Forfatter Emne: Jeg skal have mig en drejebænk  (Læst 17644 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #45 Dato: December 17, 2021, 18:59:27 »
Hva så RH er du blevet tosse fan på dine gamle dage........ [th] [quest]

Du er da ellers ret godt kørende i forvejen......
Nej det har jeg 'altid' været
Har brugt mange tusinde timer ved en tos.
Primært SN40 men også SUS80.

Jeg vil sælge mine to Colchester, og så bytte dem ud med én anden.  Og helst en SN40.
Synes de kører godt, nemme at betjene og så trækker de fantastisk. 


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: December 17, 2021, 21:11:29 af RH »

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #46 Dato: December 17, 2021, 19:06:55 »
Når man nu diskuterer fiberhjul, så husk også, at mange af de 'store' bænke har et enkelt fiberhjul i gearrækken et sted. Det er det 'svage' led og er designet ind med vilje, så man smadrer det i stedet for at bøje en masse ting i metal, hvis man kvajer sig.

Det er ikke så længe siden jeg læste et indlæg (tror ikke det var her), hvor folk skrev, at nu havde de endelig skiftet fiberhjulet, så det ikke gik i stykker. Jeg kunne ikke bestemme mig for, om jeg skulle banke mig i hovedet eller rulle ned af stolen af grin... Bevars, på nogle producenter har der været problemer med at tandhjulene blev sprøde og krakkelerede, men det er så en anden sag.
Var det ikke en søjleboremaskine?

Jeg læste nemlig om samme. En Strands eller Arboga. Hvor nogle foreslog stål tandhjul.
Og det er i min optik idioti at sætte i en maskine hvor den er født med fiber hjul. Netop for at undgå total havari som du skriver

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #47 Dato: December 17, 2021, 21:00:26 »
Når man nu diskuterer fiberhjul, så husk også, at mange af de 'store' bænke har et enkelt fiberhjul i gearrækken et sted. Det er det 'svage' led og er designet ind med vilje, så man smadrer det i stedet for at bøje en masse ting i metal, hvis man kvajer sig.

Det er ikke så længe siden jeg læste et indlæg (tror ikke det var her), hvor folk skrev, at nu havde de endelig skiftet fiberhjulet, så det ikke gik i stykker. Jeg kunne ikke bestemme mig for, om jeg skulle banke mig i hovedet eller rulle ned af stolen af grin... Bevars, på nogle producenter har der været problemer med at tandhjulene blev sprøde og krakkelerede, men det er så en anden sag.
Var det ikke en søjleboremaskine?

Jeg læste nemlig om samme. En Strands eller Arboga. Hvor nogle foreslog stål tandhjul.
Og det er i min optik idioti at sætte i en maskine hvor den er født med fiber hjul. Netop for at undgå total havari som du skriver

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Det kan sagtens være du har ret, men jeg kan simpelthen ikke huske, hvor jeg så det henne.

Og ja, vi er helt enige. Der kan selvfølgelig være fejl eller mangler i en maskine, men som oftest er de fleste børnesygdomme altså luget ud, hvis det er produkter der findes i store styktal.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #48 Dato: December 19, 2021, 22:55:15 »
Der er en Vesuv Prince på G&G. Ved bare ikke helt hvor fed jeg synes den er  :)

https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/53088646-drejebaenk

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #49 Dato: December 20, 2021, 01:52:34 »
Der er en Vesuv Prince på G&G. Ved bare ikke helt hvor fed jeg synes den er  :)

https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/53088646-drejebaenk

Hilsen Kenneth

Den måtte gerne stå i mit værksted - hvis der ellers var plads ved siden af Emcoen. ;D

Treklo, kloplan (fireklo), fræseopsats (dyr og formentlig nem at sælge hvis man vil), brille, lidt målegrej og andre småting. En god "pakke" [th]

Prøv og se RH´s tråd med restaurering af shaperen. En bøtte maling gør mirakler, men du skal naturligvis kunne lide bænken.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1367
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #50 Dato: December 20, 2021, 07:37:02 »
@tommy og andre der har interesse i EMCO.

Der er jo en meget aktiv gruppe, hvor der ligger tonsvis af gode oplysninger, samt dokumentation. (det sidste kræver dog log-in)

https://groups.io/g/emcoV10lathe

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #51 Dato: December 20, 2021, 10:02:23 »
Der er en Vesuv Prince på G&G. Ved bare ikke helt hvor fed jeg synes den er  :)

https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/53088646-drejebaenk

Hilsen Kenneth

Den måtte gerne stå i mit værksted - hvis der ellers var plads ved siden af Emcoen. ;D

Treklo, kloplan (fireklo), fræseopsats (dyr og formentlig nem at sælge hvis man vil), brille, lidt målegrej og andre småting. En god "pakke" [th]

Prøv og se RH´s tråd med restaurering af shaperen. En bøtte maling gør mirakler, men du skal naturligvis kunne lide bænken.

Jeg tænker over det, men reservedele mv. ser ud til at være svære at finde, og så er det måske et dårligt valg. Der er ikke produceret mange af dem.

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1367
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #52 Dato: December 20, 2021, 10:11:21 »
Du kan da give Steffen i Odense et kald omkring reservedels situationen.
Men problematikken her er nu gældende ved mange mærker.
Skal man være sikker på dele skal man væk fra hobby segmentet og over i de proff maskiner, og der kan endda stadig være store problemer..

https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/53137953-vesuvprinceinstruktionsbogoriginal

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #53 Dato: December 20, 2021, 10:13:49 »
Du kan da give Steffen i Odense et kald omkring reservedels situationen.
Men problematikken her er nu gældende ved mange mærker.
Skal man være sikker på dele skal man væk fra hobby segmentet og over i de proff maskiner, og der kan endda stadig være store problemer..

https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/53137953-vesuvprinceinstruktionsbogoriginal

Det er selvfølgelig rigtigt, og køber man Schaublin så er reservedelene så til 3X normalpris  ;)

Så ellers en model 102 til 15.000 DKK - I uppsala  :o

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1367
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #54 Dato: December 20, 2021, 10:25:30 »
En 102 er også sukkertøj... Men den jeg havde var uden tilspænding i begge akser..
Ultra præcis, men komforten er så meget større med min Emco.

Solgte den for 6000 til en gut fra Nordsjælland der skulle dreje piber.
Han har ikke svært ved at holde pengene hjemme, det er helt sikkert. :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #55 Dato: December 20, 2021, 12:07:24 »
Du kan da give Steffen i Odense et kald omkring reservedels situationen.
Men problematikken her er nu gældende ved mange mærker.
Skal man være sikker på dele skal man væk fra hobby segmentet og over i de proff maskiner, og der kan endda stadig være store problemer..

https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/53137953-vesuvprinceinstruktionsbogoriginal

Egentlig kan man vel også vende det en omgang. Hvad skulle næsten gå i stykker på en superenkel bænk som en Prince, som ikke er ret let at lave eller få lavet?
Jeg lider af udpræget "crash skræk",og en af grundene til, at jeg ikke har en Deckel/klon stående, er at jeg på et tidspunkt så en eksplosionstegning af den. :o :o :o

En Prince er vel nok en af de maskiner, som jeg ville være mindst skrækslagen for ikke at kunne holde kørende.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1367
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #56 Dato: December 20, 2021, 12:37:54 »
Og så skal man huske at en Schaublin 102 som den jeg havde, faktisk ikke har anden længde slæde end for(t)sætteren..
Så min havde en længdebegrænsning på omkrin 80-100 som jeg kunne bearbejde i et stræk.

Det kan godt være bøvlet.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #57 Dato: December 20, 2021, 13:07:24 »
Ja det lyder da ikke så smart - troede sådan én var "the shit"  :D

Tak for info

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #58 Dato: December 20, 2021, 18:51:00 »
Næsten alle maskin tegninger kan virke afskrækkende ved første øjekast Tommy

Men når man står med det i hænderne, så er det normalt ret enkelt

Du skal huske, at der er folk der har samlet det før dig. Dvs det kan adskilles og samles igen

Min gamle lille Prvomajska var en fin lille fræser. Med en del 'mekanik' - men når man lige fik kigget den rigtigt an, så var den ekstremt simpelt bygget.


Vedr schaublin'en, så skal du vælge en større model hvis det er.  Når en drejebænk ikke kan flytte slæden i hele vangens længde, i ét huk, så bliver man ret hurtigt begrænset, og træt af den.   

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #59 Dato: December 20, 2021, 20:05:52 »
Tror ikke det bliver en Schaublin - priserne er simpelthen for høje. En halvrusten 102er til 25.000 i DBA i dag  :o

Hilsen Kenneth