Forfatter Emne: Gevindgearkasse ?  (Læst 7897 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #30 Dato: December 19, 2021, 22:37:26 »
Det var så lidt Kenneth
Nogle gange så er det lettere bare at vide billeder eller video
Det er jo så nemt i dag med telefoner der filmer i god kvalitet.

Nu er der jo lidt vej. Men ellers er du altid velkommen til at se den med fingrene.

Men klart ville en Boxford være et bedre valg.
På alle parametre.

2 mænd der er vant til at arbejde kan godt løfte en Boxford, på et plant gulv. En trappe vil knibe
Jeg har selv været med til at bære en ind i et bryggers, igennem en alm facade dør.

Men kan også nemt flytte den på rør eller lign.
Men ned af en trappe skal der en talje eller spil til at holde imod.

Har du ikke et billede af din trappe eller nedgang?


Jeg ved ikke hvad Tommys/Stefans emco vejer?

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #31 Dato: December 19, 2021, 22:53:35 »
Hvordan er sådan en boxford at skille ad? Kan den nemt deles i bord og underskab?

Jeg kan godt tage et billede på et eller andet tidspunkt :)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #32 Dato: December 20, 2021, 00:59:40 »
Jeg skrev med en polsk gut for noget tid siden, på Instagram.

Han skrev at den danske SR80 var en kopi af den polske

Jeg har omvendt også set andre skrive det modsatte.

Var der ikke en mand der skrev herinde, som kendte Gunnar, som havde en forklaring på dette?

Jeg er begyndt at glemme....

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

 Da du købte din egen, og ingen af os vidste ret meget om den, var du faktisk selv medårsag til, at Gunnar Augustinus meldte sig som bruger herinde.  ;)
Hans første indlæg er i tråden her - din egen. :D  Han har skrevet noget mere, som man kan rode efter i søgefunktionen.
https://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=2121.0
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #33 Dato: December 20, 2021, 12:38:24 »
Men kan også nemt flytte den på rør eller lign.
Men ned af en trappe skal der en talje eller spil til at holde imod.

Har du ikke et billede af din trappe eller nedgang?


Jeg ved ikke hvad Tommys/Stefans emco vejer?

Den vejer 170 kg. i sig selv og 243 med understel, som er let at skrue af.
Den kan nemt flyttes af 2 mand, men ned af trappen, er det da nok rarest, at makkeren ikke har kontorjob. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #34 Dato: December 20, 2021, 13:06:25 »
Med den guide til adskillelse som jeg har lagt i "Manualer" (godt nok på en South Bend) så frygter jeg ikke vægten så meget som tidligere - alt med måde naturligvis :)

Tommy det er vægten på en Boxford, ikke? Hvilken model?

« Senest Redigeret: December 20, 2021, 13:10:12 af Kenneth »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #35 Dato: December 20, 2021, 15:31:55 »
Kenneth. Nej det var svar på RHs spørgsmål om vægten på Stefans og min Super 11. Undskyld - det burde jeg have skrevet. :(
Uden at vide det, så er Boxforden nok tæt på dobbelt så tung. Mon ikke Jens ved det [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #36 Dato: December 20, 2021, 15:52:43 »
Min boxford var jo uden det originale understel, men den er forholdsvis nem at adskille, selv hoveddokken er nem at afmontere.
Jeg har selv flyttet rundt på min, uden problemer, dog kun et trin op.

Den her model med underskab vejer knap 310 kg
Så adskiller man i tilpas grad, burde man nemt kunne komme under 100 kg pr del...
Husk altid at skille tingene ad.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #37 Dato: December 20, 2021, 17:04:54 »
Enten den nu hedder SR80 eller BV80, så kunne jeg også godt blive fristet til at indlemme den i maskinsamlingen.
Hvis bare man kunne klare problemet med de to P'er.
(Plads og Penge.)

Her omtaler vore sydlige naboer en russisk (?) version.
Link til download af manual.:

https://forum.zerspanungsbude.net/viewtopic.php?t=33904

Ibot


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #38 Dato: December 20, 2021, 17:07:30 »
Min boxford var jo uden det originale understel, men den er forholdsvis nem at adskille, selv hoveddokken er nem at afmontere.
Jeg har selv flyttet rundt på min, uden problemer, dog kun et trin op.

Den her model med underskab vejer knap 310 kg
Så adskiller man i tilpas grad, burde man nemt kunne komme under 100 kg pr del...

Det undrer mig, at den ikke er tungere. Understellet til en Boxford er noget mere solidt end Emcos.
Jeg har følt og dunket på et ;D fordi jeg synes, at mit eget er for "klejnt", og hvis jeg kunne svejse ordentligt, tror jeg at jeg havde lavet et nyt. Skabene er også upraktiske, og jeg har senere fjernet den "tomme" midterdel, der kun tjener som spånbakke og erstattet den med skuffer. Ok- det øger naturligvis ikke stabiliteten, men skabene er boltet fast på betonsokler.
Hoveddokken er også nem at skru af min, men vi hentede den da to mand i en varevogn, uden at pille andet end understellet af.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #39 Dato: December 20, 2021, 17:18:33 »
Min boxford var jo uden det originale understel, men den er forholdsvis nem at adskille, selv hoveddokken er nem at afmontere.
Jeg har selv flyttet rundt på min, uden problemer, dog kun et trin op.

Den her model med underskab vejer knap 310 kg
Så adskiller man i tilpas grad, burde man nemt kunne komme under 100 kg pr del...

Det lyder fint, tak :)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #40 Dato: December 21, 2021, 09:04:08 »
Jeg er en smule forvirret over det med metriske/tomme maskiner. Jeg er med på at gearkassen kan være metrisk/tomme eller begge dele, men maskinen som sådan kan jo også være enten det ene eller det andet.

Kan jeg som udgangspunkt bare forvente at maskiner her i Europa er metriske, eller er der afhængig af mærket?

Hvad skal jeg vide om det her for at kunne træffe den rigtigt beslutning inden køb?

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #41 Dato: December 21, 2021, 09:40:57 »
Ældre Engelske maskiner vil typisk være med tommegevind.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #42 Dato: December 21, 2021, 11:01:43 »
Kenneth: Nu skal jeg jo passe på, for jeg har jo fundet ud af, at Nortongearkasser er mere kringlede, end som så. ;D

De fleste gearkasser kan begge ting. Det er mest et spørgsmål om, om du vil have mange metriske eller mange tommgevind til rådighed uden at skulle skifte mange hjul. - Den tredje mulighed er, at man f.eks. købe noget som den fine Sjøberg, Søren henviste til, og så bestemme, at man vil lave gevind med bakker og tapper.

DET var filosofien, da jeg allerførst sagde, at du skulle finde ud af, hvor mange gevind du får brug for, og hvordan du vil lave dem. ;)

Der findes ældre metriske engelske maskiner, lavet til det europæiske marked, ligesom Emco findes i en tommemodel til det IKKE europæiske marked. Som Jens siger, så er de første sjældne - og ofte højt prissat.
Jeg ved at på en boxford VSL, er gearkassens håndtag byttet om på de to typer, sså det er let at se. Om det gælder for øvrige Boxford også ved jeg ikke. Myford kaserne ser anderledes ud.

Det er vist den mest uddybende forklaring, jeg kan give dig, og Jens må jo så rette, hvis noget ikke er rigtigt.

Det er kun dig, som ved hvad der er den rigtigt, og har du meget travlt og er i tvivl, så køb noget handy (let at flytte, i en prisklasse der altid kan sælges.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #43 Dato: December 21, 2021, 11:08:55 »
Tak endnu engang Tommy,

Udover gevinddelen så vil der jo så også være tommeinddeling på skalaerne tænker jeg? Men hvis man alligevel bruger digital på den så gør det vel ikke så meget?

Jag har INGEN idé om hvor meget gevind jeg kommer til at slå, men jeg har ikke umiddelbart lyst til at fravælge muligheden. Netop drejebænken er jo god til alle mulige størrelser gevind - også de lidt obskure :)

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #44 Dato: December 21, 2021, 11:14:46 »
De fleste maskiner der er importeret til DK er med mm skala, som minimum på tværslæden, en del af de ældre som min Boxford er ikke født med skala på længdeslæden. (jeg har selv bygget en analog på, )
 
Husk altid at skille tingene ad.