Forfatter Emne: Materialevalg?  (Læst 4144 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Materialevalg?
« Dato: August 24, 2021, 18:53:15 »
Jeg skal vælge mellem C45 og 42CrMo4+qt til noget, som jeg har puslet med længe.
Jeg kan godt finde ud af, hvad der er "stærkest" i forhold til brud, belastning osv.
Men er der nogle "jernkloge", som kan fortælle mig, hvad der er mest modstandsdygtigt mod slag og lignende uden at få mærker. [quest] Det vil vel egentlig bare sige, hvilken aF de to ståltyper, der er hårdest. [quest]

Jeg vil helst undgå at skulle rode med hærdning, så det skal være i "råform", hvor qt betyder, at det sidstnævnte er sejhærdet.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Materialevalg?
« Svar #1 Dato: August 25, 2021, 12:25:12 »
Ja men hvad skal du bruge det til. Jeg vil foreslå at du vælger noget ST 60 eller 70 Hvis du vælger ST 70 så kan du varme det med en gas brænder til det bliver blå og så i en spand vand. Jeg kender ikke de to ståltyper du nævner ,men tror at det er blødt stål

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Materialevalg?
« Svar #2 Dato: August 25, 2021, 14:32:41 »
Jeg tør ikke fortælle, hvad det er til Hans - for så bliver jeg usikker på grund af en masse gode råd, og så bliver det ikke til noget.:D Jeg vil forsøge, og dur det ikke, så har jeg lært noget. 8) ;D ;D ;D

Du kan sagtens have ret, men jeg er jo desværre en af de teoretikere uden praktisk erfaring, som var nævnt i en anden tråd.
Jeg ved at andre bruger de to typer til det samme. Jeg ved at jeg kan skaffe det, og jeg ved at jeg kan arbejde rimeligt i det, med de maskiner jeg har.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Materialevalg?
« Svar #3 Dato: August 25, 2021, 14:39:13 »
C45 ligger på 222HBW og 42CrMo4 er på omkring 300-350HBW
Det er lidt efter størrelse, men det ligger deromkring. :)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Materialevalg?
« Svar #4 Dato: August 25, 2021, 16:01:05 »
Tror du lader dig narre af DIN, ISO og EN numre Hans.
Det man førhen kaldte st52, hedder s355 i dag. 




De typer Tommy nævner, især sidstnævnte bruger vi af og til, til store maskiner/maskineri.
Aksler på flere meter, og store diametre. Som belastes med mange mange tons.
Og der er stor forskel på feks at dreje i dét, end feks s355 ..

Men stål er en større videnskab. Og skal man konstruerer noget der skal holde til noget 'vitalt' så skal man vide en del om det, og ikke bare gætte sig til det.
Der er egenskaber som er gode til visse ting, men mindre gode til andre ting.


mhh : har du noget godt.opslagsværk hvor man kan se et stort udvalg af forskellige stål kvaliteter?  Flydespænding/brudstyrke osv osv?

Mvh



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Materialevalg?
« Svar #5 Dato: August 25, 2021, 18:24:11 »
C45 er vist også det vi kaldte st60 i gamle dage.

RH: Nej ikke noget opslagsværk. Men har fået for vane at hente datablade på materialet når jeg skal lave noget i det på arbejde. også for at se om der nu var noget billigere materiale end det kunden mente der skulle bruges. (Ikke ment at vi så bare køber det materiale der er billigst men vi snakker med kunden om det) :)



Tror du lader dig narre af DIN, ISO og EN numre Hans.
Det man førhen kaldte st52, hedder s355 i dag. 




De typer Tommy nævner, især sidstnævnte bruger vi af og til, til store maskiner/maskineri.
Aksler på flere meter, og store diametre. Som belastes med mange mange tons.
Og der er stor forskel på feks at dreje i dét, end feks s355 ..

Men stål er en større videnskab. Og skal man konstruerer noget der skal holde til noget 'vitalt' så skal man vide en del om det, og ikke bare gætte sig til det.
Der er egenskaber som er gode til visse ting, men mindre gode til andre ting.


mhh : har du noget godt.opslagsværk hvor man kan se et stort udvalg af forskellige stål kvaliteter?  Flydespænding/brudstyrke osv osv?

Mvh



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Materialevalg?
« Svar #6 Dato: August 25, 2021, 19:28:07 »
Tak ]tks[
Jeg er da glad for, at der ikke var et helt simpelt svar, som ville få mig til at føle mig alt for dum. ;)
 
Jeg synes Dæl´me, at det er svært, når man ikke aner en brik om det, at holde styr på tyske, engelske, amerikanske og danske betegnelser, som så oven i købet kan være både nye og gamle.
Men OK, det handler om min gamle "fantasi" om at lave mit eget QCTP system. Jeg vil IKKE diskutere konstruktion, for det er vist 5 år og et par tusind tegninger osv. siden, jeg stillede de første spørgsmål herinde. Så nu skal det altså bare forsøges. 8)

Begge typer er testet RH, og jeg kan både dreje og fræse i dem - med et resultat, som er tilfredsstillende i min verden.
Jeg havde nok allerede besluttet mig til 42CrMo4+qt til holderne. Det virker som om, jeg kan lave dem lidt mere elegante og mindre klodsede med det, uden at risikere at de knækker. - Jeg har prøvet at brække nogle prøver af begge slags. ;D
Selve blokken er nok den, som får flest "knubs", stød og slag. Egentlig virker C45 "hårdest" synes jeg, men det kan da godt være, at CrMosv. også er bedst til det. Det er svært at regne med "hjemmetests" med hammer, kørner osv. 
« Senest Redigeret: August 25, 2021, 19:30:35 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Materialevalg?
« Svar #7 Dato: August 25, 2021, 19:40:22 »
42CrMo4 Er rigtig fint til en stålholder! Vi laver borekroppe og andre værktøjer i det.

Nu husker du at smide billeder op af projektet! Det lyder spændende!

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Materialevalg?
« Svar #8 Dato: August 30, 2021, 20:14:21 »
42CrMo4 Er rigtig fint til en stålholder! Vi laver borekroppe og andre værktøjer i det.

Nu husker du at smide billeder op af projektet! Det lyder spændende!

Tak  [th] og jo jo! HVIS det lykkes og funker og alt det der, SÅ skal der nok komme billeder. :D :D :D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Materialevalg?
« Svar #9 Dato: August 30, 2021, 21:54:45 »
Ja materialevalg er en jungle.

Jeg har selv en printet version i værkstedet af skemaet på side 49 fra dette link. Det er da om ikke andet en start.

https://www.iacs.org.uk/download/5863

Der finder i også s355
« Senest Redigeret: August 30, 2021, 21:57:01 af Thomas »
Med venlig hilsen
Thomas