Forfatter Emne: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?  (Læst 9094 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #30 Dato: September 03, 2021, 08:16:47 »
Kenneth: Tror du ikke at din kineser fræser ikke magter opgaven. For lille motor kraft  og for ustabil opbygning. Du kan ikke lave det du gerne vil. Når vi andre bruger tons tunge maskiner så er det for at opnå noget stabil støbejern, som står fast. Vi kan lave de overflader som materialet tillader. Vi har et bredt udvalg af platter som vi køre på med skrub og slet

Jeg har ikke nogen lille kineserfræser. Jeg har en lille fræser fra Tyskland  ;)


Jeg prøver at forstå det du skriver. Mener du at jeg ikke kan køre med én platte på min planfræser, eller mener du slet ikke jeg kan køre med en planfræser? Eller mener du at jeg ikke kan lave en pæn overflade med min lille maskine?

Husk på at vi kun taler om en 50mm planfræser med 4 platter.

Med venlig hilsen
Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #31 Dato: September 03, 2021, 08:44:23 »
Det er da bare at prøve, med kun en platte i hovedet, du skal bare være opmærksom på du ikke beskadiger, de 3 ubrugte platte lejer.
Der er jo kun en mulighed for at finde ud af om det fungere i dit set up, det er ved at afprøve det.

Er det en fræser lignende denne her du har ?
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #32 Dato: September 03, 2021, 10:10:30 »
Jens det er en hjørnefræser (90 graders) med APKT platter jeg bruger.

Og jeg skal selvfølgelig prøve :)

Hilsen Kenneth

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #33 Dato: September 03, 2021, 16:33:59 »
Hans: Hvis du ikke mener at Kenneths fræser magter en hvilken som helst opgave, så gå ind og se lidt af Stefan Gotteswinthers YouTube kanal. Han magter da helt fint at lave de fleste ting af høj kvalitet på en fræser der ligner Kenneths til forveksling.

Selvfølgelig kan den ikke magte at tage 10mm eller mere af i en arbejdsgang med et knivhoved, eller køre med et 500kgs emne, men mindre kan vel også gøre det. Så længe Kenneth ikke skal leve af hvad hans fræser kan fremstille så skulle det jo ikke være et problem.

Blot fordi at man ikke har et fint værksted med gulvvarme og industrimaskiner har man vel også lov til at være her. Jeg ser frem til at læse om dine egne projekter, så kan du jo passende vise os alle hvordan det skal gøres.

Indtil da synes jeg at Kenneths opslag er rigtig fine. De skaber noget liv og debat i et ellers ret dødt forum.

Kenneth: Du lægger vel lidt billeder op med de ting du når at få fremstillet? Og gerne om det lykkedes at få en bedre overflade med en platte i stedet for fire.

Sent from my SM-A515F using Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #34 Dato: September 03, 2021, 17:00:32 »
Hver fugl synger med si næb - og det skal der være plads til.  ]tks[ [th]

I Vestjylland skinner solen og Limfjorden dufter af tang - så kan I nu alle have en god weekend.  8)  ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #35 Dato: September 03, 2021, 22:21:46 »
Jeg forsøger ikke at gener nogen. Når manden har problemer, så må vi prøve at løse dem på hver vores måde. [quest]
Tommy her på østkysten samles svaleren og prøver deres vinger af, for om lidt går det syd på ]flub[

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #36 Dato: September 03, 2021, 22:51:23 »
Det gik da meget godt af første test at være. Det var med platten til alu. Ingen smøring, og jo hurtigere jeg kørte desto pænere blev det.

På billedet kan man da se mit fingeraftryk i refleksionen  :)

Jeg kørte 2500 omd. Og tog ca 0.05mm af(prøvede flere gange og kan ikke lige huske nøjagtig hvor meget det var). Med automatisk tilspænding kunne det nok blive endnu pænere, men man kan da ikke mærke riller med neglen.

Det skal lige siges at jeg ikke har testet med 4 platter til alu - endnu :)

Hilsen Kenneth


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #37 Dato: September 03, 2021, 23:41:30 »
Ja aluminium skal helst køres med fuld fart
Ser ud til du har fået en fin overflade ud af den/det



Og ja du har helt ret Ulrik.  Der er ikke meget aktivitet. Så det er kun godt at der bliver spurgt lidt ind til forskellige problemstillinger.
Og de siger jo at der ikke findes dumme spørgsmål, - kun dumme svar.
Hvad der så er flest af, det er op til den enkelte at vurdere


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #38 Dato: September 03, 2021, 23:47:45 »
Ja aluminium skal helst køres med fuld fart
Ser ud til du har fået en fin overflade ud af den/det



Og ja du har helt ret Ulrik.  Der er ikke meget aktivitet. Så det er kun godt at der bliver spurgt lidt ind til forskellige problemstillinger.
Og de siger jo at der ikke findes dumme spørgsmål, - kun dumme svar.
Hvad der så er flest af, det er op til den enkelte at vurdere


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Det er jern jeg fræser, men med platter beregnet til alu  :)

Det fik jeg anbefalet ovenfor.

/Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #39 Dato: September 04, 2021, 01:46:05 »
Svar til Ulrik K. Mår du spørger til hvad jeg har lavet, så kommer der her en lille års produktion af forskelig dele. Det meste er gået til BSA  39 motorcykel men der er også knallert dele i mellem. Folk skal så selv sende det til krom.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #40 Dato: September 04, 2021, 02:09:06 »
Jeg forsøger ikke at gener nogen. Når manden har problemer, så må vi prøve at løse dem på hver vores måde. [quest]
Tommy her på østkysten samles svaleren og prøver deres vinger af, for om lidt går det syd på ]flub[

Sådan læste de fleste det vist også Hans ;) og så kan der vist ikke "koges mere suppe på den høne". 8)
Jeg er bange for, at svalerne heromkring er "ofret på sprøjtegiftens alter" sammen med agerhøns og meget andet. Men dejligt at I har nogen tilbage. [th]
« Senest Redigeret: September 04, 2021, 02:16:10 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #41 Dato: September 04, 2021, 08:39:13 »
Svar til Ulrik K. Mår du spørger til hvad jeg har lavet, så kommer der her en lille års produktion af forskelig dele. Det meste er gået til BSA  39 motorcykel men der er også knallert dele i mellem. Folk skal så selv sende det til krom.

Det ser sgu flot ud Hans [th]

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #42 Dato: September 04, 2021, 09:17:47 »
Det ser sgu flot ud Hans [th]

Hilsen Kenneth

Hans er kunstner i en højere potens. ;D

Men din overflade er skisme da også fin. Hvorfor var du så længe om at få lavet den test [quest] ;D ;D ;D
Kan du nu se at få de tre andre platter på igen. Jeg vædder en juleøl på, at det bliver lige så godt. 8)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #43 Dato: September 04, 2021, 11:53:37 »
Udenfor emnet. :-\
Hans, ved du hvor veteranfolket får smådele forkromet nu om dage. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #44 Dato: September 04, 2021, 14:28:04 »
Tommy. Hvem strøger det gift ud, jeg troede at det var overstået for 40-50 år siden. Pas nu på at hunden ikke får fat i noget. Her ligger man på sine knæ med at lugejern og vil ikke have gift ind på grunden. Vi har 3 Musvit kasser som har fået mindst 2 hold unger hver.
Krom, ja der er 2 muligheder. Den ene er M Lange i Randers. Han laver noget lort og når man klager så for man at vide om at skrubbe ad helvede til med vores gammel lort, så der kommer vi ikke mere. En anden mulighed er ÅK Krom i Århus. Aksel Kiers Vej 38 Højbjerg 86296788. De laver et fint stykke arbejde, men mam får også lov til at betale for det. En hver kan sige sig selv at kommer man med et stykke rusten jern og vil have en sølv lysestage ud i den anden ende, så er der nogen som skal gøre et stykke arbejde og det koster, så derfor slibe og poler, det kan man selv