Forfatter Emne: Drejebænk, hvor kommer den fra ?  (Læst 2366 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Drejebænk, hvor kommer den fra ?
« Dato: Oktober 23, 2021, 15:15:03 »
Når jeg læser jeres indlæg her på siden, så kan der være en som spørger? Jeg skal bruge en stålholder til min Spinat sp gulderog 41P 13- 5 . Da må jeg sige at der står jeg af, er det en gammel støvsuger, en håndmixer eller en el tandbørste. Jeg købte men drejebænk i 1993. Hvad den hedde og hvor den kommer fra har aldrig været min store interesse, jeg forventer at den lever op til at være hvad en drejebænk kan, en præcision maskine, og der har jeg hvis ikke noget at klage over. Men når i er så kloge alle sammen så må det være en smal sag at kunne sige, hvor kommer den fra. Lidt info. Maskinen har intet navn, der står Made In bulgaria, Et sted på vanger er der indhugget 1965. En drejemester fra Grenaa Motorfabrik kunne oplyse at den var tysk og fabrikken blev ramt af Engels bumper under krigen og fabrikken blev der efter flyttet til Bulgarien. Manualen som indeholder en masse præcise  tegninger så jeg kan skille den ad uden at læse teksten. Det er meget rat hvis man får brug for det, jeg kan også se at den fås i 3 størrelser 900 kg 1300 kg 1600 kg. den jeg har er den i midten på 1300 kg. På manualen for side står der 3MM    C5A  LEIFT und Zugspindel Drehbank og Werkzeugmaschinenwerk  SOFIA. Ja nu er det så  om der er nogen sprogkyndig som kan komme med flere oplysninger. Jeg tror at det var Tommy  som en gang sagde. Det koster ikke noget at være dum, men det er bare så forbandet besværligt. Og det er jeg så enig i !!!

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejebænk, hvor kommer den fra ?
« Svar #1 Dato: Oktober 23, 2021, 16:46:16 »
Står der ZMM på den?

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk, hvor kommer den fra ?
« Svar #2 Dato: Oktober 26, 2021, 22:59:34 »
Måske er det det samme problem med "Sovjet BMWerne" der blev opkaldt efter det sted de blev bygget.

Jeg havde "Kief" og min kammerat en "Dnjpr". De hed ikke andet og var helt identiske - lige bortset fra bitte små detaljer.
Hvis formen til et ventildæksel var ødelagt, var det nok hurtigere at lave en (lidt mere primitiv) selv, som var "næsten" mage til den, de ikke kunne få leveret fra Moskva eller et andet sted.

Hvis historien er rigtig, burde der jo findes nogle ældre tyske bænke med samme udseende og et "rigtigt" navn.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.