Forfatter Emne: Jeg skal have mig en drejebænk  (Læst 17191 gange)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #90 Dato: December 23, 2021, 12:00:04 »
Glædelig jul til dig også Hans. ]jul[ og tak for historien. [th]

Du må jo snuppe en ekstra juleøl af de gode, for at mindes Harry :) og så glæde dig over de gange, du selv har været "Harry" for andre bl.a. herinde. Tak for det også. ]tks[

Og til alle jer andre:

Glædelig jul og godt nytår.

og tak for hygge og hjælp i 2021

Og særlig tak til Jens Erik, som startede det hele i tidernes morgen, og til Søren, som holder det gamle maskineri kørende og velsmurt. [th]
Velbekomme da. Det er da en fornøjelse når der sådan er gang i diskussionen som der er lige i tiden!

Det minder mig jo om at vi helt har glemt jule-temaet i år, det er jo gået op i jagt på drejebænk til Kenneth. :)

Mon ikke også det går endda? Julen skal nok indfinde sig uanset hvad.  :)

Må der være hårde pakker under træet til jer alle!

Rigtig god jul, og et lykkebringende nytår til jer alle sammen!

Mvh
Søren

Sendt fra min SM-G780F med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #91 Dato: December 24, 2021, 15:09:13 »
Ja det er dejligt med et livligt forum.
Og det er også altid underholdende at læse dine svar hans


Jeg vil også komme med en anekdote:

Jeg arbejder og har stået i lære på en fabrik med eget reparations værksted.
Da jeg startede havde flere af gutterne været der +40 år.
De kunne virkelig lave mange ting, og havde mange cowboy-tricks.
Men en havde kun stået ved den samme drejebænk i 40år, en repareret de samme maskindele i årtier osv osv.  Altså reelt groet lidt fast
Samtidig med det, så var de ikke super engageret i deres arbejde/fag. Og vidste faktisk ikke hvad der ellers var af maskiner, værktøjer og muligheder andre steder.

Jeg tænker tit på dette, når jeg ser folk skrive 'jeg har 35års erfaring som...'
- ja det er meget muligt, men jeg kender også folk som nørder feks dette fag, som kan 10x så mange ting, som en der har arbejdet med det i +40 år

En jeg arbejdede sammen med i værkstedet kendte en Pedersen fræser, da det var det vi havde, og det var stort set det.  Han sagde altid at 'dette er den bedste fræser der findes'.

Med årene har jeg set og prøvet andre, og selv fundet ud af at det var langt fra rigtigt.  Men det er fordi at man selv går op i det, og udvider sin horisont. Så ser man tit tingene på en anden måde.

Jeg troede også i mange år at et rodehovede bare var et rodehovede, indtil jeg fik et fint Narex med tilspænding osv.
Så fik jeg for nyligt et D'andrea, som kan justeres mens det kører.  Forskellen er som nat og dag!

Så..
Det er super vigtigt at vi fornyer os, snakker med andre og stiller spørgsmålstegn ved tingene.
Ikke bare acceptere 'sådan er det bare' & 'det er godt nok til mig, så er det også til andre'

Derfor er det super vigtigt, og dejligt med sådan et fora, hvor alle kan komme med ideer og indput. Også selvom man ofte har helt vildt forskellig opfattelse af tingene, behov osv osv.

Men uanset hvad, så sætter det tanker og inspiration i gang hos nogle
Og så åbenbart giver god underholdning til andre



Nå, det var lige en sludderforensladder

God jul til alle.
Og tak til jer der holder forummet i gang



Mvh RH






Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #92 Dato: December 24, 2021, 15:32:08 »
I lige måde RH ]jul[
Til både dig og hende der den nye Andrea. :D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #93 Dato: December 25, 2021, 18:58:41 »
Jeg syntes lige at jeg vil gøre historien om Harry Poulsen færdig
Jeg er født og opvokset i Grenaa. Et yndet sted efter skoletid var havnen. Der skete altid noget. Fiskebåde kom og gik, og for 5 kr. kunne man købe en stor pose rodspætter, mad nok til familien i en hel uge. Det at skabe noget og slutresultatet var pænt rent, solidt og efterfølgen holdt i rigtig mange år. Jens Vesters Skibsvært var også et,  udflugts mål for os børn. Det at se at en egetræs planke kom ud af en varmekasse med damp og der efter kunne bøjes i alle retninger som det var et stykke larkris, og gøres fast på en skibsside, en fiskekutter. Det var noget jeg brugte megen tid at bare se på for så til sidst at glide ud i havnebasinget for vider montering, så var der øl til de voksen og sodavand til os børn.
Et andet øndet mål var Grenaa motorfabrik. Det at de satte en aksel i en maskine som kaldes en drejebænk og løb runt der og spåner blev skralet af så de fløj hen af gulvet i store mængder, og det som kom fren inde bag ved var blank,glat og lignede sølv, og stryge hånden hen over den glatte overfladen var noget helt fantastisk og lidt varmt at rører ved. Denne fornemmelse har jeg stadig væk den dag i dag. Mine kamerater sagde at jeg var tosset.
Motor fabrikke blev startet af Jens Møller Jensen i år 1906, nogen siger 1898. Det begyndte med landbrugsmotor og sener skibs og båd motor. Den gamle Grenaa  motor var kend ud over landes grænser for sin påligelighed og slidstyrke. Omkring 1940 bliver virksomheden overtaget af sønnen Sofus Møller Jensen, og omkring 1965 kommer barnebarn til Frans Møller Jensen. Frans kunne godt se at nu skulle der ske noget hvis virksomheden skulle overleve. Og olie krisen i 73 gjorde ikke tingen beder. Den gamle motor var for tung, havde ingen hestekræfter og brugte formeget brandstof.
Tyske inginør kom til og der blev fremstilet en ny motor. Som kun vejede det halv og havde 4 gange så mange hestekræfter og brugte kun en flere det brandstof, og turbolader. Fabrikken købte nabo bygning som blev lagt til og den eksisteren maskinpark blev skrottet, nye kom til og CNC beabejdningscenter hedder det hvis, og nu kom der til at stå Grenaamotor A/S. Nu var virksomheden ikke mere privat ejet.
Hvor længe Harry har været i virksomheden ved jeg ikke, men han fortalte en gang om en Tysk kanon båd med maskinskade, den nægte de at rører ved, så han må havde været der i krigs åren. Harry var gammel og konservativ og sagde, at hvis man kan stå op om morgen så kan man også gå på arbejde. Han blev ved  langt op i pensions alderen. Der var stadig væk lidt af de gamle maskiner til at lave enkelt styk produktion.
En gang efter ferien kom Harry på arbejde og hans gamle drejebænk var blevet udskiftet med en ny og så var der sat et daneborg flag i trekloen. Så tog han sit gode tøj og gik, men skulle ikke holde grin med en gammel mand Det kunne de godt havde gjort ham opmærksom på i forvejen, men forsøgte at få han tilbage men den gik ikke. Han satte sig hjem i sin lænestol og et år efter leve han ikke mere.
Han vidste hvad han havde med at gøre, men alt det nye magte ham ikke

     

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #94 Dato: December 28, 2021, 14:56:23 »
Nå så gik man da lige glip af en Emco V10 med fræserindsats til den voldsomme pris af 2500,-

Med den slags opslag skal man være MEGET hurtig   :'(

Svært at håbe på en bedre handel end den, men der kommer nok noget spændende her i januar når alle har brugt de sidste penge  :)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #95 Dato: December 28, 2021, 20:08:37 »
Ja, man skal være super hurtig. :) Den jeg fortalte om længere oppe blev sat til salg kl 6.15 om morgenen,  og da jeg tændte computeren kl 6.30 fik jeg en popup fra Facebook at min tidligere svoger havde sat den til salg. HAPS.
Jeg var den første der skrev på den og han var da heldigvis så ærlig at jeg fik den trods stormløb på annoncen..
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #96 Dato: December 28, 2021, 21:08:13 »
Ja, man skal være super hurtig. :) Den jeg fortalte om længere oppe blev sat til salg kl 6.15 om morgenen,  og da jeg tændte computeren kl 6.30 fik jeg en popup fra Facebook at min tidligere svoger havde sat den til salg. HAPS.
Jeg var den første der skrev på den og han var da heldigvis så ærlig at jeg fik den trods stormløb på annoncen..

OG hvad er det nu, man kalder de "smarte" mennesker, som groft udnytter andres uvidenhed om tingenes værdi [quest] ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #97 Dato: December 29, 2021, 10:05:32 »
Ja, man skal være super hurtig. :) Den jeg fortalte om længere oppe blev sat til salg kl 6.15 om morgenen,  og da jeg tændte computeren kl 6.30 fik jeg en popup fra Facebook at min tidligere svoger havde sat den til salg. HAPS.
Jeg var den første der skrev på den og han var da heldigvis så ærlig at jeg fik den trods stormløb på annoncen..

OG hvad er det nu, man kalder de "smarte" mennesker, som groft udnytter andres uvidenhed om tingenes værdi [quest] ;D ;D ;D

Jeg satte en bordrundsav til salg og den var solgt på 30 sekunder. Da jeg fik flere henvendelser indenfor 1 minut vidste jeg godt at det var sat for billigt til salg, men en aftale er en aftale når jeg handler. I mit tilfælde var der heller tikke tale om mange tusinde som det vel var med emcoen?

Jeg har selv været i tvivl med annoncer som denne - hvad skal man egentlig gøre? Det ville dog ikke undre mig om emcoen kom til salg igen til en højere pris - ejeren må næsten have opdaget det.

Hvis vi ikke tager tilbehøret med(da det eneste vi ved er at der var meget), hvad ville en rimelig pris så have været for en V10 med fræsersøjle?

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #98 Dato: December 29, 2021, 10:09:16 »
Skulle jeg sælge min V10P i dag, uden fræse søjle, men med digital, så tænker jeg 8-10 af de lange.
Med fræsesøjle på tænker jeg nok 2-3000 mere.

Jeg har selv en tendens til at sælge tingene for billigt, men det kan jo komme andre til gode. :)



Sendt fra min SM-G780F med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #99 Dato: December 29, 2021, 11:35:47 »
Tak Søren - godt at vide ca hvor den ligger.

Hilsen kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #100 Dato: December 29, 2021, 12:27:38 »
Kenneth. Hvis du er interesseret i en V10, ved jeg muligvis, hvor der står en.
Den er uden understel, jeg tror ikke, der er meget tilbehør. Til gengæld er den ikke slidt op. Den har lige som min egen tilbragt sit liv med at dreje kommutatorer ned ved en elektromekaniker.
Jeg ved kun, at den er "i overskud", men jeg kunne sagtens forestille mig at den er billig. Hvis du er interesseret kan jeg forhøre mig og evt. tage nogle billeder. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #101 Dato: December 29, 2021, 13:41:14 »
Kenneth. Hvis du er interesseret i en V10, ved jeg muligvis, hvor der står en.
Den er uden understel, jeg tror ikke, der er meget tilbehør. Til gengæld er den ikke slidt op. Den har lige som min egen tilbragt sit liv med at dreje kommutatorer ned ved en elektromekaniker.
Jeg ved kun, at den er "i overskud", men jeg kunne sagtens forestille mig at den er billig. Hvis du er interesseret kan jeg forhøre mig og evt. tage nogle billeder. [quest]

Mange tak for tilbuddet Tommy, men jeg er faktisk i tvivl. Nu så jeg igen lige videoen med ham englænderen og hans V10, og den larmer en del virker det til, og som nævnt er det et problem for mig. Hvad er din opfattelse af din V10 når du står ved den?

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #102 Dato: December 29, 2021, 14:34:14 »
Kenneth. Hvis du er interesseret i en V10, ved jeg muligvis, hvor der står en.
Den er uden understel, jeg tror ikke, der er meget tilbehør. Til gengæld er den ikke slidt op. Den har lige som min egen tilbragt sit liv med at dreje kommutatorer ned ved en elektromekaniker.
Jeg ved kun, at den er "i overskud", men jeg kunne sagtens forestille mig at den er billig. Hvis du er interesseret kan jeg forhøre mig og evt. tage nogle billeder. [quest]

Mange tak for tilbuddet Tommy, men jeg er faktisk i tvivl. Nu så jeg igen lige videoen med ham englænderen og hans V10, og den larmer en del virker det til, og som nævnt er det et problem for mig. Hvad er din opfattelse af din V10 når du står ved den?

Hilsen Kenneth

Jeg er nok ikke den rigtige at spørge - jeg har skudt så meget skeet (dengang høreværn var for tøsedrenge :)) at jeg er 80% døv på højre øre og 40 på venstre. ;D
Jeg synes ikke den "larmer", men jeg ved heller ikke, om den kan sammenlignes med Norton gearkassen på en V10 [quest]
Sammenlignet ed den Myford, jeg engang havde, så siger tandhjulene i spindelgerkassen naturligvis mere end et remtræk. Men med gevindgearkassen koblet til, tror jeg bestemt ikke den larmer så meget som Myforden.
Jeg synes Stefans Videoer giver et ret godt indtryk.
« Senest Redigeret: December 29, 2021, 14:37:24 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #103 Dato: December 29, 2021, 17:51:40 »
Hvad med denne

Kina, og kan nok(bør) pruttes lidt ned 

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #104 Dato: December 29, 2021, 22:47:20 »
Nå så gik man da lige glip af en Emco V10 med fræserindsats til den voldsomme pris af 2500,-

Med den slags opslag skal man være MEGET hurtig   :'(

Svært at håbe på en bedre handel end den, men der kommer nok noget spændende her i januar når alle har brugt de sidste penge  :)

Var der seriøst sådan en til salg? Dba eller? Det er jo RH penge  :D