Forfatter Emne: Jeg skal have mig en drejebænk  (Læst 17917 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #60 Dato: December 20, 2021, 20:41:55 »
Tog lige en lille video af min Boxford, med en rimelig høj tilspænding hvor den larmer mest, har ikke filmet med forlagstøjet koblet fra, det er ikke så realistisk synes jeg. (men skyder da gerne en video hvor det er koblet fra)
højeste hastighed er 1400 o/m, ja kameravinklen er så ikke så god :D
Synes egentlig den støjer mere på videoen en i virkeligheden..
       
                   
« Senest Redigeret: December 20, 2021, 20:44:21 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1370
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #61 Dato: December 20, 2021, 21:06:43 »
Formoder den Schaublin du så i Sverige var på Blocket.se?

Hvad med denne her?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/svarvgrej/98833912
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #62 Dato: December 20, 2021, 21:15:47 »
Næsten alle maskin tegninger kan virke afskrækkende ved første øjekast Tommy

Men når man står med det i hænderne, så er det normalt ret enkelt

Du skal huske, at der er folk der har samlet det før dig. Dvs det kan adskilles og samles igen

Min gamle lille Prvomajska var en fin lille fræser. Med en del 'mekanik' - men når man lige fik kigget den rigtigt an, så var den ekstremt simpelt bygget.


Vedr schaublin'en, så skal du vælge en større model hvis det er.  Når en drejebænk ikke kan flytte slæden i hele vangens længde, i ét huk, så bliver man ret hurtigt begrænset, og træt af den.   

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

RH. At skille og samle går som regel fint. :)  Jeg tænker mere på, at hvis én lille underligt udformet dims knækker og smadrer 4-5 tilsvarende  :-[  så skulle mit skæg sikkert klippes fri af postkassen. ;D

Jeg ved også godt, at det måske er lidt en fobi hos mig. ;) Meeen alligevel. :o KEEP IT SIMPLE.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #63 Dato: December 20, 2021, 21:25:02 »
Næsten alle maskin tegninger kan virke afskrækkende ved første øjekast Tommy

Men når man står med det i hænderne, så er det normalt ret enkelt

Du skal huske, at der er folk der har samlet det før dig. Dvs det kan adskilles og samles igen

Min gamle lille Prvomajska var en fin lille fræser. Med en del 'mekanik' - men når man lige fik kigget den rigtigt an, så var den ekstremt simpelt bygget.


Vedr schaublin'en, så skal du vælge en større model hvis det er.  Når en drejebænk ikke kan flytte slæden i hele vangens længde, i ét huk, så bliver man ret hurtigt begrænset, og træt af den.   

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

RH. At skille og samle går som regel fint. :)  Jeg tænker mere på, at hvis én lille underligt udformet dims knækker og smadrer 4-5 tilsvarende  :-[  så skulle mit skæg sikkert klippes fri af postkassen. ;D

Jeg ved også godt, at det måske er lidt en fobi hos mig. ;) Meeen alligevel. :o KEEP IT SIMPLE.
Jeg har det også bedst med forholdsvise simple maskiner som dem jeg har, der vil man kunne lave de fleste reservedele selv.
Ved fra da jeg arbejdede på maskinværksted hvor vanvittig dyre reservedele kan være, og ofte med lang leveringstid.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #64 Dato: December 20, 2021, 21:35:14 »
Formoder den Schaublin du så i Sverige var på Blocket.se?

Hvad med denne her?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/svarvgrej/98833912

Mangler den ikke ligesom gearkassen [quest] :)

Det gør det vel lidt lettere, fordi en DRO sø gør det fjøjtende ligegyldigt, om den er metrisk eller ej.

Edit: Sjøberg har i øvrigt lavet en fantastisk bænk i Boxfordklassen. 100 % metrisk med Norton kasse.
Jeg har set den til salg i DK én gang.
« Senest Redigeret: December 20, 2021, 21:38:33 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #65 Dato: December 20, 2021, 21:46:49 »
Formoder den Schaublin du så i Sverige var på Blocket.se?

Hvad med denne her?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/svarvgrej/98833912

Ja det var blocket jeg så den på - også den du linker. Jeg synes bare Stockholm er en pæn bid vej at køre efter en drejebænk hvis det så ikke er den man vil have alligevel ;)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #66 Dato: December 20, 2021, 21:47:42 »
Tog lige en lille video af min Boxford, med en rimelig høj tilspænding hvor den larmer mest, har ikke filmet med forlagstøjet koblet fra, det er ikke så realistisk synes jeg. (men skyder da gerne en video hvor det er koblet fra)
højeste hastighed er 1400 o/m, ja kameravinklen er så ikke så god :D
Synes egentlig den støjer mere på videoen en i virkeligheden..b_channel=Jens

Mange tak for videoen Jens  [th] dejligt med et sammenligningsgrundlag.

Hilsen Kenneth

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #67 Dato: December 20, 2021, 22:08:50 »
Nogle gange skal man også bare tage sig lidt tid og acceptere, at man må vente lidt på en fin maskine, hvis man vil købe brugt.
Som Søren beskrev det, vent og vær klar til at slå til.

Jeg har to drejebænke til metal, en "lille" Cromwell /smallpiece s800 mk3 og så en Weiler Lz330. Jeg mener jeg har givet hhv 8000 og 7000 for dem, men jeg kan ikke huske det længere. De er ikke nye, overhovedet, men de virker fint til mit behov. Begge var lidt spontane indkøb, men jeg var bare heldig.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #68 Dato: December 20, 2021, 22:18:48 »
Nogle gange skal man også bare tage sig lidt tid og acceptere, at man må vente lidt på en fin maskine, hvis man vil købe brugt.
Som Søren beskrev det, vent og vær klar til at slå til.

Jeg har to drejebænke til metal, en "lille" Cromwell /smallpiece s800 mk3 og så en Weiler Lz330. Jeg mener jeg har givet hhv 8000 og 7000 for dem, men jeg kan ikke huske det længere. De er ikke nye, overhovedet, men de virker fint til mit behov. Begge var lidt spontane indkøb, men jeg var bare heldig.

Ja det er jo lige det med tålmodigheden :D
Men man kunne jo købe det næstbedste, indtil den helt rigtige maskine lander i ens turban..
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #69 Dato: December 20, 2021, 22:21:11 »
Nå undskyld :(
Den fantastiske svensker var ingen Sjöberg men en Blomqvist. Jeg fandt også dengang ud af, at det er en South Bend kopi.

http://www.lathes.co.uk/blomqvist/
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #70 Dato: December 20, 2021, 22:29:46 »
En Boxford er vel egentlig også en  South Bend  kopi  :D
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #71 Dato: December 20, 2021, 22:44:52 »
En Boxford er vel egentlig også en  South Bend  kopi  :D

YEP [th]   Men svenskerne regner i cm. 8) ;D

Jeg kan faktisk huske, at jeg slog den op herinde, og at du også kommenterede den. :)
« Senest Redigeret: December 20, 2021, 22:46:45 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1370
    • Frylunds Maskinforum
« Senest Redigeret: December 21, 2021, 14:37:09 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #73 Dato: December 21, 2021, 15:32:38 »
Tak Søren - jeg tror jeg har set alt der er til salg i hele EU(ok, måske lidt overdrevet :))

Jeg vil nok gerne en størrelse op ift. en Super 7, selvom jeg er ret vild med maskinen ellers.

Måske virker det som om jeg har MEGET travlt med at få mig en drejebænk, men sådan er det egentlig ikke. Jeg vil ikke vente 1/2 år, men det behøver ikke være på et par dage at jeg finder én :)

Jeg holder godt øje, men hører gerne fra jer hvis I falder over noget som fx de 2 Myford  [th]

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1370
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #74 Dato: December 21, 2021, 15:39:30 »
Ja, men tro mig. Vi kender alle den sygdom der kommer i udbrud når man har bestemt sig for noget man ikke kan leve uden. :)
Hvorfor tager du ikke ud og ser og hører de 2 Myford'er?
Så har du en idé om størrelsen, og støjen ikke mindst. :)

De er da begge på din side af Storebælt.  ;)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D