Forfatter Emne: Nogen herinde der bruger ELS på drejebænken?  (Læst 4199 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Nogen herinde der bruger ELS på drejebænken?
« Dato: Januar 12, 2022, 13:47:55 »
Jeg overvejer kraftigt ELS4 fra Rocketronics, og vil gerne høre andres erfaringer med det, eller andre ELS løsninger.

Det er dyrt, men det er en gearkasse til en Myford også, og så kan man SÅ meget mere med ELS - det er jo nærmest "manuel CNC" selvom det lyder tåbeligt når man stænker over det :)

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Nogen herinde der bruger ELS på drejebænken?
« Svar #1 Dato: Januar 12, 2022, 13:55:35 »
Jeg har aldrig set systemet før der var en herinde der linkede til det.
Det ser smart ud. :)
Eneste anke skulle lige være at det måske er bøvlet at dreje manuelt med det monteret?
Jeg har prøvet Teach-in bænke før, og der føler jeg lidt at man mangler fornemmelsen i håndtagene. Måske det blot er en psykisk ting?

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Nogen herinde der bruger ELS på drejebænken?
« Svar #2 Dato: Januar 12, 2022, 14:01:50 »
Man kan stadigvæk bruge håndtagene, og enten lave det så man fysisk kobler motorerne fra, eller blot slukke for dem så modstanden er minimal.

Jeg tænkte at gøre det sidste - i hvert fald på ledeskruen. På tværslæden giver det nok mere mening at koble den fra da selv en lav modstand måske er lidt irriterende.

Hilsen Kenneth

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Nogen herinde der bruger ELS på drejebænken?
« Svar #3 Dato: Januar 13, 2022, 14:19:46 »
Nå så er der bestilt en ELS 4 Pro. Det nærmeste jeg kan komme beskrivelsen er en "manuel CNC". Men markerer sit nulpunkt og definerer hvad man vil have lavet og trykker på start - og venter :)

Man kan fx:
  • Slå gevind, både metrisk, tomme, multi start, indvendige, udvendige og links
  • Dreje radius, herunder konveks, konkav, elliptisk eller cirkulær
  • Fordybning
  • bore
  • måle vinkler
  • mini-dro indbygget

Den kan i øvrigt holde samme skærehastighed uafhængig af diameter - det hedder et eller andet smart jeg ikke kan huske :)

Det hele løber op i ca. 6400,- + moms(motorer, strømforsyning selve ELS mv). Dertil kommer at man skal have VFD på drejebænken, og der mangler nogle dele til kraftoverføring som forhandleren ikke fører (tandrem og gearhjul eller lignende).

Hilsen Kenneth


Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Nogen herinde der bruger ELS på drejebænken?
« Svar #4 Dato: Januar 13, 2022, 14:23:36 »
Fedt projekt. Det glæder jeg mig til at se dokumenteret. :)
Det kunne jo være der var andre der fik blod på tanden efterfølgende. ;)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Nogen herinde der bruger ELS på drejebænken?
« Svar #5 Dato: Januar 13, 2022, 15:04:34 »
Fedt projekt. Det glæder jeg mig til at se dokumenteret. :)
Det kunne jo være der var andre der fik blod på tanden efterfølgende. ;)

Ja vi må se :) Det var Neubert der linkede til systemet i en anden tråd. Ham gutten her på YouTube renoverer Myford drejebænke på samlebånd og har adskillige videoer hvor han viser systemet.

https://www.youtube.com/channel/UCD1jVjhwma9Ehj8BQqDMPHw

Hilsen Kenneth