Forfatter Emne: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?  (Læst 9006 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Hej,

Jeg har en 50mm planfræser med 4 karbidskær monteret. Er der nogen her der har erfaring med at fjerne 3 af skærene og bruge den som flycutter/svingstål for den bedste overflade?

Hilsen Kenneth


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #1 Dato: August 22, 2021, 15:36:01 »
Nej det har jeg aldrig prøvet, men du vil jo ikke kunne tage ret meget i spåndybde, da du ellers vil beskadige de andre plattelejer.
Men tror nu ikke du får en bedre overflade.

Husk altid at skille tingene ad.

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #2 Dato: August 23, 2021, 07:41:43 »
Du kan jo prøve ad, platten skal nok være en af de typer som har skarpe skære kanter, f.eks dem som bruges til Alu. Og som Jens skriver så skal du nok holde igen med at tage for meget af ad gangen, men det er jo heller ikke ideen med et svingstål.

Sent from my SM-A515F using Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #3 Dato: August 23, 2021, 09:39:29 »
Ok, jeg tager chancen næste gang jeg skal prøve at lave en god overflade :)

Og det er naturligvis kun til den afsluttende finish.

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #4 Dato: August 23, 2021, 12:47:34 »
Hvis der er 4 skær så skal du ikke fjerne de 3, en tosse ide, hvor kommer den fra

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #5 Dato: August 23, 2021, 13:06:18 »
Der sker (næsten ;)) aldrig noget ved at prøve.

Det er jo i princippet en "flycutter" du får ud af det - uden at skulle slibe stål. :D
Hvis ikke det funker, er du jo mere frit stillet, ved at bruge et plattestål fra drejebænken som svingstål.
Der er masser af den slags løsninger på Youtube, men det nemmeste er at fræse et skråt spor i enden af et stykke rundjern og så lave 3 gevindhuller. - Put det i en passende spændetang og forsøg dig frem.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #6 Dato: August 23, 2021, 13:29:50 »
Jeg har da prøvet at fjerne platterne i knivhovedet flere gange.. Som oftest som en følge af ilgang i den forkerte retning... :D :D :D
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #7 Dato: August 23, 2021, 18:04:47 »
Hvis der er 4 skær så skal du ikke fjerne de 3, en tosse ide, hvor kommer den fra

Hvorfor har et svingstål kun ét skær? Det har det fordi de meget små forskelle der er på skærene gør at overfladen bliver mindre perfekt. Der er jo en grund til at man afslutter med et svingstål for at opnå en bedre overflade. Min tanke var at opnå det samme uden at have et svingstål.

/Kenneth

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #8 Dato: August 23, 2021, 18:07:45 »
Der sker (næsten ;)) aldrig noget ved at prøve.

Det er jo i princippet en "flycutter" du får ud af det - uden at skulle slibe stål. :D
Hvis ikke det funker, er du jo mere frit stillet, ved at bruge et plattestål fra drejebænken som svingstål.
Der er masser af den slags løsninger på Youtube, men det nemmeste er at fræse et skråt spor i enden af et stykke rundjern og så lave 3 gevindhuller. - Put det i en passende spændetang og forsøg dig frem.

Takker - kender princippet, men kan godt lide at bruge karbid skær - bl.a. fordi jeg endnu ikke har en bænkliber. Jeg HAR fundet et svingstål med der bruger inserts, men det var MK2/3 og jeg bruger ISO30 Din 2080.

Engang skal jeg have lavet et selv, men det må bliver senere  :)

Hilaen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #9 Dato: August 23, 2021, 19:52:57 »
Nu lægger jeg lige mærke til du skriver karbidskær. 
Karbid er noget jeg putter i muldvarpens gange. ;)
Jeg ved du henter en masse viden på YouTube som så mange andre , men de fleste ting hedder noget andet i DK.
Carbide er normalt hårdmetal. De kan både være løse og så hedder de platter og som et påloddet skær. Flycutter er som nævnt et svingstål.
Spørg endelig løs og brug de termer du lærer på nettet,  så skal vi forsøge at lære dig hvad det hedder på dansk. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #10 Dato: August 23, 2021, 20:36:53 »
Nu lægger jeg lige mærke til du skriver karbidskær. 
Karbid er noget jeg putter i muldvarpens gange. ;)
Jeg ved du henter en masse viden på YouTube som så mange andre , men de fleste ting hedder noget andet i DK.
Carbide er normalt hårdmetal. De kan både være løse og så hedder de platter og som et påloddet skær. Flycutter er som nævnt et svingstål.
Spørg endelig løs og brug de termer du lærer på nettet,  så skal vi forsøge at lære dig hvad det hedder på dansk. :)

Takker Søren,

Jeg ved jo egentlig godt det med Karbid - jeg har bare hørt de vendinger SÅ meget fordi næsten alt er på engelsk, at det vandrer over i dansk. Og de laver dem jo ofte af Wolframkarbid så jeg føler ikke jeg er så langt fra  :)

Hilsen Kenneth

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #11 Dato: August 25, 2021, 14:32:57 »
Du kan jo prøve ad, platten skal nok være en af de typer som har skarpe skære kanter, f.eks dem som bruges til Alu. Og som Jens skriver så skal du nok holde igen med at tage for meget af ad gangen, men det er jo heller ikke ideen med et svingstål.

Sent from my SM-A515F using Tapatalk

Med min begrænsede viden så må jeg lige spørge: Kan jeg bruge en platte beregnet til ALU til jern? Vi taler om blødt jern.

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #12 Dato: August 25, 2021, 15:32:57 »
Ja du kan godt bruge en platte beregnet til alu, til at bearbejde jern, men holdbarheden er nok ikke så lang.
Men køre du moderat skærehastighed, er det ikke noget problem.
De platter jeg har til alu, er ikke hårdmetal, det man kalder aluminium carbide.
Det går fint i almindelig stål, men de holder ikke så længe i rustfrit, og andet lidt mere krævende materialer.

Du kan kende aluminium carbide platterne på, de ikke vejer nær så meget som HM platterne, og ofte skinnende blanke.

Husk altid at skille tingene ad.

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #13 Dato: August 25, 2021, 20:34:39 »
Hej Kenneth,

Lige for at gøre det klart jeg er ikke på nogen måde ekspert i platter, så der er sikkert stor sandsynlighed for noget af det næste er forkert:

Som Jens skriver så kan Alu platter godt bruges til stål, men du skal nok ikke forvente at køre fuld smæk på skære dybde og tilspænding hvis de skal kunne holde til det. Grunden til at jeg ville prøve med dem er at de som regel ikke er coatet og derfor har skarpe kanter som skærer godt ved meget let spåntagning. På normale coatede platter har skæret en lille radius som gør at de helst skal køre med en hvis skæredybde før de fungerer korrekt. Derfor får man ofte en dårlig finish hvis man forsøger at tage en meget let spån med en coatet platte. På kassen platterne kommer i står der ofte angivet en minimum skæredybde, hvis man går under minimum dybden så virker platten ikke korrekt. De kan sagtens tage noget af, men de virker ikke så godt som når de kører med den rigtige dybde.

Det er primært derfor at jeg foreslog alu platter da du kan tage en meget let spån med dem og få en god finish på det. Og det er vel det at man gerne vil opnå med en svingstål.

Mvh Ulrik


Sent from my SM-A515F using Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Planfræser med ét skær monteret som alternativ til svingstål?
« Svar #14 Dato: August 25, 2021, 20:39:10 »
Mange tak til både Jens og Ulrik - det var virkelig god information :)

Jeg har platter til begge dele, så det vil jeg prøve.

Hilsen Kenneth