Forfatter Emne: Gevindgearkasse ?  (Læst 7806 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Gevindgearkasse ?
« Dato: December 18, 2021, 11:48:32 »
Nej, jeg skal ikke have ny drejebænk ;) Jeg vil bare altid gerne være klogere, og synes ikke at jeg ville skabe mere forvirring i Kenneths tråd.

I al den snak om emnet, kom jeg i tanke om, at jeg for et stykke tid siden læste om en (temmelig stor men ikke enorm) bænk, hvor man kunne skifte mellem RIGTIG (næsten usandsynlig) mange metriske og lige så mange tommegevind blot ved at flytte et håndtag. Om trapez, modul osv. var det samme, er jeg ikke sikker på, men jeg tror det.

Jeg "mener" også, at den var dansk, et par meter lang - og naturligvis med en VOLDSOMT omfattende gevindtabel i messing.
Lyder det som rent vrøvl, eller er der nogen, som har en ide om, hvilken bænk det kan have været [quest] Jeg tror, at den blev nævnt i en sidebemærkning herinde.
 
« Senest Redigeret: December 18, 2021, 11:50:16 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #1 Dato: December 18, 2021, 13:10:23 »
Mange af de større drejebænke kan lave et utal af gevind stigninger både i mm, og tommer bare ved at rykke rundt på nogle håndtag.
Har kun haft behov for at bytte tandhjul rundt, på store drejebænke, hvis der skulle bruges meget store stigninger, eks til smøre riller, hvor stigningen kunne være fra 100mm til 200mm pr o/m

Hvor de mindre maskiner har et mere begrænset udvalg, og skal der lavers andre stigninger, skal der skiftes tandhjul.
Som min Boxford der har en del stigninger i tommer, men skal der skæres mm gevind, skal der jongleres med tandhjul.

Jeg kunne godt have tænkt mig at det var mm gevindene der havde været let tilgængelige :)

Men Boxforden bliver nok min sidste drejebænk, og den kan da også klare de opgaver jeg har, og hobby må jo gerne være besværligt, og tidskrævende, og ikke mindst rasende dyrt.
« Senest Redigeret: December 18, 2021, 13:19:38 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #2 Dato: December 18, 2021, 14:41:56 »
Jamen så BLEV jeg jo klogere. Tak skal du have. ]tks[
Jeg har åbenbart bare interesseret mig for lidt for større bænke, for jeg blev voldsomt overrasket, da jeg læste beskrivelsen. Tror det var på Tonys Lathe side.

Nå Nå 8) Der er vist ikke stor forskel på vores alder ;) og man skal vel aldrig sige aldrig.
Jeg er glad for min Emco, men havde jeg ikke været for sent ude, så KUNNE det altså godt have endt med den VSL, vi talte om. Der er ikke mange metriske Boxford "ledige", og slet ikke i den klasse.
Nu kom jeg altså for sent, og så er jeg jo nødt til at overbevise mig selv om, at det også var godt nok. ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #3 Dato: December 18, 2021, 15:22:07 »
Hold nu op med at snakke om den Boxford jeg skulle have haft hvis jeg havde haft pengene 2 uger før  - jeg bliver helt dårlig  ;)

Men indenfor emnet: var det 18 forskellige metriske gevind én af dem jeg så kunne slå. Ved ikke om du tænker på væsentligt flere?

Hilsen Kenneth


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #4 Dato: December 18, 2021, 15:56:40 »
Hvis jeg ikke som sædvanligt havde tænkt for længe, så er det nu slet ikke sikkert, at du havde fået den alligevel. ;D

Hvis du mener den jeg læste om, så var det BETYDELIGT mere, men som sagt var den temmelig stor og gammel.
Min egen kan som den står slå 14 metriske og 9 tommegevind. Det har dækket mit behov rigeligt.
Alligevel håber jeg (at få mig taget sammen til) ;) at lave det samme sæt skiftehjul som Stefan. Så har man 27 metriske og 38 tommer + en del trapez og andet godt, som man sikkert (heller) aldrig får brug for. ;)
Jeg ved faktisk ikke, hvad en V10 med Norton gearkasse har.
Edit: Mon ikke det er 3x6 ? altså 18, som du skriver [quest] [quest]

Har du kikket på en SR80. Det er en sød lille dansk kvalitetsmaskine, og så bliver man medlem af et eksklusivt broderskab. 8)
« Senest Redigeret: December 18, 2021, 17:17:06 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #5 Dato: December 18, 2021, 17:19:08 »
Jeg har overvejet SR80, men er den ikke FOR lille? Tænker lidt det samme om Super 7

Men nu hugger jeg din tråd  ;)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #6 Dato: December 18, 2021, 18:17:17 »
Jeg har overvejet SR80, men er den ikke FOR lille? Tænker lidt det samme om Super 7

Men nu hugger jeg din tråd  ;)

Tror de to maskiner minder en del om hinanden, begge findes også uden norton gearkasse, så dem uden skal der skiftes tandhjul til tilspænding og gevind, så styr uden om dem.
Så er SR80 ofte med en hjemmestrikket motorløsning, men kun 4 gear, som jeg husker det.

Myforden har noget ekstra nedgearing, så der kan køres langsomt.
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #7 Dato: December 18, 2021, 18:32:24 »
Min Colchester Triumph 2000 kan slå 39 metriske, 45 tomme, 18 modul og 21 diametral.

Som Jens skriver så kan de fleste i et vist segment slå utrolig mange stigninger uden at man skal stille om. Og der følger derfor sjældent ret mange ekstra hjul med. (1~2) styks.

En Norton gearkasse, som den der hænger udenfor, på boxford, myford og sr80 (samt mange andre) er da bedre end ingenting.  Men ofte skal man alligevel hen og geare om, ved at skifte tandhjul.

Der skal en 'rigtig' gevind/tilspændings gearkasse til for at undgå dette.

Men, - hvor ofte slår man også gevind hjemme?
Jeg har tit fået af vide af folk herinde, at det jo kun er hobby.  Så man har vel også tid til at skifte 1~2~3 tandhjul et par gange om året, - hvis man så også har tid til at stå i timevis og tage tiendedels spåner



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #8 Dato: December 18, 2021, 19:48:29 »
Det er jo desværre netop der, snakken så ofte kører skævt mellem nogle hobbyister og nogle proffer RH.
Når det er hobby på et eller andet (lavt eller højt) plan, så er det noget man gør for ens egen fornøjelses skyld.  Så handler det altså om at finde den kombination af behov, muligheder, ønsker/drømme OG grej, som i videst muligt omfang gør een selv glad og tilfreds.
Om det så er at lege med tandhjul og tiendedele, eller at høvle cm. tykke spåner ved kun den enkelte.

Hans kører på knallert og Villy på Harley, og de ved begge to, hvad der er bedst. :)

God søndag [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #9 Dato: December 18, 2021, 20:00:41 »
Jeg har overvejet SR80, men er den ikke FOR lille? Tænker lidt det samme om Super 7

Men nu hugger jeg din tråd  ;)

Det betyder ikke noget. Jeg har jo fået svar. ;)
Om de er for små, kommer jo an på, hvad du vil lave, og om du synes, at en af dem passer i størrelse til din fræsers muligheder og begrænsninger.
For mig ville valget mellem de to bestemmes af, at det nok er svært at finde en Myford med en metrisk Norton gearkasse. Du læste formentlig også, hvad Jens skrev.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #10 Dato: December 18, 2021, 20:34:32 »
Min kineser Quantum 330x1000 er til mig en god størrelse, forløberne var EMCO 8- Weiss 250- Weiss 280
Jeg hader at skiftetandhjul så min stå til mm gevind, af en eller anden uforståelig årsag viser de en anden gearing
til tilspænding, det er overflødig da der er så mange muligheder for indstillinger.
For et par uger siden skulle jeg bruge et gevind 14 TPI med en lommeregner fandt jeg at det var 1,81 mm pr G.
så det blev 1,8 mm den sidste 1/100 del smed jeg væk, hurra ingen beskidte fingre.
Det jeg vil sige er at der ofte er er et alternativ som kan bruges.

Mvh JensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #11 Dato: December 18, 2021, 22:51:14 »
Jeg har overvejet SR80, men er den ikke FOR lille? Tænker lidt det samme om Super 7

Men nu hugger jeg din tråd  ;)

Det betyder ikke noget. Jeg har jo fået svar. ;)
Om de er for små, kommer jo an på, hvad du vil lave, og om du synes, at en af dem passer i størrelse til din fræsers muligheder og begrænsninger.
For mig ville valget mellem de to bestemmes af, at det nok er svært at finde en Myford med en metrisk Norton gearkasse. Du læste formentlig også, hvad Jens skrev.
Jeg tror også du får svært ved at finde en SR80 med metrisk Norton gearkasse

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #12 Dato: December 18, 2021, 23:05:02 »
Det er jo desværre netop der, snakken så ofte kører skævt mellem nogle hobbyister og nogle proffer RH.
Når det er hobby på et eller andet (lavt eller højt) plan, så er det noget man gør for ens egen fornøjelses skyld.  Så handler det altså om at finde den kombination af behov, muligheder, ønsker/drømme OG grej, som i videst muligt omfang gør een selv glad og tilfreds.
Om det så er at lege med tandhjul og tiendedele, eller at høvle cm. tykke spåner ved kun den enkelte.

Hans kører på knallert og Villy på Harley, og de ved begge to, hvad der er bedst. :)

God søndag [th]
Det kører nok mest af sporet, når man som autodidakt stiller spørgsmål eller søger råd. - Får et råd, men alligevel stiller spørgsmålstegn eller vil diskutere svaret.
Hvis man fra start af allerede ved bedre, hvorfor så spørge? (Og det er ligegyldigt om det er valg af maskiner, skærehastigheder eller noget helt tredje)

(Jeg tænker generelt, og ikke herinde. Og jeg ved at jeg ikke er den eneste der har det sådan)


Nå men jeg undrede mig som sagt også bare over at tiden åbenbart var en faktor, - og nogle gange ikke var, når vi snakker hobby
(Mht at det var bøvlet at skulle skifte tandhjul)
For gider man slet ikke det, så er der ret mange man kan fjerne fra listen relativt hurtigt.


Personligt slår jeg meget sjældent gevind hjemme.
Og havde jeg en bænk med primitiv gevind/tilspændings gearkasse, så ville jeg lave så den kunne kobles fra, hurtigt, (eller fjerne det trækkende tandhjul helt imens) og ellers sætte en motor på tilspændings spindlen/ledeskruen, og så lave den med variabel omdr.  Så ville man kunne justere den trinløst imens den kørte, og opnå perfekt spån kontrol. 



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: December 18, 2021, 23:06:42 af RH »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #13 Dato: December 18, 2021, 23:26:11 »
Ja SR 80 norton gearkasse er også til gevind i tomme stigninger, lidt mærkeligt med en danskbygget maskine.
Så den kræver et konverteringssæt af tandhjul, for at skære mm gevind.

Så har den vist også glidelejer i hovedspindlen, det kunne jeg da godt forestille mig var et minus, men har aldrig kørt med en bænk med glidelejer..
Det skulle være det samme med Myford..
« Senest Redigeret: December 18, 2021, 23:28:21 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #14 Dato: December 19, 2021, 00:05:48 »
Ja SR 80 norton gearkasse er også til gevind i tomme stigninger, lidt mærkeligt med en danskbygget maskine.
Så den kræver et konverteringssæt af tandhjul, for at skære mm gevind.

Så har den vist også glidelejer i hovedspindlen, det kunne jeg da godt forestille mig var et minus, men har aldrig kørt med en bænk med glidelejer..
Det skulle være det samme med Myford..

Jeg har aldrig haft æren af at stå foran sådan en, men den har da metriske spindler og skalaer, og hvis man putter de to tandhjul (se link) i den, har man så ikke også en metrisk gearkasse?

Min Myford havde skalaer i tommer, og "en flok" tandhjul, som man skulle hekse med alt efter hvilke metriske stigninger, man skulle bruge. Jeg kom aldrig til at bruge dem, så jeg kan ikke sige, hvor svært det er. Formentligt det samme som på din.
Om der er 4 eller 5 remgear, har vel ikke den store betydning, hvis der kommer en frekvensomformer foran.
Der står også lidt om spindellejer i linket.
http://www.sr80.dk/teknik.html
« Senest Redigeret: December 19, 2021, 01:15:32 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.