Forfatter Emne: Jeg skal have mig en drejebænk  (Læst 17252 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #75 Dato: December 21, 2021, 15:54:10 »
Jeg er typen der nemt kan overtale mig selv hvis jeg først står ude hos sælger, så jeg tror jeg lader være ;)

Hilsen Kennetgh

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #76 Dato: December 21, 2021, 15:57:53 »
Måske tage konen med?? Så kommer du hjem uden.. Hver gang.

Sendt fra min SM-G780F med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #77 Dato: December 21, 2021, 21:15:39 »
Der er en Myford Super 7 på FB marketplace lige nu, annonceret til 12.000, placeret i Brøndby. Det er da næsten i cykelafstand af dig Kenneth? 😎

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #78 Dato: December 22, 2021, 09:39:03 »
Der er en Myford Super 7 på FB marketplace lige nu, annonceret til 12.000, placeret i Brøndby. Det er da næsten i cykelafstand af dig Kenneth? 😎

Tak Niels, har øje på den, men tror kke det er en Super 7 jeg skal have.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #79 Dato: December 22, 2021, 14:21:54 »
Hej Kennet.
Køb nu bare en drjebænk hvis prisen er rigtig, du kan jo bare sælge igen
måske bliver du rigere, du bliver klogere på hvad du mangler.
Jeg har haft 5-6 stykker, stigende i størrelse, men aldrig tabt penge på handlerne.

Mvh JensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #80 Dato: December 22, 2021, 14:30:55 »
Fuldstændigt rigtigt Jens. :)

Jeg er dog kun på nr. 3.  :D ;D

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #81 Dato: December 22, 2021, 14:44:01 »
Hvorfor købte I ikke bare det rigtige første gang [quest] ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #82 Dato: December 22, 2021, 15:34:16 »
Tommy......
Den jeg først købte kostede 400kr den sidste jeg købte kostede 18000kr
og havde haft fire hårde år på Maskinmester skolen, specielt spindel næsen
lignede en af StormPs dranker næser.
Ellers var det lige den der kunne presses ind i værkstedet.
Der var 2 stk. der skulle ud, og CNC ind, så de var meget nye.
På den måde var de økonomiske spring ikke så hårde, og man lærte en masse.

PS: Har lige kikket priser Optimum D330x1000 koster idag 56000kr incl, moms uha.
Den samme maskine  Weiss 300 ved AJEngros kun 34750kr med dansk moms.
« Senest Redigeret: December 22, 2021, 16:53:08 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #83 Dato: December 22, 2021, 18:43:27 »
Hej Kennet.
Køb nu bare en drjebænk hvis prisen er rigtig, du kan jo bare sælge igen
måske bliver du rigere, du bliver klogere på hvad du mangler.
Jeg har haft 5-6 stykker, stigende i størrelse, men aldrig tabt penge på handlerne.

Mvh JensOC

Jeg vil gerne have en lækker/god én fra starten af. Det første jeg gør at at smide DRO på den, og så bliver det måske sværere at få pengene hjem.

Men jeg anderkender ideén - det er det samme vi altid siger i våbenforummet til folk der begynder at gå på jagt - køb én eller anden brugt riffel og skift den ud når du ved hvad du vil.

Hilsen Kenneth

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #84 Dato: December 22, 2021, 22:14:11 »
Hej Kennet.
Køb nu bare en drjebænk hvis prisen er rigtig, du kan jo bare sælge igen
måske bliver du rigere, du bliver klogere på hvad du mangler.
Jeg har haft 5-6 stykker, stigende i størrelse, men aldrig tabt penge på handlerne.

Mvh JensOC

Jeg vil gerne have en lækker/god én fra starten af. Det første jeg gør at at smide DRO på den, og så bliver det måske sværere at få pengene hjem.

Men jeg anderkender ideén - det er det samme vi altid siger i våbenforummet til folk der begynder at gå på jagt - køb én eller anden brugt riffel og skift den ud når du ved hvad du vil.

Hilsen Kenneth

En DRO er ingen ulempe, og du kan godt holde pengene hjemme på den. De findes også i alt fra 1000 for to akser til 10. 000+, hvis det skal være mitutoyo etc.

Det skader altså heller ikke, at man må leve uden en DRO. Jeg tror det er meget sundt at køre analog og måle lidt mere, end blot at stole på elektronikken. Der er bygget mange imponerende ting uden brug af transistorer  :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #85 Dato: December 22, 2021, 22:24:45 »
Nej det er korrekt

En digital udlæsning gør pr automatik ikke maskinen mere nøjagtig.
Og indtil man får lært den at kende, kan den snyde noget så grusomt
Det er altid vigtigt at lave en masse kontrol målinger og spåner.

Den tager sjældent højde for slid/afbøjning osv, som jo ændrer sig afhængig af spån og materiale.

Men, den er et kanon stykke værktøj, som især kan spare meget tid.
Især på emner at en vis størrelse, i længde retningen er den god.  - når man skal lave mange dimensioner/pasninger på +2000mm aksler feks, så er det rart at have fuldstændig styr på hvor drejestålet er, og at man ikke skal stå og tælle omgange osv på en lille skala

Og sætter du en på, så vil du kun øge maskinens værdi.
Især hos folk der ikke ved hvor billige de rent faktisk er i dag, kontra for 20 år siden



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #86 Dato: December 22, 2021, 22:57:24 »
Ja jeg synes også længdeskalaen er den største fordel ved en dro. da jeg arbejdede på maskinværksted for mange år siden, udelukkende på manuelle drejebænke, havde jeg kørt i nok 15 år udelukkende med analoge skalaer, det er ikke noget problem med nøjagtigheden når man er i træning.
Det ca 49 år siden jeg fik min første drejebænk derhjemme, en simpel model, uden automatisk tilspænding, men har lavet mange ting på den. Den blev så byttet ud med Boxforden for vel ca 15 år siden, den har jeg heller ikke dro på.

Har overvejet at bygge dro på, synes bare det fylder så meget på den bette maskine.
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #87 Dato: December 22, 2021, 23:28:04 »
Jeg er vild med DRO :)

Den jeg laver ender nok på ca 3500,-

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #88 Dato: December 23, 2021, 11:12:25 »
Det er blevet helt underholdning at læse alle de svar. Jeg købte min første drejebænk i 1993 for 13000 kr. og så en kasse øl for at få den fra Ringe på Fyn til Grenaa. Jeg har ingen DRO så jeg bruger vange ur og skala det har fingeret fint for mig. Jeg havde ingen kenskab til drejebænke på det tidspunkt, der var heller ingen internet,  hvor man kunne spørger. Alle de fagbøger som man kunne få fat i blev læst. Og så kendte jeg en mand som hed Harry. Han havde stået ved en drejebænk i 45 år så ham lærte jeg meget af. Han lever ikke mere. De 13000 var mange penge den gang, men i dag godt givet ud. Vi havde også to små børn så der var nok at bruge penge til. Harry mødte op en lørdag formiddag, for nu skulle maskinen rettes op. Han kom med sin madpakke og to citronvand og medbragt 4-5 stk. stangstål af forskelig kvalliter og længder. hans mål var en nøjagtighed på 002 med og uden pinolstøtte, og det lykkes. Jeg sagde at det behøver ikke at være så fint til mit brug. Harry sagde at enten er det godt eller skidt. der findes ikke noget der i mellem
Der efter vente han sig om og så på mig med sine runde sygekassebriller. Hvis du passer godt på den, så vil du aldrig kunne slide den op i resten af dine dage. Så pakke han sine ting og kørte hjem.
Må jeg her med ønske alle en rigtig glædelig jul og godt nytår. Vi ses i det nye år med eller uden korona      ]jul[         

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #89 Dato: December 23, 2021, 11:49:51 »
Glædelig jul til dig også Hans. ]jul[ og tak for historien. [th]

Du må jo snuppe en ekstra juleøl af de gode, for at mindes Harry :) og så glæde dig over de gange, du selv har været "Harry" for andre bl.a. herinde. Tak for det også. ]tks[

Og til alle jer andre:

Glædelig jul og godt nytår.

og tak for hygge og hjælp i 2021

Og særlig tak til Jens Erik, som startede det hele i tidernes morgen, og til Søren, som holder det gamle maskineri kørende og velsmurt. [th]

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.