Debat Forum > Gode Links, Tip og Trick

Kløer det ?

(1/3) > >>

JensOC:
Min rejse ud i landet efter kløer gav efter sorteringen 10 sæt a 3 stk
1 sæt passede på min Skanchuck hurra. Resten fordeler sig 6 sæt udvendige
og 3 sæt indvendige.
Så nu skal jeg have rigget mit elektrolyse anlæg til. Det bliver et Royalt svineri
med at skumme slam og skidt fra vandet.
Det bliver sjov at se hvor meget brugbart der bliver.
Jeg melder ud når rust klumperne begynder at tag form.
"Det er bedre at have nogle arrede kløer end slet ingen"
Citat JensOC
Bunkerne til højre er skrot.

Chrismark:
Nu æder elektrolyse også det friske stål og ikke kun rust.
Jeg har god erfaring med citronsyr, har vel brugt 50 Kg. til afrustning. Syren 10-20% er dog langsom, men kan speedes op ved opvarmning eks. 50 C.

JensOC:
Nej elektrolyse æder kun rust partikler, men der bliver huller hvor der er gravrust.
har prøvet det mange gange.
Hvis man vender +%- forkert så har du ret, så bliver dit dyrebare emne til offer anode.

Mvh JensOC

JensOC:
Der er forresten også et sæt med fire kløer og til hørende 10" holder. ]tks[

Den er også i bad et par dage,eller uger, så må jeg jo se om der overhovedet er noget tilbage.

Tommy:

--- Citat fra: Chrismark efter Februar 01, 2022, 12:22:30 ---Nu æder elektrolyse også det friske stål og ikke kun rust.
Jeg har god erfaring med citronsyr, har vel brugt 50 Kg. til afrustning. Syren 10-20% er dog langsom, men kan speedes op ved opvarmning eks. 50 C.

--- Afslutning på citat ---
Det er faktisk lige omvendt Chrismark.
Ved enhver elektrolyse overfører du en strøm af metal ioner fra en positiv donor-anode, som binder sig til metallet på den negative modtager-katode. Det gælder også ved afrustning, og lidt forsimplet så lægger du et ganske tyndt lag nyt jern på, inde bag rusten, som skubber den væk.
Rusten (jernilten) bliver nedbrudt, fordi den i praksis bruges som elektrolyt. Derved bliver rustpartiklerne negativt ladet og trækker over på anoden, når de går løs.

Når du bruger syre, går det meget langsommere fordi der ingen strøm er til at skabe processen, og du nedbryder både jern og rust. Rusten er nemmest at nedbryde, så derfor er den mængde jern du fjerner fra emnet ret begrænset.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version