kan det tåle 1200 gr c.
Så har jeg en berøringsfri kineser "laser" måler, den kan måle op til 1300 gr c.

Ja du skal have det der hedder en Thermocouple type K på godt dansk :) Den kan holde til 1350 grader. Den er ikke helt gratis, men de findes i mange udformninger. Bemærk at det ikke er alle der kan klare samme temperatur. Undlad også at ændre på den medfølgende ledning. Den er "kalibreret" til føleren.

Vi bruger samme type i keramikovnene.

NB: Man kan købe sæt med en PID, et relæ og en føler. køb et relæ af typen "SOLID STATE". Det er en elektronisk komponent i stedet for et mekanisk relæ, og kan skifte lige så ofte man har lyst til uden problemer. Mekaniske relæer gider man ikke høre på hele tiden :)

Hilsen Kenneth